Regionale kansen met de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet
Hoeveel weet ik van de Omgevingswet?
Waar gaan wij het over hebben? Omgevingswet: waarom? Samenspel raad, college van B&W en samenleving Handreikingen voor de gemeenteraad
Plandichtheid?
Wist u dat: Op iedere plek in Nederland gelden er gemiddeld 7,83 plannen! Een initiatiefnemer moet dus op www.ruimtelijkeplannen.nl 7,83 plannen raadplegen op eventuele toepasselijke voorschriften en beperkingen. N.B. Dat is exclusief de voorschriften van Waterschappen! Is dat veel of weinig?
Ruimte voor initiatieven uit de samenleving; met behoud van verantwoordelijkheid voor omgevingskwaliteit bij de overheid. Omgevingswet gaat over relatie tussen overheid en samenleving: hoeveel ruimte wil je geven als overheid?
Wat moet er veranderen?
De instrumenten van de wet
Flexibiliteit en afwegingsruimte
Kansen?
Doel menukaart Sterke (agrarische) economie Goede kwaliteit van de leefomgeving Maatschappelijke betrokkenheid bij de toekomst van het platteland
Wat is de Menukaart? Ruimere ontwikkelingsmogelijkheden in het buitengebied in ruil voor maatschappelijke bijdrage Bijdrage bestaat uit palet aan mogelijkheden: een Menukaart dus! De bijdrage gebeurt op basis van afgesproken geldbedrag Geen discussie over de ‘norm’, maar over het resultaat
Samenspel raad, college van B&W en samenleving
Je hoeft er niets van te maken, maar het mag wel. De wet van
Plannen maken met i.p.v. plannen maken voor Actief op zoek naar belanghebbenden meedenken en meedoen Meer en eerder in gesprek over oplossingen en alternatieven Nieuwe innovatieve vormen van participatie? Initiatiefnemer onderzoekt zelf draagvlak Participatie is altijd maatwerk
De wet, de raad, de samenleving. Dilemma’s: Ongelijkheid/willekeur Draagvlak
Van controle naar vertrouwen Van raadzaal naar samenleving Van Nee, tenzij naar Ja, mits Van norm naar afwegingsruimte Uitnodigingsplanologie, “zaken laten ontstaan”
De wet, de raad, het college.
Handreikingen voor de gemeenteraad
Stelling 1 Ons vergadermodel moet op de schop.
Stelling 2 De raad is aan zet bij het maken van de Omgevingsvisie.
Stelling 3 De Omgevingsvisie moet integraal zijn, maar er zijn grenzen.
Stelling 4 De raad bepaalt of het participatieproces goed is verlopen.
Stelling 5 Per raadsperiode benoemen de raden in de RegioFoodValley drie thema’s die leidend zijn voor de ontwikkeling van de leefomgeving.
Stelling 6 De raad geeft initiatiefnemers maximale ruimte.
Stelling 7 De Omgevingsvisie hoeft de eerste tien jaar niet te worden geactualiseerd.
Stelling 8 De raad beoordeelt achteraf of initiatieven passend waren.
Stelling 9 Het college van B&W beslist over plannen die afwijken van het Omgevingsplan.
Proces Houding & Gedrag Inhoud Kaderstellend Volksvertegen woordigend 1 Op hoofdlijnen sturen 2 Uitvoering door B&W 3 Integraal benaderen Volksvertegen woordigend 4 Draagvlak toetsen 5 Uitnodigingsplanologie 6 Lokaal maatwerk Controlerend 7 Participatietrede per gebied/thema 8 Vertrouwen in B&W en initiatiefnemers 9 Adviesrecht i.g.v. afwijking Omgevingsplan
Meer informatie www.vng.nl/onderwerpenindex/ruimte-en-wonen/omgevingswet-invoering www.aandeslagmetdeomgevingswet.nl https://www.omgevingswetportaal.nl/