Intervisie CU6745 Femke Posthuma.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Advertisements

Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
DE INDUSTRIËLE REVOLUTIE Periode aan klas 8A door Nathalie French.
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Erfelijkheid en tweelingen
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
Een spel voor de hele klas Aanwijzingen: Geef elke leerling een kaart met een nummer tussen de 1 en de 8. De leerlingen moeten op hun kaartje bijvoorbeeld.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Inhoud workshop Knelpunten Babbage ICT-coach Pluspunten Babbage ICT-coach Hoe werken de auteurs er mee? Inbreng gebruikers: tips, vragen, suggesties.
Workshop Spectaculaire Bouwtechniek Door: Theaterbureau Kapok Ewout Bomert Hannie Uiterwaal Cor de Ridder Landelijke Dag Platform vmbo Bouwtechniek, 6.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Regels en afspraken.
Handelingsplannen.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Onze doelen en visie in beeld
WO les 1 Het sedcunair onderwijs. Op stap naar het SO Wat staat er op de voorkant? Op stap naar het secundair onderwijs. Waarover denk je dat dit zal.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
KTKU op Fridtjof Nansen groep 7/8 Een keuze uur waarbij alle taartpunten aan bod komen!
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Rob Goossens Het Werkplan.
S/K/L 4.6 DIALOOG/OVERTUIGEN/OVERHALEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat een dialoog is. 2.Het verschil tussen overtuigen en overhalen 3.Strategie om.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Fluisterzacht en haarzuiver
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Gezondheid en leefstijl
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Een reisverslag schrijven
Communicatie Les 1.
Woorden/uitdrukkingen met een vast voorzetsel
Vul in wat persoonlijke en niet persoonlijke gegevens zijn
Bekijk en bespreek dit filmpje. Kunt u het filmpje niet afspelen Bekijk en bespreek dit filmpje. Kunt u het filmpje niet afspelen? Gebruik dan de.
Ouderbijeenkomst.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Ouderbijeenkomst.
Het 24 spel.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Stichting Praktijkleren
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Een speurtocht door een middeleeuwse stad
Didactiek Lesformulier.
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Ouderbijeenkomst.
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Didactiek Lesformulier.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schooljaar [voeg jaar in] [Naam van school] Naam leerkracht Klas
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
School is stom?! Of: hoewel niet vrijwillig, ik zie dat ik er mijn voordeel mee kan dioen en haal er uit wat er in zit.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Iedereen een eigen monstertje
Transcript van de presentatie:

Intervisie CU6745 Femke Posthuma

Stap 1: Vraagintroductie In mijn stageklas zit een tweeling. Eerst is er geprobeerd om de leerlingen beide in een andere klas te doen, maar dit werkte helemaal niet voor de leerlingen. Nu zitten ze bij elkaar in mijn klas. Ze trekken hier wel continu naar elkaar toe. Hoe kan ik er voor zorgen dat beide leerlingen hun eigen identiteit ontwikkelen op school?

Stap 2: Probleemverkenning Hebben de leerlingen een vaste plaats in de kring? Spelen de leerlingen tijdens het werken ook samen? Heb je het met de leerlingen zelf besproken? Vinden andere leerlingen het vervelend dat ze altijd samen spelen? Gaan de resultaten er door omlaag?

Stap 3: herformulering probleem Hoe kan ik er voor zorgen dat een tweeling die bij elkaar in de klas zit, toch hun eigen identiteit ontwikkelt.

Stap 4: Advisering Bespreek je zorgen met de ouders Geef de leerlingen een vaste plaats in de kring, waarbij ze niet naast elkaar zitten, maar elkaar wel kunnen zien. Geef ze een specifieke opdracht tijdens bijvoorbeeld het buitenspelen, waarbij ze niet met elkaar spelen. Lees theorie.

Stap 5: Evaluatie5 Samen of apart (Lagerweij, 2012) Zorg besproken met ouders Opdrachten tijdens spel aangeboden Individueel kindgesprek Geplande tijd samen