Pathologie en ziektebeelden SAW-MZ periode 2 Chronische ziektebeelden
Ziekten Stoornis: duidt op een afwijking in je lichaam of geest of het functioneren ervan Beperking: duidt op een verminderd functioneren door de gevolgen van een ziekte of aandoening Handicap: duidt op een belemmering in het sociaal- maatschappelijk functioneren (participatieprobleem) Acuut:treedt plotseling en onverwacht op en kan ook snel verdwijnen Chronisch: ontstaat geleidelijk en kan langdurige klachten veroorzaken
Acute ziektebeelden Verkoudheid hoofdpijn, loopneus en zere keel Griep verkoudheid, koorts, spierpijn Allergische reacties een overgevoelige reactie van het lichaam roodheid, zwelling, pijn en jeuk Seksueel overdraagbare aandoening Chlamydia / Genitale wratten / Gonorroe / Herpes genitalis CVA TIA / Herseninfarct / Hersenbloeding Ziekten van uitscheidingsorganen en darmen Nieren / Blaasontsteking
Chronische ziektebeelden Een chronische ziekte is een ziekte die blijvend is (kan zijn) zonder dat iemand er aan overlijdt. Iemand kan met ondersteuning (hulpmiddelen, dieet, medicijnen of therapie) toch een zo normaal mogelijk leven leiden (chronisch maar stabiel). Progressieve ziekten zijn chronische ziekten die steeds ernstiger worden. Recidieven zijn ziekten die voorbij gaan, maar ook steeds weer terugkomen.
Chronische ziektebeelden Motorische aandoeningen Zintuigelijke aandoeningen Neurologische aandoeningen Verstandelijke beperkingen Aangeboren & niet- aangeborenhersenletsel Aandoeningen van de luchtwegen
Chronische ziektebeelden Diabetes Hepatitus Humaan Immunodeficiëntie Virus (HIV) Acquired Immunodeficiency Syndrome (AIDS) Kanker Leukemie
Kwartetten We gaan een kwartetspel maken van de chronische ziektebeelden uit het boek: . Vorm groepjes van vier studenten . Je krijgt een algemeen ziektebeeld met vier ziekten . Maak voor elke ziekte een beeld en (korte) tekst . Plaats deze in het kwartet . Mail deze naar dc.dobber@noorderpoort.nl .
Miniles (expertmethode) Doordat je het kwartet hebt gemaakt ben je een expert op dat chronisch ziektebeeld geworden (). Deel deze expertise door aan de hand van het door jullie groepje gemaakte kwartet een korte les te geven over jouw chronische ziekte De hele groep staat voor de klas en elk groepslid vertelt over zijn / haar onderwerp.