Woordjes leer je alleen maar door te stampen
Vreemdetalenonder-wijs op een vernieuwingsschool Lois Rutters en Thomas Langbroek
Woordjes leer je alleen maar door te stampen
Lesmethodes zijn overbodig
Een vreemde taal leren kan ook zonder uitleg van grammatica
Een vreemde taal leren kan prima zonder docent
100% doeltaal=voertaal is niet wenselijk
Vreemdetalenonderwijs op een vernieuwingsschool Lois Rutters Expert Spaans Spaans met TABASCO Thomas Langbroek Expert Duits Duits met TPRS / C.I.
Task-Based Cooperative learning TABASCO Task-Based Cooperative learning
Stappenplan Stap 1: Oriënteren Stap 2: Voorbereiden / Fitness Stap 3: Generale Stap 4: Bijschaven Stap 5: Presenteren / Inleveren Stap 6: Evaluatie
Jezelf voorstellen: Stap 1 - oriëntatie Welke informatie heb je nodig? Waar kan je die vinden?
Jezelf voorstellen: Stap 2 - voorbereiding Met het ontvangen materiaal bereid je in 5 minuten voor hoe je jezelf voor kan stellen Voorstellen Duits: http://tinyurl.com/hjctuek Voorstellen Spaans: http://tinyurl.com/jc2yr97
Jezelf voorstellen: Stap 3 / 4 - generale + bijschaven Oefen in viertallen de presentaties en geef elkaar feedback op basis van de bronnen Ga aan de hand van de generale repetitie je korte presentatie bijschaven
Jezelf voorstellen: Stap 5 - presenteren / inleveren De leerlingen presenteren hun resultaten aan elkaar of leveren de opdracht in
Jezelf voorstellen: Stap 6 - evaluatie Leerlingen: Wat ging goed? Wat kon beter? Wij: In hoeverre is dit voor jullie toepasbaar in je lessen? Wat zijn voor- en nadelen van TABASCO?
TPRS Teaching Proficiency through Reading and Storytelling
Twee links naar filmpjes met TPRS: Eerste les Russisch met TPRS Gevorderde klas Spaans met TPRS
TPRS In de doeltaal maakt de docent samen met de klas een verhaal Elke les biedt de docent een aantal nieuwe structuren aan De leerlingen leren haarfijn aanvoelen hoe de taal hoort te klinken
TPRS Er wordt veel gelachen - leerlingen verwerven de taal terwijl ze plezier hebben De verhalen gaan over de leerlingen, of over wat de leerlingen zelf bedacht hebben
TPRS Ná het maken van de verhalen komt het lezen Lezen als herkennen van verworven structuren
TPRS - Comprehensible Input TPRS is een van de methodes waarin “Comprehensible Input” het uitgangspunt is Véél input! Voor de hele groep 100% begrijpelijke input Niet te vroeg te veel output eisen Extra taken voor de snelle leerlingen
Nababbel "Don't use force in training the children in the subjects, but rather play." - Plato