Samenwerken, dat kunnen ze wel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe blijf ik gemotiveerd
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Doelstellingen formuleren
Welkom op onze thema-avond
2. Communiceren met pubers
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Wat ik wil…..
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
OFC28 mediawijsheid les 4.
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Hoofdstuk 8: E-businessnetwerk. Wat is e-business? ‘E-business heeft alles te maken met Business- transformatie. E-business heeft alles te maken.
Motivatie & differentiatie
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Welkom ik maak me sterk.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Welkom Acadin Conferentie. Programma uur Woord van welkom uur Ontwikkelingen Acadin (techniek en inhoud) uur Pauze met koffie en thee.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Welkom op onze thema-avond
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Welkom in groep 2!.
Loopbaancompetenties
Executieve functies Marije Ruben.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
LOB Waar ben je trots op?.
Covey trainingsavond.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Informatiebijeenkomst ouders
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Ontwikkelingspsychologie 1.2
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Informatiebijeenkomst ouders
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
beslist geen rocket science
Communicatie 3e les.
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
Merkbare vaardigheden
School is stom?! Of: hoewel niet vrijwillig, ik zie dat ik er mijn voordeel mee kan dioen en haal er uit wat er in zit.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Wat leer je allemaal op school?
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Samenwerken, dat kunnen ze wel Sigrid Loenen. 21e eeuwse vaardigheden: de scholen aan zet. 23 nov 2017

Opdracht: een boot materialen  tafel 3 minuten tijd groepjes van 4 personen

Samenwerken of samen werken?

Leerlingen over samenwerken Hebben we evenveel en even moeilijke dingen gedaan? Samen op tijd de planning maken Zijn we er samen goed uitgekomen en heeft iedereen moeite gedaan? Ik wil een eigen formulier met vragen Ik wil wel leren samenwerken, hoe dat moet Het is nuttig bij grote of moeilijke opdrachten ik wou de hele tijd werken, maar zij wilden alles later doen niet dat een kind zegt: “jij doet dit, jij doet dat”

De boten en de samenwerking: teamwork - eenpersoonsactie / snel - binnen de tijd - langzaam / eenvoudig, snelle oplossing - ambitieus / slordig - precies / bekend - origineel

Leren samenwerken, hoe doe je dat? Aspecten van samenwerken, categorieën in de leerlijn/kijkwijzer: Communiceren Taakuitvoering en (team)rollen Organiseren Werken in een team Houdingsaspecten

Voorbeelden: samenwerken en de 'winst' Bewegingsonderwijs acrobatiek  'Klusjes' in school (in tweetal traktatie rondbrengen)  ... Vanzelfsprekend gebruik van kwaliteiten (benoem het), uitdaging, succes Zelfvertrouwen, sociaal (samen), je kunt het niet alleen, hulp krijgen, hulp geven Iets leren, groeien, ergens over kunnen vertellen, meer weten en kunnen, fijn contact, je nuttig voelen, zinvol bezig zijn, talent laten zien, waardering ervaren, een doel halen, (spel)plezier, ...

Samenwerken: maak er onderwijs van!