Woordjes leer je alleen maar door te stampen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bienvenidos a la clase de español conjugar los siguientes verbos hablar llevar Escribir leer Escuchar aprender vivir 2.
Advertisements

9 en 10 april 2013 Online seminar Take it easy Door: Marja Schakelaar en Floor Beek.
Redactioneel schrijven Les 2
Les 7: het voorbereiden van een les
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
Huiswerk voor vandaag les 4
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
27 februari 2013 Online seminar Take it easy groep 1-4 Door: Kathleen Moore en Marja Schakelaar.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Les 5 – Goed doen 2.0.
OFC28 mediawijsheid les 4.
English and IPC How to teach content through English.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
BIJ HET BEANTWOORDEN VAN LEESVRAGEN LITERATUURGESCHIEDENIS
6 september : verkort rooster 7 september: 60 min Spaans 2v september.
Presenteren en communiceren
Morfologie G41 Plantenfysiologie.
De Moderne Onderwijsmedia
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Customize!.
Bijeenkomst September 2015
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Evie Goossen 9:00-10:15 zaterdag 16 januari 2016
2b1 Lesson Wat hebben we vorige les gedaan We hebben alle grammatica herhaalt van dit blok: De Present Simple De Past Simple Het werkwoord.
Marketing Coen van Wetering
Differentiëren & klassenmanagement
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
S/K/L 2.7 PRESENTEREN. WAT GA JE LEREN *Waar een goede presentatie aan voldoet *Hoe je een presentatie voorbereidt.
Leçon 2 Wat gaan we doen? Voyages unité 9 p. 65/66 4a Uitleg TPRS Devoirs (huiswerk) Wat gaan we doen? Voyages unité 9 p. 65/66 4a Uitleg TPRS Devoirs.
Unité 1 p. 12/13 – oef. 3 a/b/c Uitleg TPRS TPRS verhaal – introductie Unité 1 p. 12/13 – oef. 3 a/b/c Uitleg TPRS TPRS verhaal – introductie Nous sommes.
Algemene ouderavond groep 7. In het kort… Speerpunten Vakgebieden en materialen Huiswerk Spreekbeurt ICT Sport Activiteiten en data.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
CLIL-didactiek voor Duits
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Workshop TPR Storytelling
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Mysterie: Moord op de Romanovs
Waar gaat deze workshop over?
Mijn cursisten spreken geen Nederlands buiten de deur
Ondernemingsvormen.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Mini-onderneming.
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Mini-onderneming.
Eisen aan de uitleg De uitleg mag niet langer duren dan zeven minuten
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Met behulp van formulieren
E-health domotica E-learning
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
E health, Domotica en E-learning
Omgaan met verschillen
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Jullie opdracht Bereid in groep een presentatie voor van 5 minuten rond de onderzoeksstrategie waarin je jou verdiepte Inhoud Wat houdt de strategie.
Transcript van de presentatie:

Woordjes leer je alleen maar door te stampen

Vreemdetalenonder-wijs op een vernieuwingsschool Lois Rutters en Thomas Langbroek

Woordjes leer je alleen maar door te stampen

Lesmethodes zijn overbodig

Een vreemde taal leren kan ook zonder uitleg van grammatica

Een vreemde taal leren kan prima zonder docent

100% doeltaal=voertaal is niet wenselijk

Vreemdetalenonderwijs op een vernieuwingsschool Lois Rutters Expert Spaans Spaans met TABASCO Thomas Langbroek Expert Duits Duits met TPRS / C.I.

Task-Based Cooperative learning TABASCO Task-Based Cooperative learning

Stappenplan Stap 1: Oriënteren Stap 2: Voorbereiden / Fitness Stap 3: Generale Stap 4: Bijschaven Stap 5: Presenteren / Inleveren Stap 6: Evaluatie

Jezelf voorstellen: Stap 1 - oriëntatie Welke informatie heb je nodig? Waar kan je die vinden?

Jezelf voorstellen: Stap 2 - voorbereiding Met het ontvangen materiaal bereid je in 5 minuten voor hoe je jezelf voor kan stellen Voorstellen Duits: http://tinyurl.com/hjctuek Voorstellen Spaans: http://tinyurl.com/jc2yr97

Jezelf voorstellen: Stap 3 / 4 - generale + bijschaven Oefen in viertallen de presentaties en geef elkaar feedback op basis van de bronnen Ga aan de hand van de generale repetitie je korte presentatie bijschaven

Jezelf voorstellen: Stap 5 - presenteren / inleveren De leerlingen presenteren hun resultaten aan elkaar of leveren de opdracht in

Jezelf voorstellen: Stap 6 - evaluatie Leerlingen: Wat ging goed? Wat kon beter? Wij: In hoeverre is dit voor jullie toepasbaar in je lessen? Wat zijn voor- en nadelen van TABASCO?

TPRS Teaching Proficiency through Reading and Storytelling

Twee links naar filmpjes met TPRS: Eerste les Russisch met TPRS Gevorderde klas Spaans met TPRS

TPRS In de doeltaal maakt de docent samen met de klas een verhaal Elke les biedt de docent een aantal nieuwe structuren aan De leerlingen leren haarfijn aanvoelen hoe de taal hoort te klinken

TPRS Er wordt veel gelachen - leerlingen verwerven de taal terwijl ze plezier hebben De verhalen gaan over de leerlingen, of over wat de leerlingen zelf bedacht hebben

TPRS Ná het maken van de verhalen komt het lezen Lezen als herkennen van verworven structuren

TPRS - Comprehensible Input TPRS is een van de methodes waarin “Comprehensible Input” het uitgangspunt is Véél input! Voor de hele groep 100% begrijpelijke input Niet te vroeg te veel output eisen Extra taken voor de snelle leerlingen

Nababbel "Don't use force in training the children in the subjects, but rather play." - Plato