Wat heeft een gezin minimaal nodig?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Sociale dienst Liliane Moons
Zonder BGT werkt de gemeente niet
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Naar een taalbeleid in het OCMW?
Waarom ”vernieuwingsonderwijs” noodzakelijk is!
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Gezondheidszorg voor asielzoekers. Opvang Elke asielzoeker wordt sinds 2001 toegewezen aan een opvancentrum waar voor bed-bad-brood wordt gezorgd.
Vrijwillige hulpverlening in onze activerende verzorgingsstaat
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 20/
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Dr. Steven Van Garsse Manager Vlaams Kenniscentrum PPS
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Vluchtelingen, de uitdagingen voor Hasselt
Bijeenkomst mantelzorg- en vrijwilligers beleid Gemeente Zundert, 2015 Eva van den Broek.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Bestuurlijke conferentie jeugdzorg Gelderland Workshop 2. Specialistische (bovenlokale) Jeugdzorg op nieuwe leest Inleiding van Mw. Van de Maat bestuurder.
SER Symposium 6 oktober 2010 Hoe houden we langdurige zorg betaalbaar? Paul Besseling Programmaleider zorg Centraal Planbureau.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Reiner Brink Regionaal Coördinatiepunt Fraudebestrijding Zuidoost Nederland.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Welkom tijdens de inloopmarkt Nieuwbouw Bergerhof 13 januari 2009.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Inkanteling van het OCMW in de gemeente: (on)mogelijkheid tot een sterker armoedebestrijdingsbeleid?
Project Verordeningen etc.
Integraal sociaal werk
Stichting Jeugdformaat
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Focus op “Ouder worden in je buurt” Feedback
Piet Van Schuylenbergh
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Justitie & hulpverlening
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Een nieuwe dienst in een nieuw zorglandschap
Sociaal Juridische Dienstverlening
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
2- FINANCIEEL BEHEER.
Armoede in België Jaarboek 2016.
Ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting
Coulance in context: enige lessen die “Groningen” kan leren van bestuursrechtelijke schaderegelingen Mr.dr. M.K.G. Tjepkema -
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Vrijetijdsparticapatie
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Kansarmoede in de kleuterschool
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Financiën & administratie
Wetgeving overheidsopdrachten
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Inleiding Mark Suykens, algemeen directeur VVSG vzw
Zonder BGT werkt de gemeente niet
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
MEEDOEN IN OSSENDRECHT EN CALFVEN
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Brecht D’Hoore, Coördinator Kempen
Vrijetijd voor Iedereen
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

Wat heeft een gezin minimaal nodig? Melissa Mestdagh

inleiding Voor mijn basistekst raadpleegde ik het boek: ‘Wat heeft een gezin minimaal nodig?’ (hoofdstuk 1: 1.1.1 Situering pagina 47 – 48). Bron Storms, B. & Van den Bosch, K. (2009). Wat heeft een gezin minimaal nodig? (1e druk). Leuven: Uitgeverij Acco.

Situering Iedereen heeft recht op maatschappelijke dienstverlening. Er is dan een verschil tussen: Maatschappelijke dienstverlening (Wet van 8 juli 1976 op de OCMW’s) Maatschappelijke integratie (Wet van 26 mei 2002, beter bekend als de Leefloonwet)  hierbij worden de prestaties die het OCMW moet leveren vastgesteld door een federale wetgever Een OCMW is een gedecentraliseerde dienst die een overheidstaak uitvoert  Deze dienst garandeert minimumbescherming van de sociale zekerheid

situering Lokale OCMW beslist autonoom: Waaier van mogelijkheden: Welke steun verleend wordt Welke criteria en welke bedragen daarbij gehanteerd worden Waaier van mogelijkheden: Financiële hulpverlening (eenmalig of periodiek, voorschotten op uitkering, budgetbegeleiding of – beheer) Niet geldelijke materiële hulp (hulp in natura, gezinszorg, sociale huisvesting) Immateriële hulpverlening (medico-sociale hulpverlening, administratieve en juridische hulpverlening

Situering OCMW: Ruime beleidsvrijheid Enorme verscheidenheid in normen en criteria Treden op als uitvoerders van een overheidsopdracht en als regelgevers De wettelijke minimumbescherming is inadequaat Ze zorgen voor aanvullende financiële hulp bovenop de wettelijke bijstandsuitkeringen Ruime beleidsvrijheid = Dit kan worden verantwoord vanuit de gedachte dat de OCMW-hulpverlening, als laatste vangnet van de financiële bescherming, best zo nauw mogelijk aansluit op de individuele behoeften van de cliënt

situering Bij gebrek aan bovenlokale richtlijnen, vaardigt 63 procent van de lokale besturen zelf barema’s en steunnormen uit om een zekere gelijkberechtiging van hun cliënten te bekomen. De mate waarin dit gebeurt en voorwaarden die hieraan gekoppeld zijn variëren sterk van gemeente tot gemeente, dit resulteert in een zeer ongelijke behandeling van bijstandsgerechtigheid en dus een zeer grote mate van rechtsonzekerheid. Bron (Van Mechelen, N., Bogaerts, K., 2008)

Bedankt voor de aandacht!