Donderdag 14 december 2017 Grensverleggers 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Van LLP Grundtvig naar Erasmus Onder voorbehoud van officiële goedkeuring door het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa Europass: competenties zichtbaar maken 26/11/2009 Josee Janssens en Xavier Kruth.
Schoolpartnerschappen in Europa
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Beurzen voor personeel Training Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Beurzen voor personeel Lesopdrachten Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
ERASMUS+. GRUNDTVIG ERASMUS + ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ Formeel & non-formeel & informeel leren Een Leven Lang Leren.
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Bijeenkomst van 22 november 2011 Brussel, HUB Aanbevelingen en conclusies van de workshops: - Evaluatie - Lesgeven aan een school in een ander taalgebied.
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
IWT in de Europese Onderzoeks- en Innovatieruimte 9 januari 2012 Symposium Vlaams Europa Platform.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
De school in Europa - Europa in de school
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
ERASMUS+ CLIL en Internationalisering. ERASMUS+ : subsidieprogramma.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Erasmus december 2015 Pieter Tratsaert. Programma – Verwelkoming en inleiding – Kernactie 1 (KA1) Koffiepauze
ERASMUS+ KERNACTIE 1. ERASMUS+ SCHOOL ONDERWIJS BEROEPS OPLEIDING HOGER ONDERWIJS VOLWASSENEN EDUCATIE JEUGD SPORT.
Naar een duurzaam HRM beleid
ETwinning Belgium Flemish Community EPOS 2013 EPOS 2016.
VOLWASSENENEDUCATIE GENT, 27/10/2015 ERASMUS +. ERASMUS VET Volw vorming Volw vorming Hoger Ond School Ond JeugdSport KA1 Nascholing / Leermob.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
VOLWASSENENEDUCATIE BRUGGE, 14/01/2016 ERASMUS +.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
WAT KAN ERASMUS+ ONDERWIJS EN VORMING VOOR U BETEKENEN?
Internationalisering bij het Nova College Hester Zeeman Coördinator Internationalisering Nova College.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Richtlijnen voor professionele begeleiders
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Internationalisering op school
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
KA2 – "The Future Teachter 3
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Kansen en mogelijkheden in het buitenland
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
De toekomst van de maatschappelijke stage
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Stafmobiliteit in de schijnwerpers
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
VERWACHTE UITKOMST VERWACHTE IMPACT DOELGROEPEN
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Donderdag 14 december 2017 Grensverleggers 2017

Welkom

Welkom Vertel het me en ik vergeet het Toon het me en ik herinner het me vaak niet Betrek me en ik zal het begrijpen

De app: Polls

Algemeen - motivatie

Nieuws uit de deelnemersverslagen Welke zijn de belangrijkste motivaties om deel te nemen aan E+ mobiliteit? Bevorderen van carrièremogelijkheden 20% Verbeterde kennis van vreemde talen 26% Nieuwe contacten maken en mijn professioneel netwerk uitbreiden 67% Verwerven van kennis en know-how door goede praktijkvoorbeelden uit het buitenland 81%

Nieuws uit de deelnemersverslagen Algemeen – motivatie

Vormen van stafmobiliteit

Nieuws uit de deelnemersverslagen Welke vormen van mobiliteit komen het vaakst voor in schoolonderwijs? Onderwijsopdracht in het buitenland 5% Deelname aan buitenlandse opleidingsevenementen 33% Een gestructureerde cursus volgen 37% Job shadowing 24%

Nieuws uit de deelnemersverslagen Vormen van stafmobiliteit

Competenties

Nieuws uit de deelnemersverslagen Welke competenties ontwikkelden de deelnemers in het domein volwasseneneducatie het sterkst? Versterken en uitbreiden van het professionele netwerk en het maken van nieuwe contacten 90% Ontwikkelen van samenwerking met spelers op de arbeidsmarkt 29% Verbeteren van de digitale vaardigheden (gebruik van internet, virtuele platformen, …) 40% Verhogen van de werktevredenheid 84%

Nieuws uit de deelnemersverslagen Competenties

Impact

Nieuws uit de deelnemersverslagen Op welk onderdeel had de mobiliteitsperiode in het hoger onderwijs de meeste impact voor de zendende organisatie? (*) Nieuwe leer- en opleidingsmethodes 8% Nieuwe en/of verbeterde samenwerking met partnerorganisatie(s) 28% Sterkere betrokkenheid bij de ontwikkeling van het leerplan 7% Invoering van veranderingen bij het management van de organisatie 4% (*) strongly agree

Nieuws uit de deelnemersverslagen Impact & disseminatie  invloed op de lesopdracht

Erkenning

Nieuws uit de deelnemersverslagen Op welke manier werd jouw mobiliteit erkend door je zendende organisatie? (*) Salarisverhoging 0% Andere 4% Geen erkenning 7% Informele erkenning door het management van mijn organisatie 88% (*) SE, VET, AE

Nieuws uit de deelnemersverslagen Erkenning

Tot slot

Nieuws uit de deelnemersverslagen Welk domein is het meest tevreden over de E+ ervaring in het algemeen? Schoolonderwijs 98% Beroepsonderwijs en –opleiding 100% Hoger onderwijs 99% Volwasseneneducatie 95%

Nieuws uit de deelnemersverslagen Tot slot

Deelnemer “aan het woord”

Panel: de plus in Erasmus+ voor de deelnemer

De tussentijdse evaluatie in Vlaanderen Ella Desmedt – Idea Consult

Lessen over stafmobiliteit uit de mid-term evaluatie Erasmus+ WG Transitionele Loopbanen   Lessen over stafmobiliteit uit de mid-term evaluatie Erasmus+ Ella Desmedt Grensverleggers - 14 december 2017

Mid-term evaluatie Erasmus+ In opdracht van Departement O&V Standaard evaluatievragen van de EC over effectiviteit, efficiëntie, relevantie en coherentie Uitgevoerd tussen dec ’16 en april ’17 Informatie over stafmobiliteit Erasmus+ survey Online survey Jaarlijkse EU survey bij deelnemers KA1 Data uit 2014, 2015, 2016 Totaal: 2979 Aanvullende survey bij deelnemers KA1 en/of KA2 Maart 2017 Totaal: 588 Survey data: telkens Ongeveer 3/5 uit hoger onderwijs Ongeveer 1/5 uit school onderwijs Ongeveer 10% volwassenenonderwijs Ongeveer 3% beroepsonderwijs en beroepsopleiding 8 telefonische interviews 8

Doelstellingen Erasmus+ Verhoging van het niveau van de kerncompetenties en vaardigheden, met name wat betreft hun relevantie voor de arbeidsmarkt en hun bijdrage tot een hechtere samenleving, met name door de mogelijkheden voor leermobiliteit te verruimen en de samenwerking tussen de onderwijs- en opleidingswereld en het beroepsleven te intensiveren. Bevordering van kwaliteitsverbeteringen, excellentie op het gebied van innovatie en internationalisering op het niveau van onderwijs- en opleidingsinstellingen, met name door nauwere transnationale samenwerking tussen aanbieders van onderwijs en opleidingen en andere belanghebbenden. Bevordering van het ontstaan en ruimere bekendheid van een Europese ruimte voor een leven lang leren bedoeld om beleidshervormingen op nationaal niveau aan te vullen en om de modernisering van onderwijs- en opleidingsstelsels te ondersteunen, met name door sterkere beleidssamenwerking, verbetering van het gebruik van instrumenten van de Europese Unie voor transparantie en erkenning en de verspreiding van goede praktijken. Versterking van de internationale dimensie van onderwijs en opleiding, met name door samenwerking tussen instellingen in de programma- en partnerlanden op het gebied van beroepsonderwijs en -opleiding en in het hoger onderwijs, door de aantrekkelijkheid van de Europese instellingen voor hoger onderwijs te vergroten en door ondersteuning van het externe optreden van de Europese Unie, inclusief haar ontwikkelingsdoelstellingen, door de mobiliteit en de samenwerking tussen de instellingen voor hoger onderwijs in de programma- en partnerlanden te bevorderen en door doelgerichte opbouw van capaciteit in partnerlanden. Verbetering van het onderwijzen en leren van talen en bevordering van de grote taalverscheidenheid van de Europese Unie en het intercultureel bewustzijn. Voor ik de relevante resultaten ivm stafmobiliteit overloop, wil ik even de doelstellingen van E+ in herinnering brengen: deze dienden immers als referentiekader voor onze evaluatie van de resultaten en effecten van deelnamer aan E+

Resultaten en effecten op individueel niveau Versterking professioneel netwerk - nieuwe contacten Meer kennis over vakgebied en op professioneel vlak Interpersoonlijke en sociale competenties - managementvaardigheden Vb. directeur die aangaf de nodige vaardigheden opgedaan te hebben als coördinator van LLP/Erasmus+ projecten Jobtevredenheid Expertimenteren met en ontwikkelen van nieuwe onderwijsmethoden → hogere kwaliteit voor studenten Hieronder een overzicht van de resultaten en effecten op individueel niveau, zoals gerapporteerd door de deelnemende stafleden Positieve invloed gerapporteerd op

Resultaten en effecten op individueel niveau Delen van kennis en vaardigheden met studenten en/of anderen Motivatie om in de toekomst deel te nemen aan vergelijkbare projecten en collega’s ertoe aan te zetten Kennis van onderwijssystemen in andere landen Kennis van vreemde talen Gevoeligheid voor sociale, taalkundige en culturele diversiteit + vaardigheid om samen te werken in een interculturele context Vb. vooral de ervaring zelf eens een taalkundige minderheid te zijn Positieve invloed gerapporteerd op

Resultaten en effecten op individueel niveau ICT competenties Opportuniteiten i.v.m. werk en carrière Weinig impact gerapporteerd op

Resultaten en effecten van individuele deelname op institutioneel niveau Gebruik van nieuwe onderwijsmethoden en good practices Nieuwe of versterkte samenwerking met partnerinstellingen of -organisaties

Drempels voor deelname Vnl. projectaanvraag Valt mee indien verantwoordelijke binnen organisatie Administratieve belasting 82% Extra werklast 75% Financiële last 54% Onduidelijkheid over de validering van ervaringen opgedaan in het buitenland 42% Gebrek aan informatie 37% Afwezigheid van een aanspreekpunt in de eigen organisatie 28% Gebrek aan interesse bij mijn leidinggevende 27% Taalbarrière 21% Vnl. te maken met inhalen vervanging Groen = hoge drempel Oranje = beperkte drempel Ook aandacht besteden aan drempels die weinig worden aangehaald! Alle drempels bespreken! Vb. gebrek aan interesse bij leidinggevenden

Bronnen van informatie over Erasmus+ Via welk kanaal heeft u Erasmus+ leren kennen? Website EPOS Europese programmawebsite Communicatie Vlaamse overheid Collega’s in eigen instelling Collega’s uit andere instelling Koepelorganisatie Vakbond Leerlingen/cursisten/studenten Vrienden Familie

Informatie en steun binnen de organisatie Binnen mijn organisatie … is er een aanspreekpunt voor vragen i.v.m. E+ … kennen de meeste collega’s E+ … wordt er voldoende gecommuniceerd over E+ … wordt er duidelijk gecommuniceerd over E+ Verschillen - HO: specifieke medewerkers internationalisering - SO, VO en VET: enkel in grotere scholen/organisaties Good practice: verantwoordelijke internationalisering op niveau scholengroep of consortium

Andere internationaliseringsactiviteiten Geen Acties om interculturele communicatie te stimuleren Interculturele activiteiten Virtuele communicatietools (vb. e-twinning) Samenwerking met organisaties uit Franstalig of Duitstalig België Deelname aan internationale studiedagen of conferenties Ontvangen bezoekers uit het buitenland i.k.v. inkomende mobiliteit E+ Idem via andere programma’s Erasmus Belgica Buurklassen Intercommunautaire uitwisseling voor student-lkrn Youth in Action via JINT

Ondersteuning bij internationalisering Op welke ondersteunende diensten doet u beroep? scholen HO

Aanbevelingen i.v.m. stafmobiliteit Grotere organisaties zijn beter in staat om deelname aan Erasmus te ondersteunen Behoud de mogelijkheid om in te dienen met een scholengroep Moedig goede praktijken, waarbij een verantwoordelijke op dat niveau wordt aangesteld, aan Voor informatiedoorstroming en disseminatie werken interpersoonlijke contacten het best Moedig deze aan, zowel binnen en tussen organisaties

Meer weten? Het volledige rapport: http://data- onderwijs.vlaanderen.be/onderwijsonderzoek/default.aspx? nr=641 Ella.Desmedt@ideaconsult.be

Deelnemer “aan het woord”

Panel: de plus in Erasmus+ vanuit het beleid

Werkgroepen 13u30 Drie vormen van leermobiliteit – 4.02 Leo Baekeland Formele en informele erkenning – 4.05 Corneel Heymans Buitenlandse bezoekers – 21.04 Jacob van Artevelde Mobiliteit inpassen in de leeropdracht/het curriculum – 21.03 Jan Hyoens

Smakelijk!

Droomfabriek Filip Van Depoele – Europese Commissie Jill Peiffer – Epos

Formele en informele erkenning Erkenning dat mobiliteit een waardevol middel is tot onderwijsvernieuwing en competentieverwerving en geen doel Stafmobiliteit zou een onderdeel moeten worden van het HR beleid van de instelling (bv. Integreren in functiebeschrijvingen, functieprofielen, …) Labels voor instellingen die kwaliteitsvol werken rond stafmobiliteit

Internationalisering integreren in de lesopdracht / curriculum Meer ruimte/vrijheid voorzien in de nieuwe eindtermen/hervorming van het onderwijs voor projectmatig werken en internationale stages over de verschillende onderwijsniveau’s heen (basis, secundair en voortgezet onderwijs) Gestructureerde ondersteuning (coördinatie) voor internationalisering Flexibele vervangingen voor leerkrachten/personeel in projecten

Drie vormen van leermobiliteit Teaching assignments worden weinig gebruikt: vlottere vervangingen van leerkrachten mogelijk maken Jobshadowing: betere ondersteuning bij het vinden van geschikte ‘host’-organisatie Directies motiveren om te geloven in de meerwaarde van internationalisering

Buitenlandse bezoekers We dromen dat … er meer wordt ingezet op toegankelijke databases en tools voor partner finding, netwerkingsmogelijkheden We dromen dat … de administratieve rompslomp bij aanvraag en opvolging van een project vermindert We dromen dat … Vlaanderen extra middelen vrijmaakt voor internationalisering @home in schoolonderwijs, volwasseneneducatie en VET

Bedankt!