Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO ICC Gent, 2 april 2015
Over belang van buitenschoolse kinderopvang “Bij goed wonen en werken hoort ook goede kinderopvang” “Kwaliteit is de mate waarin ons IBO erin slaagt de economische, pedagogische en sociale functie met elkaar te verzoenen en te realiseren” Debat Toekomst voor de Buitenschoolse Kinderopvang 26-8-2018
Over belang van buitenschoolse kinderopvang Ambitie: voldoende, toegankelijk, betaalbaar en kwaliteitsvol aanbod buitenschoolse kinderopvang Overbezetting Tekort aan gesubsidieerde plaatsen Strikte infrastructuurnormen Ongelijke spreiding subsidie Verschil in reglementering Debat Toekomst voor de Buitenschoolse Kinderopvang 26-8-2018
Over belang van buitenschoolse kinderopvang Ambitie: voldoende, toegankelijk, betaalbaar en kwaliteitsvol aanbod buitenschoolse kinderopvang Samenwerking Onder regie van de lokale besturen Financiering lokale besturen Debat Toekomst voor de Buitenschoolse Kinderopvang 26-8-2018
Paritaire commissie decentralisatie “Er wordt een nieuw kader voor de buitenschoolse opvang uitgewerkt. Daarbij kan de regiefunctie voor de buitenschoolse opvang worden gelegd bij de lokale besturen, zij het wel binnen verder uit te klaren randvoorwaarden. Het is tevens belangrijk om werk te maken van deregulering in, en afstemming tussen, de regelgeving in de betrokken sectoren.” Debat Toekomst voor de Buitenschoolse Kinderopvang 26-8-2018
“Het echte werk gebeurt ter plaatse: vooral daar is er veel lokale denkkracht op maat van de eigen situatie.” Mark Suykens, VVSG Debat Toekomst voor de Buitenschoolse Kinderopvang 26-8-2018
STELLINGEN / OPEN VRAAG AKKOORD? NIET AKKOORD? Debat Toekomst voor de Buitenschoolse Kinderopvang 26-8-2018
Vlaanderen moet meer geld voorzien voor de buitenschoolse kinderopvang STELLING 1 Vlaanderen moet meer geld voorzien voor de buitenschoolse kinderopvang groen kaartje- akkoord rood kaartje- niet akkoord Opwarmertje en sfeermaker Iedereen zal vermoedelijk akkoord gaan Alle panelleden zullen akkoord gaan Debat Toekomst voor de Buitenschoolse Kinderopvang 26-8-2018
STELLING 2 De bijdrage van ouders voor buitenschoolse kinderopvang moet afhankelijk zijn van het inkomen groen kaartje- akkoord rood kaartje- niet akkoord Naar analogie met de inkomensgerelateerde kinderopvang voor de 0-3- jarigen. Momenteel is dit niet zo: ouderbijdrage hangt af van duur van aanwezigheid van het kind. Debat Toekomst voor de Buitenschoolse Kinderopvang 26-8-2018
STELLING 3 Lokale partners moeten zelf kunnen beslissen hoe zij de buitenschoolse kinderopvang vorm geven groen kaartje- akkoord rood kaartje- niet akkoord Lokaal maatwerk: hoe en wie geeft de buitenschoolse kinderopvang vorm? Wie realiseert dit? Hoe moet dit ingevuld worden? Rol lokaal bestuur? Rol lokale actoren? Inbreng Kind en Gezin moet dus beperkt worden) Wat is de rol van het lokaal overleg kinderopvang hierin? Debat Toekomst voor de Buitenschoolse Kinderopvang 26-8-2018
OPEN VRAAG Waar moet alle kinderopvang voor 2.5 tot 12-jarigen aan voldoen om kwalitatief te zijn? Focus op kinderen: wat is belangrijk vanuit oogpunt van de kinderen? Focus op ouders: wat is belangrijk vanuit oogpunt van de ouders? Focus op organisator: wat is belangrijk vanuit oogpunt van de organisator? In de Staten-Generaal werd er gesteld: “Een hedendaagse aanpak rond de opvang- en vrije tijd van schoolkinderen vraagt dat er wordt ingezet op een coherent referentiekader dat rekening houdt met de diversiteit van de aanbieders en hun gezamenlijke opdracht om te komen tot een kwaliteitsvol, duurzaam aanbod.” Wij willen aan de deelnemers vragen om dit referentiekader mee vorm te geven. In functie van de kinderen, ouders en organisator: waaraan moet elke kinderopvang voldoen? Wat moet in de nieuwe regelgeving staan om kwaliteit te garanderen? - Personeel: personeelsnorm van 1 begeleider per 14 kinderen? - Infrastructuur: norm van vierkante meters per kind? Nodig? Opvang in scholen kan dit? Kan dit niet? Waarom wel? Niet? (gedeeld gebruik lokalen school, sportinfrastructuur,…) - Veiligheid: vb. toegangsbeveiliging in buitenschoolse kinderopvang - Pedagogische norm en visie? -…? Is de pedagogische norm identiek? - tijdens vakanties - tijdens voor-en naschoolse opvangmomenten Of kan dit verschillen? Is de pedagogische norm identiek voor kleuters en lagere schoolkinderen? Regelgeving moet aansturen op hoofdlijnen en niet op details. Wat zijn deze hoofdlijnen? Wat van de huidige bestaande regels moet behouden blijven in de toekomst. Wat is een realistisch normenkader? Welke eigenheid willen we zien? Wat willen de kinderen zelf? De ouders? De organisatoren? De andere actoren? Debat Toekomst voor de Buitenschoolse Kinderopvang 26-8-2018
STELLING 4 Buitenschoolse kinderopvang moet de focus leggen op kinderen jonger dan 6 jaar (Reserve stelling: indien tijd over) groen kaartje- akkoord rood kaartje- niet akkoord Debat Toekomst voor de Buitenschoolse Kinderopvang 26-8-2018