Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen WELKOM Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
De Passerel De Passerel biedt met 470 medewerkers zorg aan bijna 1000 cliënten binnen de gemeenten Apeldoorn, Voorst en Epe. Dagbesteding, woon- en werklocaties. Zorg in speciale voorzieningen en op ambulante basis thuis, op de werkplek, in het onderwijs of in reguliere kindercentra.
team: Ouder en Kind- ambulant Begeleiding aan ouder/ouders die; Zelfstandig wonen in een eigen (huur)woning Eén of meer kinderen hebben Kinderen hebben die thuis wonen en/of uithuisgeplaatst zijn
Licht verstandelijk beperkt (LVB) IQ 70 – 80 Weinig (geen) inzicht in relatie oorzaak – gevolg Weinig (geen) inzicht in eigen handelen Cognitieve, sociale en (mogelijk) emotionele vaardigheden minder goed ontwikkeld Moeite met filteren informatie Aandacht beperkt Moeite met toepassen geleerde vaardigheden
Bijkomende problemen Psychiatrische problematiek Gedragsstoornissen Problematische jeugd Multi-problem gezinnen
Ouder en Kind- ambulant Persoonlijk begeleider Pedagogisch ondersteuner Gedragsdeskundige VHT-er
VHT optimaal benutten Aanvraag door pedagogisch ondersteuner VHT-er filmt en doet analyse VHT-er overleg met betrokken pedagogisch ondersteuner Samen afstemmen op deze unieke cliënt Samen terugkijken met cliënt
Extra aandachtspunten doelgroep Behoefte aan autonomie Disharmonie verbaal en performaal Moeite met onthouden en verwerken van verbale informatie
Beelden terugkijken Sluit aan bij de belevingswereld Maak zichtbaar wat je bedoelt Vereenvoudig je taalgebruik Controleer of je elkaar begrijpt Pas tijd en tempo aan.
Filmpjes 1ste ; Opname thuis 2de ; Review met ouders 3de ; Terugkijken review met pedagogisch ondersteuner.
1ste ; Opname bij A tijdens een bezoek moment van haar jongste dochter 1ste ; Opname bij A tijdens een bezoek moment van haar jongste dochter. Doel van de VHT: hoe kan het contact tijdens een bezoek zo optimaal mogelijk zijn, wanneer is en contact goed en wat zijn voorwaarden voor een goed contact. 2de; Terugkijken met moeder en haar partner. VHT-er ontvang moeder, vertaalt de moeilijke woorden die moeder gebruikt (sociaal wenselijk antwoord? aangeleerd?) en brengt het gesprek terug naar de beelden. Vraag nav de review is; begrijpt moeder werkelijk wat er gezegd is of heeft ze “geleerd” wat wij horen willen.. 3de; Samen met vaste begeleider wordt de review bekeken. Ontdekt wordt dat moeder sociaal wenselijk antwoord geeft. Moeder gebruikt woorden die de begeleider naar haar ook gebruikt en denkt daardoor werkelijk dat ze het geleerd heeft. Samen ontdekken we dat we nog lager moeten insteken en afstemmen op deze unieke cliënt.
Filmpjes 1ste ; Opname thuis 2de ; Terugkijken met de pedagogisch ondersteuner 3de ;Review met ouder
1ste; Opname bij cliënt met tweeling van net 4 jaar 1ste; Opname bij cliënt met tweeling van net 4 jaar. Beide jongens hebben een spraak achterstand. Vraag van moeder aan de VHT-er; hoe kan ik mijn kind beter begrijpen. Op advies van de VHT-er gebruikt moeder een knuffel die met het jongetje gaat praten. 2de; Overleg VHT-er en vaste begeleider nav de analyse van de opname. Doel is om van de vaste begeleider te horen waar rekening mee gehouden moet worden bij de review. Behoefte van moeder is informatie over school krijgen (door bevragen van de jongens), logopedie is ingezet om taal van de jongens uit te bereiden, (logopedie moet thuis geïntegreerd worden). Hoe kunnen behoefte van moeder en advies logopedie meegenomen worden in de review. 3de; Review met moeder, begeleider en VHT-er; Moeder ontvangen in haar behoefte aan informatie over school . Moeder laten ontdekken hoe ze op een minder directe manier (via knuffel) informatie kan halen bij de jongens. Inzichtelijk maken wat logopedie wil, en inzet logopedie koppelen aan thuissituatie.
Bedankt voor je aandacht Vragen Opmerkingen Tips