H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omzet genereren via Internet
Advertisements

MMT.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Marketingcommunicatiemix
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Maak het ze makkelijk. U wilt uw woning zo snel mogelijk verkopen. De manier daarvoor is online. U moet dan wel daar aanwezig zijn waar uw potentiële.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
Cross Media. 3 trends medialandschap 1.Anytime, anyplace anywhere (onafh. van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken van mediadiensten). 2.Toenemende interactiviteit.
Cross Media.
CROSS MEDIA. CROSS MEDIA Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE.
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE.
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
H14 – Persoonlijke verkoop, verkoop-management en direct marketing
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Communicatiebeleid Onderneming
Communicatiebeleid Onderneming
Business Marketing Management
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
College 6 Terugblik: H 14 Prijs (20 min) Video Kotler (20 min)
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
Online marketing Expert (in een week)
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
MARKETINGMIX.
Commercieel beleid 2 H4 Presentatie- en promotiebeleid Filiaalmanager.
4. Online strategie Internet scorecard
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Oriëntatiefase  De longlist: aantal en vaststelling  Buying center: veranderde/veranderende samenstelling Inleiding strategie Duijnstee Consultancy.
Commercieel beleid 2 H4 Presentatie- en promotiebeleid Ondernemer detailhandel.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
detaillistenpromotie
ARJAN EN ERIK Online advertising. Inleidend Wat is Online Advertising? Soorten advertising Bedrijven.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 3. Affiliate Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Jouw Bibliotheek (website)bezoekers aan de e-books met online advertising Caspar van der Woude (Agile) en Karlijn van der Lelij (KB) 19 november 2015.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
G OOGLE A DWORDS : HOE MAAK JE DE PERFECTE ADVERTENTIE ? Luna Lamers.
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
College 6 Terugblik: H 14 Prijs (20 min) Video Kotler (20 min) Bespreken video (15 min) Vragen vooraf (15 min) Theorie H 15 communicatie (60 min) Verwerking:
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Online Marketing Plan OW 3 Display Advertising. Opdracht in duo’s Onderzoek de online advertentiemogelijkheden van: - Groep 1: Facebook - Groep 2: Sanoma.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
De marketing van kennis
Een goed product maken is niet genoeg …
Google Analytics Statistieken over je website
Les 3 Affiliate Marketing
Internetmarketing en oefentoets
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
EXPERIMENT SHEET A/B TEST
Media.
Marketing en zoekmachines
Het internet als reclamemedium
Marketingcommunicatie
Transcript van de presentatie:

H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Reclame: het imago van marketing Reclame: betaalde communicatie Soorten : productreclame: institutionele reclame:

Bruto mediabestedingen -3% in 2009 Bruto mediabestedingen in Nederland zijn in 2009 met 3,1% (€ 193,2 miljoen) gedaald tot iets meer dan € 6 miljard. blijkt uit cijfers van Nielsen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

http://www.bva.nl/media/downloads/mt-top-100-adverteerders-2009.pdf

Wie ontwikkelen een reclamecampagne? http://www.effie.nl/ http://www.doomanddickson.nl/HTML_ALGEMEEN/klanten.html

Ontwikkeling reclamecampagne Stap 1: doelgroep benoemen Stap 2: doelstellingen m.b.t. boodschap en budget bepalen doelstellingen inzake boodschap doelstellingen inzake budget Stap 3: advertenties ontwerpen Stap 4: advertenties pretesten Stap 5: soort(en) media en het mediarooster kiezen veranderingen in mediagebruik waar de boodschap te verkondigen: traditionele media internetreclame Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

7 m’s: communicatiedoelgroep kiezen (market) doelstellingen formuleren (mission) budget vaststellen (money) communicatiemix bepalen (mix) boodschap ontwikkelen (message) media kiezen (medium) resultaten meten en bijsturen (measuring) USP: Unique Selling Proposition DAGMAR-model: Defining Advertising Goals for Measuring Advertising Results

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Criteria voor de mediaselectie: 08/09/2018 Selecteren van media ‘The medium is the message’: beslissingen over de in te schakelen media zijn net zo belangrijk als de inhoud en vorm van de reclameboodschap. Criteria voor de mediaselectie: • Communicatievermogen: Is het medium geschikt om de boodschap over te brengen? • Bereik. Hoeveel personen worden met het medium (mediumbereik) of dat deel van het medium waarin de reclameboodschap is opgenomen (reclamebereik) geconfronteerd? • Mediakosten. Hoeveel bedragen de mediakosten per 1 000 bereikte personen uit de communicatiedoelgroep (kosten per duizend)?

Verkooppromoties/salespromotions Op de handel gerichte verkooppromoties kortingen : prijsverlaging voor seller Zichtbaarheid vergroten (displays) Beurs Relatiegeschenk Incentives

Consument gerichte verkooppromoties prijsgerichte: kortingsbon Kortingsactie Frequentieprogramma aandachttrekkende : wedstrijd Bonusartikel (premium) Monster Point of Purchase

Public relations communicatieactiviteiten om een positief imago te creëren van de organisatie (bijvoorbeeld door sponsoring). Doelstellingen: Pr-campagne plannen Pr-activiteiten Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Sponsoring verlenen van (financiële) steun aan een organisatie of persoon die een sportieve, artistieke of andere interessante prestatie levert, in ruil voor het verwerven van commerciële publiciteit . = Reclame + PR Doelstellingen van sponsoring Vormen van sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Internet als medium Banners: Affiliatted marketing: De webmaster (van de uitgever) ontvangt een vergoeding op basis van aantal klicks, verkopen, of aantal bezoekers

Google

CPM Cost per mille, kosten per 1 CPM Cost per mille, kosten per 1.000 vertoningen CPC Cost per click, kosten per klik op directe link CTR Click through rate, percentage adclicks op een advertentie-uiting ten opzichte van het aantal adviews Frequency cap Hoe vaak één unieke bezoeker een bepaalde uiting te zien krijgt ROS Run of site, vertoningswijze van advertenties over één hele site ROC Run of category of channel, vertoningswijze van advertenties over één katern of channel binnen een site