Voorlichting leerplicht Doel: Uitleg leerplichtwet en meerwaarde samenwerking
Casussen
Leerplichtwet 1969 Leerplicht: kinderen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Zij moeten naar school Vanaf 12 jaar zijn jongeren ook zelf verantwoordelijk voor hun schoolgang Vanaf 12 jaar kan de rechter jongeren persoonlijk aanspreken op ongeoorloofd schoolverzuim
Wettelijke norm leerplicht Ongeoorloofd schoolverzuim: 16 uur per 4 weken. Dit moet school melden bij de gemeente Structureel te laat komen Afspraak samenwerking : aanpak ziekteverzuim i.s.m. GGD
Taak leerplichtambtenaar Toezicht houden op leerplichtwet en kwalificatieplicht Voorlichting geven aan ouders en jongeren Informeren over de gevolgen van het overtreden van de leerplichtwet Bij problemen over wel/niet naar school gaan, kan de leerplichtambtenaar optreden als onafhankelijke partij om samen met school, ouders en jongere (als die ouder is dan twaalf jaar) te zoeken naar een oplossing. De leerplichtambtenaar is niet alleen een handhaver, maar heeft ook een maatschappelijke zorgtaak. De leerplichtambtenaar werkt samen met diverse organisaties.
Procedure melding leerplicht School doet ongeoorloofd/ luxe/ZAS melding via DUO bij gemeente Leerplicht roept jongeren en ouders/voogd /verzorgers op voor gesprek. Uit dit gesprek komt wel of niet verwijtbaarheid naar voren. (dit gesprek kan ook een 3 gesprek zijn tussen leerplicht, ouders en jongere en school). Bij verwijtbaarheid: Officiële waarschuwing! Bij nieuwe verzuimmelding: mogelijkheid opmaken Halt proces-verbaal of proces-verbaal.
Aangepast programma Alle leerlingen met aangepast programma bekend bij leerplicht en/of GGD? Doel: vroegtijdig signalering en (actief) volgen met als doel vroegtijdig schoolverlaten voorkomen
ZAS: Ziekteverzuim als signaal Taak voor: School Leerplicht Jeugdarts L.Visser Jeugdarts
Gevolgen: - leerachterstanden - uitstroom lager onderwijsniveau - geen startkwalificatie - invloed omgang klasgenoten - invloed oplossend vermogen leerling
Oorzaken school ziekteverzuim zijn divers: Lichamelijke klachten Psychische klachten Combinatie Achterliggende problemen (bijv. gezinssituatie) Veel hiervan zijn op zich geen reden om het onderwijs helemaal te verzuimen
Vervolgtraject is maatwerk Doel is om alle leerlingen “binnen boord” te houden Vroeg signalering problematiek (Actieve) begeleiding zieke leerling Onderscheid tussen ziek en niet ziek Onderscheid tussen belemmeringen en mogelijkheden
Volgen Evt. nog bespreken met bao Belcontrole Overleg behandelaars Evaluatie Volgen Evt. nog bespreken met bao Belcontrole Overleg behandelaars