Over de opbrengsten van lezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

De pot mayonaise en het bier Een verhaal met een moraal
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
“Een reis naar Licht”.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
“Zonder taal geen verhaal” .
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
'Prinses Margriet …… Leesschool’
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Reflecteren.
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
The London Starlight Orchester
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
GEDICHT VAN HET GELUK  .
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Jazz avond Hall OF Fame Tilburg
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Jongdementie: Een uitdaging voor de mantelzorger
Blok 6.
Cursus Regressie-analyse Rijkswaterstaat, 13 februari
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
Stage: Basisschool de Klingerberg
Wanneer je... PPS creation “Stientje 6 september 2005”
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
I BIBLIOTHEEK JETTE EHB Kleuteropleiding.
© Intomart GfK 2013 | Boekenbranche meting 24 | Mei RAPPORTAGE BOEKENBRANCHE METING 24 Purchase journey kopen en lenen van boeken Ewout Witte Bastiaan.
FILMPJE : Where the streets have no name Helpt Direct Ver weg, maar ook om de hoek.
(Voor)lezen is leuk!.
Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
De titelpagina is de gelegenheid voor een introductie:
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Rauw en troosten.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Groep 2 Begrijpend luisteren
Het bestuderen van de speerpunten van een vrouw is goed voor de gezondheid van de man en draagt bij aan een langer leven. Dit zijn de uitkomsten van een.
Fictie 2.1 tijd.
Effect van vertelstandpunt, tijd
Voorlezen in de kinderopvang
Je eigen levenseinde onder ogen zien
Covey trainingsavond.
Rochelle Commandeur VS1A
Stijlfouten.
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Het ziekenhuisvenster.
Living lab & Storytelling
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
De 3 keuzes .. De 3 keuzes . A presentation by song by Sarah Mclachlan.

Groep 2 Begrijpend luisteren
Semantisatieverhaal: Ik had dit weekend een verrassingsfeestje voor een vriendin. Mijn vriendin mocht beslist niet weten dat ze een feestje kreeg. Beslist.
Jongdementie: Een uitdaging voor de mantelzorger
De 3 keuzes .. De 3 keuzes . A presentation by song by Sarah Mclachlan.
Transcript van de presentatie:

Over de opbrengsten van lezen Wat beweegt het boek? Over de opbrengsten van lezen 08-12-2017 Dr. Emy Koopman

De Kleine Zeemeermin

De Kleine Zeemeermin

De Kleine Zeemeermin

Wat lezen met ons doet Lezen verruimt ons denken Lezen leert ons om anderen beter te begrijpen (empathie) Lezen vergroot ons welzijn Mentale en fysieke gezondheid Ontspanning en troost

Lezen verruimt ons denken bron: Nederlands consumentenonderzoek GfK (2016 - 18 jan)

Lezen verruimt ons denken bron: Nederlands consumentenonderzoek GfK (2016 - 18 jan)

Lezen verruimt ons denken Weinig experimenteel onderzoek naar effect op nadenken (Halász, 1991; Koopman, 2015; Kuijpers, 2014; Van Peer, Hakemulder, & Zyngier, 2007) Experiment met teksten over rouw en depressie: informatief, simpel verhalend, literair verhalend (N = 210) (Koopman, 2015) Direct na het lezen geen verschil Week na het lezen meer terugdenken aan verhalende teksten Diepere gedachten bij de literaire teksten

Lezen verruimt ons denken Verklaring effect literair verhaal: Andere wereld/ander hoofd

Lezen verruimt ons denken Verklaring effect literair verhaal: Andere wereld/ander hoofd Verrassingen in stijl, perspectief, verhaalopbouw (de-automatisering) Doordachte thematiek Literair lezen kost ook meer tijd (Miall & Kuiken, 1994)

Lezen verruimt ons denken Rebecca Hunt – Mr. Chartwell (2011)

Lezen vergroot ons begrip voor anderen “Reading is the sole means by which we slip, involuntarily, often helplessly, into another’s skin, another’s voice, another’s soul.” - Joyce Carol Oates

Lezen vergroot ons begrip voor anderen bron: Nederlands consumentenonderzoek GfK (2016 - 18 jan)

Lezen vergroot ons begrip voor anderen bron: Nederlands consumentenonderzoek GfK (2016 - 18 jan)

Maakt lezen ons nou echt empathischer? 42% door laatstgelezen boek

Lezen vergroot ons begrip voor anderen Onderzoek: verband tussen fictie lezen in het algemeen en empathie (meta-analyse Mumper & Gerrig, 2017) Onderzoek: lezen verhalende tekst gaat vooroordelen tegen (bijv. Hakemulder, 2008; Johnson, 2013; Vezzali e.a., 2015) Voorbeeld: Harry Potter (Vezzali e.a., 2015)

Lezen vergroot ons begrip voor anderen Belang van vroeg beginnen met voorlezen (bijv. Kwant, 2011) Literaire teksten: nog te weinig onderzoek (wel bijv. Kidd & Castano, 2013; Koopman, 2016; Pino & Mazza, 2016)

Lezen vergroot ons begrip voor anderen Belang van vroeg beginnen met voorlezen (bijv. Kwant, 2011) Literaire teksten: nog te weinig onderzoek (wel bijv. Kidd & Castano, 2013; Koopman, 2016; Pino & Mazza, 2016)

Lezen vergroot ons begrip voor anderen Literaire teksten: nog te weinig onderzoek (wel bijv. Kidd & Castano, 2013; Koopman, 2016; Pino & Mazza, 2016) “De eindeloze reis naar huis, in totale shock. Treinen, vliegtuigen. De vrienden die zwijgend in de hal van de luchthaven stonden. Het koude kind. Het huis vol mensen, avond aan avond. Maaltijdenbrengers, adressenschrijvers. Helpers. Het koude kind.”

Blijven mensen die lezen langer gezond? 42% door laatstgelezen boek

ja 42% door laatstgelezen boek

Lezen vergroot ons welzijn Canadees bevolkingsonderzoek: 54% lezers gezond, 44% niet-lezers (Hill, 2012). Gecontroleerd voor o.a. opleiding, inkomen, leeftijd, mate van fysieke activiteit. Ander onderzoek: lezende vrouwen (65+) anderhalf kleinere kans om te overlijden dan niet-lezende (Agahi & Parker, 2008) lezende mannen grotere overlevingskans: 83% vs. 61% (Jacobs e.a., 2008) vooral lezen van boeken hangt samen met overlevingskans (Bavishi e.a., 2016)

42% door laatstgelezen boek

Lezen vergroot ons welzijn Hoezo dan? Cognitief behoud! (Bavishi e.a., 2016; Hughes ea., 2010; Verghese e.a., 2003)

42% door laatstgelezen boek

Lezen vergroot ons welzijn Hoezo dan? Cognitief behoud! (Bavishi e.a., 2016; Hughes ea., 2010; Verghese e.a., 2003) Ontspanning en troost bron: Nederlands consumentenonderzoek GfK (2016 - 18 jan)

Lezen vergroot ons welzijn Ontspanning en troost Pessoa: ‘De literatuur is de prettigste manier om het leven te negeren.’ Onderzoek: in tijden van verlies biedt muziek luisteren vooral herkenning, bij lezen afleiding nog belangrijker (Koopman, 2014) Zowel herkenning als afleiding troostrijk/functioneel bij rouw (Stroebe & Schut, 2001) Herkenning kan inzicht geven (Koopman, 2014)

Lezen vergroot ons welzijn Herkenning kan inzicht geven (Koopman, 2014) Voorbeeld: Tonio – requiemroman A. F. Th. Van der Heijden ‘Veel herkenning, het verhaal van Tonio voelde dichtbij. Soms zag ik juist verschillen, zoals bv. dat Tonio niet thuis opgebaard was en dat ze een sobere uitvaart hebben gegeven, dat deden wij anders en al lezende realiseerde ik me dat ik daar blij om ben.’

Oftewel… lang leve het lezen!

Meer weten? www.lezen.nl/nl/publicaties/wat-doet-het-boek www.lezen.nl/nl/publicaties/leesmonitor-het-magazine-2017