Digitale geletterdheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT Lessen Via onderstaande Modules worden de leerlingen
Advertisements

Algemene Basis Computergebruik Informatiebijeenkomst.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Mediawijsheid.
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Lesgeven en begeleiden
Cursus WORD en EXCEL 4 lessen WORD; 4 lessen EXCEL
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Definitie Mediawijsheid
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Workshop “Begrijpend kijken”
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Trimester 2. Hfdst 1: e-Presentatie, master! e-Presentatie Met de hulp van Powerpoint gaan we leren hoe we een elektronische presentatie kan maken.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Groep 6 Begrijpend lezen
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Programmeren met kinderen
Programmeren met kinderen
Mediawijsheid competentie:
Paspoort griekse goden
Denken als een computer
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
What is the meaning of? Student centered learning
Media is er altijd en overal
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Mediawijsheid competentie:
Aantrekkelijk formuleren
Media is er altijd en overal
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Financiële zelfredzaamheid
Visie mediawijsheid KB
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Big Data.
Samenwerken en communicatie
Big Data.
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Digitale geletterdheid
<naam bedrijf> & <naam school>
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Handboek Mediawijsheid & Social Media
Transcript van de presentatie:

Digitale geletterdheid Erzsi begint met de opening Digitale geletterdheid

Onderwijs2032 Erzsi plaatje 1 Sanne plaatje 2

www.kahoot.it Sanne kahoot

OOG Digitale geletterdheid Filmpje alleen als ze dit nog niet gezien hebben

Mediawijsheid Medialisering van de samenleving Media en beeldvorming ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld.’ Raad voor Cultuur, 2005. Medialisering van de samenleving Media en beeldvorming Media, ICT-(basis)vaardigheden en informatievaardigheden Creëren en publiceren van media Media, participatie en identiteit Medialisering van de samenleving: bewust zijn van en inzicht hebben in de medialisering van de samenleving, en het effect daarvan vanuit verschillende perspectieven (politiek, beleid, maatschappij, cultuur, individu) kunnen belichten; Media en beeldvorming: bewust zijn van en inzicht hebben in de manier waarop media de werkelijkheid kleuren, de rol herkennen die media kunnen vervullen bij beeldvorming en overdracht van normen en waarden, op welke manier media van invloed zijn op beeldvorming en overdracht van normen en waarden; Media, ICT-(basis)vaardigheden en informatievaardigheden: om kunnen gaan met apparaten, software en toepassingen, kennis en vaardigheden in toepassingen die privacy en veiligheid moeten waarborgen, basisvaardigheden die zich richten op het toewijzen van informatie en het bewust en kritisch gebruiken van informatie; Creëren en publiceren van media: begrijpen hoe media gebruikt worden, zelf media kunnen produceren en creëren en daar doelen mee kunnen realiseren en daarop reflecteren; Media, participatie en identiteit: doelbewust participeren in sociale netwerken, samen met anderen, en daarop kunnen reflecteren; de veiligheid, privacy en de participatie van zichzelf en anderen bewaken en beschermen. Erzsi

Bureau Meestervervalsers Mediawijsheid Onderbouw Melle de Muis Middenbouw Bureau Meestervervalsers Bovenbouw Machtige Media Onderbouw: Het lespakket Melle de Muis voor groep 1/2, begint bij het begin van media-educatie: het verhaal. Hoe kan je een verhaal op verschillende manieren vertellen, welke media zijn er? Leerlingen filosoferen samen over verschillende manieren om een verhaal te vertellen - kan dat ook zonder te praten? Ze experimenten met verschillende uitingsvormen. Een kunstenaar in de klas laat vervolgens zien hoe ook in kunst een verhaal wordt verteld en gekozen kan worden voor een vorm en een medium. Middenbouw: De lesmodule Bureau Meestervervalsers voor groep 5 en 6 geeft de leerlingen inzicht in manipulatie van met name afbeeldingen, maar ook van teksten. De leerlingen worden mediavaardig doordat zij mediaberichten onderzoeken, zelf beelden manipuleren met een fotobewerkingsprogramma en op onderzoek gaan naar de manipulaties in beeld en tekst tijdens hun bezoek aan de bibliotheek. In plaats van een bezoek aan de bibliotheek kan les 2 ook bestaan uit een workshop fotobewerking of filmen door een vakdocent. Het hoofdthema van deze module is: hoe wordt de werkelijkheid vervalst in allerlei bronnen en hoe erg is dat. Bovenbouw: Machtige media gaat over de invloed en kracht van verschillende media. Centraal staan keuzes in journalistieke media, het verschil tussen feit en mening, het onderscheid tussen journalistiek (nieuws), marketing en het werk van lobbyclubs of goede doelen. Kinderen ontwikkelen het besef dat een zender van mediale boodschappen altijd een belang heeft en dat daarom de onderzoekende houding van de ontvanger belangrijk is. Erzsi

ICT-basisvaardigheden “ICT-basisvaardigheden zijn de kennis en vaardigheden die nodig zijn om de werking van computers en netwerken te begrijpen, om te kunnen omgaan met verschillende soorten technologieën en om de bediening, de mogelijkheden en de beperkingen van technologie te begrijpen.” SLO 2016 Basiskennis Computernetwerken Software Beveiliging Invloed Om goed te kunnen functioneren in de huidige en toekomstige samenleving is het belangrijk dat leerlingen beschikken over voldoende basiskennis om gebruik kunnen maken van verschillende vormen van technologie. Deze kennis heeft betrekking op de basisfuncties van computers en computernetwerken. Het gaat bijvoorbeeld om het kunnen benoemen, aansluiten en bedienen van apparaten waar computers in verwerkt zijn, om kunnen gaan met tekstverwerkers, spreadsheet- programma's en presentatiesoftware, kunnen werken met internet (browsers, e-mail) en het kunnen omgaan met beveiligings- en privacyaspecten. Door middel van deze kennis leert de leerling dat een computer niet een apparaat is dat zelfstandig gegevens genereert, maar dat zij zelf invloed kunnen hebben op de gegevens, de manier waarop deze gegevens in een computer terecht komen en de manier waarop de gegevens aan een gebruiker worden getoond. ICT-basisvaardigheden zijn daarmee nodig als onderlegger voor het geheel van digitale geletterdheid. Sanne

ICT-basisvaardigheden Onderbouw: Hello Ruby Memory computeronderdelen Middenbouw: In deze modules leren leerlingen de basisvaardigheden van tekstverwerken. Er wordt vanuit een kindgerichte context gewerkt. In deel 1 is het centrale thema: de verjaardag. In deel 2 staat de klassenkrant centraal. Onderdelen die onder andere behandeld worden zijn: Selecteren Lettertype en puntgrootte Spellingcontrole Tekenstijlen Tekstkleur Opsommingtekens en nummering Figuren Kopiëren, knippen en plakken Tabellen Randen Bijzondere tekens Inspringen Bovenbouw: In deze module leren leerlingen werkbladen opmaken, berekeningen maken en grafieken genereren. Het centrale thema is het weer. Er is ondermeer aandacht voor de volgende onderwerpen: Rijen/kolommen invoegen Rijhoogte en kolombreedte aanpassen Cellen samenvoegen Werken met werkbladen Werken met formules (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen) Diverse functies Sorteren Grafieken maken en aanpassen Sanne Onderbouw Hello Ruby, Memory Middenbouw AaBeeCee, werken in Word Bovenbouw AaBeeCee, werken in Excel

Informatievaardigheden “Informatievaardigheden omvat het scherp kunnen formuleren en analyseren van informatie uit (digitale) bronnen, het op basis hiervan kritisch en systematisch zoeken, selecteren, verwerken, gebruiken en verwijzen van relevante informatie en deze op bruikbaarheid en betrouwbaarheid beoordelen en evalueren. “ - SLO 2015 Bronnen Infrastructuur Publiceren Betrouwbaarheid http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/Paginas/Informatievaardigheden.aspx Erzsi

Informatievaardigheden Onderbouw: Naar de bibliotheek, geef lln. onderwerp om naar te zoeken. Leerlingen zoeken zelf boeken passend bij het onderwerp en vertellen waarom zij die hebben gekozen. Middenbouw: Kranten bieden een schat aan informatie. De opdrachten in deze werkkrant vormen een speurtocht naar deze schat. De leerlingen zoeken moeilijke woorden en hun betekenissen op en kijken naar foto’s, interviews, artikelen over binnenlands en buitenlands nieuws. Ook bedenken ze vragen bij een sportinterview. Hoe zit een krant in elkaar? En waar vind je welke informatie? Bovenbouw: Kinderen staan wel vaak in de krant, maar zelden hebben ze er zelf in geschreven. Met Kinderen in de krant kunnen ze zelf bepalen hoe hun krant eruit moet zien. In de werkbladen staan tips en suggesties voor interviews, reisverslagen en boekrecensies. Aan de hand van verschillende opdrachten leren ze zelf interviewen en nieuwsberichten maken. Erzsi Onderbouw Boeken zoeken Middenbouw Speurtocht in de krant Bovenbouw Maak je eigen krant

Computational Thinking “Computational Thinking is het procesmatig (her)formuleren van problemen op een zodanige manier dat het mogelijk wordt om met computertechnologie het probleem op te lossen. Het gaat daarbij om een verzameling van denkprocessen waarbij probleemformulering, gegevensorganisatie, -analyse en – representatie worden gebruikt voor het oplossen van problemen met behulp van ICT-technieken en – gereedschappen.” - SLO 2015 Complexe vraagstukken Vaardigheid Denkprocessen Algoritmisch denken Abstractie Decompositie http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/digitale-geletterdheid/computational-thinking Algoritmisch denken = in stappen probleem oplossen Abstractie = overbodige details weglaten om tot de kern van het probleem te komen Decompositie = probleem opdelen in kleine stukken, zodat je het grotere geheel in kleine stukken oplost Sanne

Computational Thinking Onderbouw Hello Ruby boek Middenbouw Sandwich Bovenbouw Levend programmeren Onderbouw: Het hele boek van Hello Ruby, staan opdrachten in m.b.t. CT  Dansen (herhalingen ontdekken) Middenbouw: Recept broodje smeren; uitvoeren als een computer. Bovenbouw: Levend programmeren, spel, Lln = programmeur en een lln. = computer. Maak een route, maar kijk uit voor obstakels, kom tot een eindpunt. Sanne

Wat hebben wij gedaan deze periode? Erzsi (groepen 7) Sanne (groepen 1/2)

Bedankt voor jullie aandacht Erzsi