Taalverwantschap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Life in the universe.
Advertisements

Ik wens je De kracht van god.
De Schepping. En toen zei God: Adam, Ga naar de vallei...
Genesis (B-Rasjiet): het begin van alles
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Troost voor het hart 2 Corinthiërs 1:1-12. Paulus – apostel van Christus Jezus - door de wil van God.
TAALVERWANTSCHAP.
Thema voor vanavond is:
God maakt zijn zegen waar 1.
Zingen Vers 1 Dank U voor deze nieuwe morgen,
Jij mag leven onder een open hemel
Pinksteren zondag 23 mei 2010 Handelingen 2 verzen 1 – 11 Allen werden vervuld van de Heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen,
Zingen Vers 1 Zie ik sterren aan de hemel staan,
Beelden van de kerk.
Jezus volgen kan niet in deeltijd
Welkom Voorganger: Dhr. G. Brandorff Ouderling van dienst: K. Muis Organist: J. Thijssen Schriftlezing: Ez. 2: 1-7 Mar. 6: 1-6.
Hoe vier je Kerst?.
Welkom Zondag 30 augustus 2015
JEREMIA'S JUK Les 9 voor 28 november, 2015.
De stad waar woorden werden geboren
Taalbeheersing Rotterdam, 00 januari 2007 Deze week: Geen individuele begeleiding! Inleiding af Intervisie op taal en inhoud Uitleg middenstuk Zelf zoeken.
God komt heel dichtbij En ze wikkelde hem in een doek en legde hem in een voederbak, omdat er voor hen geen plaats in de herberg was (Luc. 2:7)
Thema 4.
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
4G De moeite van de rijken … Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen: 'Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Waarom zijn we hier op aarde?. Wat is de zin van ons bestaan? Waar leef jij voor? Wat is jouw levensdoel? Waarom ben jij hier op aarde? Heb jij dat helder?
Methoden om een vreemde taal te leren 1 Correctie op p. 66 van de reader, laatste alinea: “Zulke vragen als wij hierboven over doel en vorm hebben gesteld,
Eerherstel voor Jeruzalem, de bruid van de HEER 54 1 Jubel, onvruchtbare vrouw, jij die nooit een kind hebt gebaard; breek uit in gejuich en gejubel, jij.
Liturgie▶ God is Goed ♪474:1,3,4,5✝FIL2:5-11♪438:1,2♪574:1,2,3♪138:1,2,3♫KND✝GEN11:1-9♪488:1,3,4,5♫167:1,2,3☂OPW:298.
CLIL-didactiek voor Duits
Gemeentezondag Ds. Marijn Rohaan Peter Nijhuis gitaar
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Pinksteren 4 juni 2017.
4G. 4G Genade Genade Gratie Genade Gratie Gunst.
de tweede Bergrede Matteüs 24/25 - deel 7
Morfologische varianten
Een man wandelde op het strand
Les 3 Goed nieuws Wat doe ik hier vandaag?
God heeft een plan Genesis 12:1-2
Wat doen we? Joh 11:
Romeinen 8:1,2 De mensen die bij Jezus horen, krijgen geen straf van God.
Daniël 1:3-16 Koning Nebukadnezar zei tegen zijn knecht:
Lucas 15: Een vader had twee zonen..
De tent van Abraham Genesis 12:6-9 “Abram en zijn familie kwamen in Kanaän, waar in die tijd de Kanaänieten woonden. Ze reisden door tot de eik van More.
Wat doe ik hier vandaag? Ik zie dat christenen van alle tijden en alle plaatsen zich verbonden voelen met dezelfde God. Ik denk na over de manier waarop.
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Handelingen 2: 1-13 Het was Pinksterfeest.
Johannes 21: 1-17 Nadat Jezus was opgestaan hebben de leerlingen Jezus nog een paar keer gezien. Een keer ging zo. Er waren zeven leerlingen bij elkaar.
Les 9 Allemaal kerken Wat doe ik hier vandaag?
Handelingen 1: Toen Jezus naar de hemel ging, zei hij tegen zijn leerlingen: ‘Jullie moeten in Jeruzalem blijven. Blijf daar wachten. God zal jullie.
De Schepping.
Wow, wat heeft God dat tof bedacht!
Parasha WaJetsee Genesis 28:10-32:2 Hosea 12:12-14:10.
Het Woord van onze God Ezechiël 37.
Het seizoen van eenzaamheid ‘de seizoenen in je leven’
Lopen over water n.a.v. Joh. 6:16-21
SCHEPPING EN ZONDEVAL Les 1 voor 6 oktober 2018.
Jezus zit met zijn leerlingen te eten
Tweede adventszondag 10 december 2017
De binding van Jitschaq – Genesis 22
Daniël aan het hof van Babel (Dan.1)
het wollen vacht op de dorsvloer
de gelijkenissen in Mattheus 13 (2)
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Het offer van Abraham 1 april 2018 Hendrik Ido Ambacht.
De bruiloft in Kana 3 maart 2019 Hendrik Ido Ambacht.
Genesis 44:18-47:27 Ezechiël 37:15-28 Lukas 24:30-48
Christus en de gemeente
Conclusies onderzoekers
Transcript van de presentatie:

Taalverwantschap

Toren van Babel

Toen de HEER neerdaalde om de stad en de toren die de mensen bouwden, te zien, zei Hij: ‘Nu zijn ze één volk en spreken zij allen dezelfde taal. Wat zij nu doen is nog maar een begin; later zal geen enkel plan van hen meer te stuiten zijn. Laten Wij neerdalen en verwarring brengen in hun taal, zodat de een niet meer verstaat wat de ander zegt.’ En de HEER dreef hen vandaar naar alle kanten de hele aardbodem over, en er kwam een einde aan de bouw van de stad. Daarom noemt men die stad Babel, want de HEER heeft daar verwarring gebracht in de taal van alle mensen, en hen vandaar over de aardbodem verspreid. GENESIS (HS 11, vers 5-9)

Instap taalfamilies Hand-out Frans Nederlands Spaans Latijn Italiaans Duits Engels overeenkomsten op basis van: lexicon, syntaxis, fonetiek en morfologie

Instap taalverwantschap WB p. 22 oef. 1 (mondeling) + 2 + 4

Taalverwantschap WB p. 26-28 oef. 9-10

Taalverwantschap WB p. 29 oef. 9-11

Krantenartikel Vreemdetalenkennis vaststelling: povere kennis “Ongeveer de helft van de leerlingen die het middelbaar onderwijs verlaten, is niet in staat om in het Frans een werkwoord correct te vervoegen of een correcte en betekenisvolle zin te vormen.”

Krantenartikel Vreemdetalenkennis oorzaken  achteruitgang kennis Nederlands (te weinig inzicht in structuur van eigen taal door opsplitsing grammatica en focus op vaardigheden  concentratievermogen jongeren (>< multitasken)

Krantenartikel Is dat allemaal wel zo erg? vertaaltools  context, cultuurverschillen, dubbele bodems … voorbeeld: “Wil je me morgen even terugbellen, alstublieft?” “Voulez-vous me rappeler demain, svp?”

Krantenartikel Is dat allemaal wel zo erg? vertaaltools  context, cultuurverschillen, dubbele bodems … voorbeeld: “Wil je me morgen even terugbellen, alstublieft?” “Voulez-vous me rappeler demain, svp?” (te direct, onbeleefd) “Pourriez-vous me rappeler demain, svp?”

Krantenartikel Compensatie (taalzorg) SEM1:  spelling en woordenschat  grammatica

Breinbrekers Taalverwantschap

Breinbrekers Het Japans ‘yama’: berg / heuvel ‘yamayama’: verdubbeling = meervoud ‘kuniguni’: k/g-wisseling (geen invloed op betekenis) ‘kunibito’ > ‘hitobito’ (h/b-wisseling) > ‘hitohada’ …

Breinbrekers Het Japans kita: noorden ao: blauw hito/bito: mens kawa/gawa: rivier sora/zora: lucht yama: berg kaze: wind iro: kleur tabi: keer hana: bloem e: tekening toki/doki: tijd hi/bi: vuur kage: schaduw kami/gami: god mizu: water kuni/guni: land mamori: bescherming

Breinbrekers Het Japans vier wisselingen tussen beginklanken eerste en tweede element samenstelllingen  k / g ; t / d ; s / z ; h / b rechterklank paar = stemhebbend

Breinbrekers Het Hawaïaans ou: ik heb ehiku: 7 o: heeft ekahi: 1 kaikuahine: zuster aohe: geen kaikunane: broer Mele: Mary kaikaina: jongere broer/zuster Keone: John waa: kano kaikuaana: oudere broer/zuster ona: zij/hij heeft geen verschil enk. / mv. oudere / jongere br/z

Breinbrekers Het Hawaïaans Aohe ou kaikuaana.  Ik heb geen oudere zusters / broers. Aohe ou kaikuahine.  Ik heb geen zuster.

Breinbrekers Het Hawaïaans: grammaticaal onjuist? Ehiku ona kaikuaana (al in opgave – zin 1!)  ‘hij’ mag je niet ongestraft door ‘zij’ vervangen (hoewel ‘ona’ = ‘hij/zij heeft’)  conclusie: enkel man > kaikuaana, ‘oudere broers’ GRAMMATICAAL JUIST!

Breinbrekers Het Hawaïaans: grammaticaal onjuist? Aohe ou kaikuahine (al in vraag 1 – zin 2)  fout kan enkel aan sekse te wijten zijn; ‘ik’ = vrouw (Vlaamse leerling) GRAMMATICAAL JUIST!

Breinbrekers Het Hawaïaans: grammaticaal onjuist? Ekahi o Keone kaikunane  man kan niet zeggen dat hij kaikunane (‘broers’) heeft GRAMMATICAAL ONJUIST!

Breinbrekers Het Hawaïaans: conclusies kaikunane ‘broer’ en kaikuahine ‘zuster’ enkel voor ander geslacht vs kaikuaana ‘oudere broer/zuster van hetzelfde geslacht’ kaikaina ‘jongere broer/zuster van hetzelfde geslacht’ Hawaïanen moeten aangeven of ze jonger of ouder zijn bij broers / zusters van hetzelfde geslacht (spiegelbeeld Nederlands)