Workshop creativiteit in wetenschap Creativiteit stimuleren bij jonge kinderen in activiteiten gericht op wetenschap Het gebruik van een creatieve en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Reflectievaardigheden en instrumenten
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Hogere denkvaardigheden
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Studietaak De studietaak staat centraal
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Wat je zelf vindt, weet je beter
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
KA 1 project: BE02-KA Het ontwikkelen van een e-safe e-learning leeromgeving.(platform) Groeien naar een tabletschool Gebruik van tablet.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
What is the meaning of? Student centered learning
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Module 10 Domeinoverschrijdend projectwerk
Training Module 17 Kinderen betrekken bij evaluatie Creativiteit en onderzoek in wetenschap stimuleren.
Training Module 16 Evaluatie voor het leren Een variatie aan strategieën die een creatieve, onderzoekende aanpak ondersteunen.
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Aard van onderzoek: verschillende soorten onderzoek
Module 2 Materialen en de leeromgeving als essentiële contextelementen voor creativiteit en een onderzoekende aanpak.
Gevarieerde vormen van expressie en voorstelling
Module 3 Focus op de aard van wetenschap Nature of Science (NoS)
Beleid interpreteren – kansen tot creativiteit mogelijk maken
Inleiding tot het CEYS project (te gebruiken afhankelijk van de context)
Module 7 Rol van spel en verkenning bij onderzoek en creativiteit
Module 9 De rol van de leerkracht
Inleiding tot het CEYS project (te gebruiken afhankelijk van de context)
Leren binnen en buiten de school
Module 4 Focus op de onderzoekende aanpak bij wetenschap (Inquiry-based Science) - Verband met creativiteit.
PABO 4 TMS BCDE model.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Workshop creativiteit in wetenschap Creativiteit stimuleren bij jonge kinderen in activiteiten gericht op wetenschap Het gebruik van een creatieve en onderzoekende aanpak Fostering creativity in early years science teaching Discovering the use of creative approach and inquiry based science education

Welkom! Leraar kleuteronderwijs:  Leraar lager onderwijs:  Directie, coördinator, coach,…:  The (assistant) facilitator welcomes the participants. Their names are noted, the participants sign the attendance list, and they get a name sticker marked with a coloured dot: Red: preschool teacher Blue: early primary school teacher Yellow: school staff member

Inhoud van de workshop Verwelkoming en introductie in het CEYS project Onderzoeksactiviteit: open vs. gestuurde opdracht Meta-reflectie Didactische vertaling: toepassing in de klas Terugblik op de aanpak van de workshop Uitnodiging tot samenwerking in het CEYS project

1. Introductie in het CEYS project Europees Erasmus+ project Griekenland, Roemenië, België, Verenigd Koninkrijk Doel: ontwikkeling van een nascholing/opleiding voor leraren met bijhorende materialen Het gebruik van een creatieve aanpak stimuleren in het aanbrengen van wetenschap in kleuteronderwijs en de eerste graad lager onderwijs (tot 8 jaar) Vervolgproject van Creative Little Scientists

‘Creative Little Scientists’ definition of creativity in early years science and mathematics education

2. Onderzoeksactiviteit: Winnie The Pooh in de problemen Winnie The Pooh zit in de top van een boom, maar plots heeft zijn vriend Teigetje hem nodig. Er hangt een lange tak naar beneden, die Winnie misschien kan gebruiken, maar hoe kan hij veilig, comfortabel, en toch zo snel mogelijk naar beneden komen? Kan jij iets voor hem maken? Onderzoeksactiviteit: open vs. gestuurde opdracht

2. Onderzoeksactiviteit: Winnie The Pooh in de problemen 2 verschillende aanpakken 30’: aanpak 1 30’: aanpak 2 → Ontwerpen worden gepresenteerd

2. Onderzoeksactiviteit: Winnie The Pooh in de problemen Ontwerpen worden gepresenteerd Variatie in de ontwerpen? Wat heb je geobserveerd? Patronen? Heb je herhaaldelijk zaken uitgeprobeerd? Wat gebeurde er? Waren er andere, misschien onverwachte factoren die meespeelden? Hoe heb je het proces vastgelegd? …

2. Onderzoeksactiviteit: Winnie The Pooh in de problemen Wetenschappelijke kennis als achtergrond: (kan geobserveerd worden – hoeft niet uitgelegd te worden aan de kinderen) Wrijving Hellingsgraad Massa

3. Meta-reflectie Hoe voelde je je tijdens de activiteit? Op welke manier werd jouw creativiteit gestimuleerd (of niet)? Wat stimuleerde jou om te onderzoeken? Welke volgorde van aanpak verkies je en waarom? Hoe heb je het proces vastgelegd?

3. Meta-reflectie Belangrijkste kenmerken van open en meer gestuurde onderzoeksactiviteiten? Rol van de begeleider in de verschillende aanpakken?

Waar zou je de 2 verschillende manieren van aanpak plaatsen? Model van Barrow Kenmerken van onderzoeksactiviteiten in de klas, met variaties (Barrow, L. H. 2010. Encouraging creativity with scientific inquiry. Creative Education, 1(1),p3. Essentieel kenmerk Variaties Meer ……………… Mate waarin de leerling eigen keuzes maakt …………...…..Minder Minder ……………Sturing door het materiaal van de leerkracht …………....…… Meer De leerling engageert zich voor wetenschappelijk georiënteerde vragen De leerling stelt een vraag De leerling kiest tussen verschillende vragen en stelt nieuwe vragen De leerling verfijnt of verklaart vragen aangereikt door de leerkracht, het materiaal of bronnen De leerling engageert zich voor de vragen aangereikt door de leerkracht, het materiaal of bronnen De leerling geeft voorrang aan bewijs om antwoord te geven op de vragen De leerling bepaalt wat kan doorgaan voor bewijs en verzamelt het De leerling wordt gestuurd om bepaalde data te verzamelen De leerling krijgt data en wordt gevraagd deze te analyseren De leerling krijgt data en wordt verteld hoe hij/zij het moet analyseren De leerling formuleert verklaringen op basis van bewijsmateriaal De leerling formuleert verklaringen na het samenvatten van het bewijsmateriaal De leerling wordt gecoacht in het proces om verklaringen te formuleren op basis van het bewijsmateriaal De leerling krijgt verschillende manieren aangereikt om bewijsmateriaal te gebruiken bij het formuleren van verklaringen De leerling krijgt bewijsmateriaal De leerling verbindt verklaringen aan wetenschappelijke kennis De leerling onderzoekt zelfstandig ander bronnen en legt verbanden tussen verklaringen De leerling wordt gestuurd naar bronnen van wetenschappelijke kennis De leerling krijgt verschillende verbanden aangereikt.   De leerling communiceert en rechtvaardigt verklaringen De leerling vormt redelijke en logische argumenten om verklaringen te communiceren De leerling wordt gecoacht in het ontwikkelen van communicatie De leerling krijgt algemene richtlijnen om de communicatie te verscherpen De leerling geeft stappen en procedures om te communiceren Waar zou je de 2 verschillende manieren van aanpak plaatsen?

3. Meta-reflectie Belangrijkste kenmerken van open en meer gestuurde onderzoeksactiviteiten? Heeft de aanpak van de onderzoeksactiviteiten een impact op het stimuleren van de creativiteit?

3. Meta-reflectie Overeenkomsten tussen een onderzoeksgerichte en creatieve aanpak van activiteiten rond wetenschap Spel en verkenning Motivatie en affectie Dialoog en samenwerking Probleemoplossend denken en eigenaarschap Vragen stellen en nieuwsgierigheid Reflectie en redenering Begeleiding en betrokkenheid (leerkracht) Formatieve evaluatie en de zelfstandigheid en het s􀆟muleren van dialoog en samenwerking

4. Didactische vertaling: toepassing in de klas Voorbeelden uit ‘Creative Little Scientists’: http://www.creative-little- scientists.eu/content/deliverables Didactische vertaling: toepassing in de klas

4. Didactische vertaling: toepassing in de klas Aanpak in de voorbeelden Aanpak in beide in onderzoeks-activieiten Compare the approaches in the examples with the approaches in both inquiry activities

4. Didactische vertaling: toepassing in de klas Voorbeelden van wetenschapsgerichte of andere activiteiten die je uitvoerde in jouw klas? Hoe kan je creativiteit, eigenaarschap en kansen tot zelf onderzoeken en beslissen nog meer stimuleren?

5. Terugblik op de aanpak van de workshop Hielp dit proces jou om te reflecteren op manieren om creativiteit te stimuleren in wetenschapsgerichte activiteiten bij jonge kinderen? Feedbackdocument

6. Uitnodiging tot samenwerking in het CEYS project Geïnteresseerd? Actie-onderzoek uitvoeren in de eigen klas, waarbij je creativiteit stimuleert binnen wetenschapsgerichte activiteiten Engagement voor het project in 2015-2016 en de bijhorende activiteiten 5 dagen nascholing Bestaande materialen rond creativiteit in wetenschapsgerichte activiteiten bij jonge kinderen uittesten

6. Uitnodiging tot samenwerking in het CEYS project Kans om een EU- Gesponsorde summer school bij te wonen Geïnteresseerd? 5 dagen professionele nascholing en ondersteuning gericht op creativiteit in wetenschapsgericht onderwijs bij jonge kinderen Kans om samen te werken met het lokale CEYS project team en andere deelnemende scholen Kans om mee te werken aan de ontwikkeling en uitvoering van nascholingsmaterialen Kans om in contact te komen met leraren van 25 internationale scholen Professionele ontwikkelings- en ondersteuningssessies van het CEYS team

Met dank aan Creativity in Early Years Science EDUCATION (2014-2017) www.ceys-project.eu © 2017 CREATIVITY IN EARLY YEARS SCIENCE EDUCATION Consortium This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by- nc-nd/4.0/.