Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Kleuterschool De Zevensprong
Infoavond Praktijkonderwijs Maandag 24 februari 2014
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Video-observatie in het kader van integrale zorg
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Begeleiding van kinderen met zorg
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
De onzichtbare gevolgen van NAH; Werkconferentie Midden -Holland
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
PGB en LGF PGB: Ondersteuner van buiten de school, buiten de schoolboekhouding LGF: Docent/leerlingbegeleider eigen school en ambulante begeleider REC,
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Basisschool ‘t Heuvelke
Een kijkje in de keuken…..
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Regie over eigen leven..
Kansen voor transformatie
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Tussen wal en schip 2 februari Wie is De Lichtenvoorde? De Lichtenvoorde ondersteunt en begeleidt mensen met een lichte, matige of ernstige verstandelijke.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Oudertevredenheidsonderzoek:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
MEE maakt meedoen mogelijk
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Workshop VIB volwassenen (met moeilijk te begrijpen gedrag)
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Deskundigheidsbevordering Intakers
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Drempelonderzoek en Nio en (voormalig) LWOO en PrO-procedures.
BOM-model PV 25/03/2014.
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Presentatie voor teams Oktober 2018
Doubleren.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Doubleren.
Artikel over transactionele analyse
Hoe volgen wij onze kinderen?
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen WELKOM Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen

De Passerel De Pas­se­rel biedt met 470 me­de­wer­kers zorg aan bijna 1000 cliënten bin­nen de ge­meen­ten Apel­doorn, Voorst en Epe. Dagbesteding, woon- en werklocaties. Zorg in speciale voorzieningen en op ambulante basis thuis, op de werkplek, in het onderwijs of in reguliere kindercentra.

team: Ouder en Kind- ambulant Begeleiding aan ouder/ouders die; Zelfstandig wonen in een eigen (huur)woning Eén of meer kinderen hebben Kinderen hebben die thuis wonen en/of uithuisgeplaatst zijn

Licht verstandelijk beperkt (LVB) IQ 70 – 80 Weinig (geen) inzicht in relatie oorzaak – gevolg Weinig (geen) inzicht in eigen handelen Cognitieve, sociale en (mogelijk) emotionele vaardigheden minder goed ontwikkeld Moeite met filteren informatie Aandacht beperkt Moeite met toepassen geleerde vaardigheden

Bijkomende problemen Psychiatrische problematiek Gedragsstoornissen Problematische jeugd Multi-problem gezinnen

Ouder en Kind- ambulant Persoonlijk begeleider Pedagogisch ondersteuner Gedragsdeskundige VHT-er

VHT optimaal benutten Aanvraag door pedagogisch ondersteuner VHT-er filmt en doet analyse VHT-er overleg met betrokken pedagogisch ondersteuner Samen afstemmen op deze unieke cliënt Samen terugkijken met cliënt

Extra aandachtspunten doelgroep Behoefte aan autonomie Disharmonie verbaal en performaal Moeite met onthouden en verwerken van verbale informatie

Beelden terugkijken Sluit aan bij de belevingswereld Maak zichtbaar wat je bedoelt Vereenvoudig je taalgebruik Controleer of je elkaar begrijpt Pas tijd en tempo aan.

Filmpjes 1ste ; Opname thuis 2de ; Review met ouders 3de ; Terugkijken review met pedagogisch ondersteuner.

1ste ; Opname bij A tijdens een bezoek moment van haar jongste dochter 1ste ; Opname bij A tijdens een bezoek moment van haar jongste dochter. Doel van de VHT: hoe kan het contact tijdens een bezoek zo optimaal mogelijk zijn, wanneer is en contact goed en wat zijn voorwaarden voor een goed contact. 2de; Terugkijken met moeder en haar partner. VHT-er ontvang moeder, vertaalt de moeilijke woorden die moeder gebruikt (sociaal wenselijk antwoord? aangeleerd?) en brengt het gesprek terug naar de beelden. Vraag nav de review is; begrijpt moeder werkelijk wat er gezegd is of heeft ze “geleerd” wat wij horen willen.. 3de; Samen met vaste begeleider wordt de review bekeken. Ontdekt wordt dat moeder sociaal wenselijk antwoord geeft. Moeder gebruikt woorden die de begeleider naar haar ook gebruikt en denkt daardoor werkelijk dat ze het geleerd heeft. Samen ontdekken we dat we nog lager moeten insteken en afstemmen op deze unieke cliënt.

Filmpjes 1ste ; Opname thuis 2de ; Terugkijken met de pedagogisch ondersteuner 3de ;Review met ouder

1ste; Opname bij cliënt met tweeling van net 4 jaar 1ste; Opname bij cliënt met tweeling van net 4 jaar. Beide jongens hebben een spraak achterstand. Vraag van moeder aan de VHT-er; hoe kan ik mijn kind beter begrijpen. Op advies van de VHT-er gebruikt moeder een knuffel die met het jongetje gaat praten. 2de; Overleg VHT-er en vaste begeleider nav de analyse van de opname. Doel is om van de vaste begeleider te horen waar rekening mee gehouden moet worden bij de review. Behoefte van moeder is informatie over school krijgen (door bevragen van de jongens), logopedie is ingezet om taal van de jongens uit te bereiden, (logopedie moet thuis geïntegreerd worden). Hoe kunnen behoefte van moeder en advies logopedie meegenomen worden in de review. 3de; Review met moeder, begeleider en VHT-er; Moeder ontvangen in haar behoefte aan informatie over school . Moeder laten ontdekken hoe ze op een minder directe manier (via knuffel) informatie kan halen bij de jongens. Inzichtelijk maken wat logopedie wil, en inzet logopedie koppelen aan thuissituatie.

Bedankt voor je aandacht Vragen Opmerkingen Tips