Intervisie CU6745 Femke Posthuma
Stap 1: Vraagintroductie In mijn stageklas zit een tweeling. Eerst is er geprobeerd om de leerlingen beide in een andere klas te doen, maar dit werkte helemaal niet voor de leerlingen. Nu zitten ze bij elkaar in mijn klas. Ze trekken hier wel continu naar elkaar toe. Hoe kan ik er voor zorgen dat beide leerlingen hun eigen identiteit ontwikkelen op school?
Stap 2: Probleemverkenning Hebben de leerlingen een vaste plaats in de kring? Spelen de leerlingen tijdens het werken ook samen? Heb je het met de leerlingen zelf besproken? Vinden andere leerlingen het vervelend dat ze altijd samen spelen? Gaan de resultaten er door omlaag?
Stap 3: herformulering probleem Hoe kan ik er voor zorgen dat een tweeling die bij elkaar in de klas zit, toch hun eigen identiteit ontwikkelt.
Stap 4: Advisering Bespreek je zorgen met de ouders Geef de leerlingen een vaste plaats in de kring, waarbij ze niet naast elkaar zitten, maar elkaar wel kunnen zien. Geef ze een specifieke opdracht tijdens bijvoorbeeld het buitenspelen, waarbij ze niet met elkaar spelen. Lees theorie.
Stap 5: Evaluatie5 Samen of apart (Lagerweij, 2012) Zorg besproken met ouders Opdrachten tijdens spel aangeboden Individueel kindgesprek Geplande tijd samen