H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
Reclame: het imago van marketing Reclame: betaalde communicatie Soorten : productreclame: institutionele reclame:
Bruto mediabestedingen -3% in 2009 Bruto mediabestedingen in Nederland zijn in 2009 met 3,1% (€ 193,2 miljoen) gedaald tot iets meer dan € 6 miljard. blijkt uit cijfers van Nielsen Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
http://www.bva.nl/media/downloads/mt-top-100-adverteerders-2009.pdf
Wie ontwikkelen een reclamecampagne? http://www.effie.nl/ http://www.doomanddickson.nl/HTML_ALGEMEEN/klanten.html
Ontwikkeling reclamecampagne Stap 1: doelgroep benoemen Stap 2: doelstellingen m.b.t. boodschap en budget bepalen doelstellingen inzake boodschap doelstellingen inzake budget Stap 3: advertenties ontwerpen Stap 4: advertenties pretesten Stap 5: soort(en) media en het mediarooster kiezen veranderingen in mediagebruik waar de boodschap te verkondigen: traditionele media internetreclame Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
7 m’s: communicatiedoelgroep kiezen (market) doelstellingen formuleren (mission) budget vaststellen (money) communicatiemix bepalen (mix) boodschap ontwikkelen (message) media kiezen (medium) resultaten meten en bijsturen (measuring) USP: Unique Selling Proposition DAGMAR-model: Defining Advertising Goals for Measuring Advertising Results
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
Criteria voor de mediaselectie: 08/09/2018 Selecteren van media ‘The medium is the message’: beslissingen over de in te schakelen media zijn net zo belangrijk als de inhoud en vorm van de reclameboodschap. Criteria voor de mediaselectie: • Communicatievermogen: Is het medium geschikt om de boodschap over te brengen? • Bereik. Hoeveel personen worden met het medium (mediumbereik) of dat deel van het medium waarin de reclameboodschap is opgenomen (reclamebereik) geconfronteerd? • Mediakosten. Hoeveel bedragen de mediakosten per 1 000 bereikte personen uit de communicatiedoelgroep (kosten per duizend)?
Verkooppromoties/salespromotions Op de handel gerichte verkooppromoties kortingen : prijsverlaging voor seller Zichtbaarheid vergroten (displays) Beurs Relatiegeschenk Incentives
Consument gerichte verkooppromoties prijsgerichte: kortingsbon Kortingsactie Frequentieprogramma aandachttrekkende : wedstrijd Bonusartikel (premium) Monster Point of Purchase
Public relations communicatieactiviteiten om een positief imago te creëren van de organisatie (bijvoorbeeld door sponsoring). Doelstellingen: Pr-campagne plannen Pr-activiteiten Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
Sponsoring verlenen van (financiële) steun aan een organisatie of persoon die een sportieve, artistieke of andere interessante prestatie levert, in ruil voor het verwerven van commerciële publiciteit . = Reclame + PR Doelstellingen van sponsoring Vormen van sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
Internet als medium Banners: Affiliatted marketing: De webmaster (van de uitgever) ontvangt een vergoeding op basis van aantal klicks, verkopen, of aantal bezoekers
CPM Cost per mille, kosten per 1 CPM Cost per mille, kosten per 1.000 vertoningen CPC Cost per click, kosten per klik op directe link CTR Click through rate, percentage adclicks op een advertentie-uiting ten opzichte van het aantal adviews Frequency cap Hoe vaak één unieke bezoeker een bepaalde uiting te zien krijgt ROS Run of site, vertoningswijze van advertenties over één hele site ROC Run of category of channel, vertoningswijze van advertenties over één katern of channel binnen een site