Ouderavond U-Talent Academie Jaarklas 2019 28 november 2017 Berenice Michels (b.i.michels@uu.nl) Programmadirecteur U-Talent Anita Kokelaar (j.j.kokelaar@uu.nl) Curriculumcoördinator U-Talent Teamleider U-Talent Academie
Welkom Programma van deze avond 19:00 Ontvangst 19:30 Opening (plenair) 20:05 Pauze (lopen naar zalen) 20:15 module-sessies (parallel), keuze uit: Scheikunde [BBG 3.85] Natuurkunde/informatica [BBG 3.22] Biologie [BBG 2.23] Wiskunde – natuurkunde [BBG 2.05] Mezelf voorstellen Programma – docenten voorstellen (Suzy Maljaars, sk; Rogier Bos, wi; Jacoliene van Wijk (wi); Coen Klein Douwel (sk); Andrea Burgerjon (bi); Andrea van Bruggen (sk ontw) Huishoudelijke mededelingen: Geen koffie achterlaten in de zaal Parkeren naast Koningsbergergebouw – contant geld Binnengekomen via Koningsbergergebouw, verlaten via Minnaertgebouw (meteen rechtsaf, onder ‘aardwetenschappen’ door – loopt u weer langs KBG) Einde: zelf naar huis, geen plenaire afsluiting
U-Talent Samenwerking UU, HU, 44 scholen Doelen: Versterking β-onderwijs (VO,Bsc) Verbeteren aansluiting VO-Bsc Activiteiten Docenten Leerlingen
De UT-Academie in de UU Universitair Onderwijs Modules i.s.m. de departementen Thesisbegeleiding Onderzoek (Freudenthal Instituut) Didactisch onderzoek Teaching & Learning Lab Studiekeus en doorstroming Studiekeuze Doorstroom naar honours
Hoe slaag je voor de UT-Academie? Een gezamenlijke inspanning U-TA docenten en medewerkers Leerling School Ouders
Wij zorgen voor… Het programma Feedback en begeleiding (tutor) Overleg met scholen Evaluatie en kwaliteitsborging
De leerling… Is op tijd (!) aanwezig en doet actief mee met alle activiteiten en commissies Bereidt de campusdagen goed voor, maakt de opdrachten af Trekt bij problemen tijdig aan de bel Gedraagt zich als een ambassadeur voor de U-Talent Academie
Elke school… Heeft een eigen schoolprogramma Heeft een U-Talent coördinator als aanspreekpunt Begeleidt de academie-leerlingen Maakt deelname aan activiteiten mogelijk Organiseert de kwaliteitszorg voor het schoolprogramma
Ouders… Ondersteunen hun zoon / dochter Helpen hun dochter / zoon met plannen en ‘de weg vinden’ Trekken ook op tijd aan de bel Melden hun kind ziek op school én via u-talent@uu.nl Betalen tijdig de ouderbijdrage campusprogramma – onkosten
U-talent Academie Een vak erbij Campusprogramma (260 SLU) Modules Excursie Thesis Community activiteiten Schoolprogramma (220 SLU) Schoolprojecten Differentiatie in de (bèta)lessen Voorbereiding campusdagen
Jaarindeling Campusprogramma 5V Wanneer Wat Sept Introductie Sept - Mrt 4x2 Moduledagen – 1 dag per 3 weken Nov-juni Voorbereiding thesis April Voorbereiding excursie April/Mei Excursie 19 Juni U-Talent communitydag
Module-aanbod 5vwo Akoestiek Kijken met aardbevingen HISPARC Arduino Duurzame energie Microtubuli Elektrische hartactivatie Schimmels Landschap en biodiversiteit Tumorbiologie Katalyse Geochemie Kalk en de levende aarde Membranen Polymeren/medicijnafgifte Kristallen Diep in de problemen zitten Ontdekking of toeval Reflecties op symmetrie Sommige modules hebben met meer dan een vak te maken; Arduino, kijken met aardbevingen, geochemie, duurzame energie Meer info + zelf uitproberen > workshop modules
U-Talent uur - inhoud Academische Competenties (kennis opdoen) onderzoek doen communicatie presenteren verslag schrijven persoonlijke ontwikkeling Samenwerken Ethische houding aannemen Reflectie Dit uur zit aan het begin van de dag 9:00 – 10:00 uur Deel bestaat uit aanleren of versterken van academische competenties 4 stuks, kennis opdoen zit in modules, onderzoek doen in modules en thesis
U-Talent uur – vervolg inhoud Feedback op geleverd werk Praktische info (thesis/excursies) Community vorming (commissies) Feedback: nadruk op academische competenties, bespreken waarom een groepje of een individu een bepaalde beoordeling heeft gekregen Commissies: voorbeelden: jaarboekcommissie, jury leden voor het beoordelen van de thesis vam6 vwo-ers
U-Talent thesis Algemeen Uitgebreid PWS (120 SLU) Onderwerp: bij vakgroep door U- talent geregeld of eigen onderwerp en begeleiding zoeken Onderzoeksweek: vier dagen onderzoek doen In groepjes van drie Verslag Symposium Start in 5 vwo met keuze van onderwerp, kennismaken begeleider en literatuur Onderzoek, verslaglegging en presentatie in 6 vwo
U-Talent thesis Leerdoelen Onderzoek doen: Ontwikkelen van onderzoekende houding Nieuwsgierig zijn Kritisch zijn Staan op schouders van voorgangers Deel uitmaken van een onderzoeksgemeenschap Vakinhoudelijke verdieping Kennis maken met actueel onderzoek en een onderzoeksgroep
Vinden van een onderwerp Bij departementen van UU, aangedragen door U-Talent: biomedische wetenschappen informatica scheikunde geowetenschappen wiskunde farmacie biologie natuurkunde
Vinden van een onderwerp - vervolg 2. Eigen onderwerp en begeleiding vinden binnen UU via presentaties U-Talentuur https://u-talent.nl/ - over U-Talent - partners Via een kennis Voor half december aangeven welk onderwerp interessant is en contact zoeken met Saskia Klaasing of mij Buiten UU mag ook (TU voor echt technisch onderwerp) – zelf contact zoeken Voor half januari: onderzoeksgebied aangeven bijv Scheikunde structuren van eiwitten Tussenpersonen tussen voorgezet onderwijs en hoger onderwijs aan slag om onderwerpen te zoeken bij wetenschappers. April ‘18: onderwerpen bekend, Mei ’18: alle groepjes gekoppeld aan onderwerp 3. Eigen onderwerp en begeleiding vinden buiten UU
Begeleiding en beoordeling Onderzoeksbegeleider tijdens onderzoeksweek (sept 2018) Wetenschapper U-Talentbegeleider - U-Talentdocent begeleiding verslag (okt-nov 2018) Schooldocent Nakijken concept- en eindverslag (dec-jan ‘19) Jury Beoordelen presentatie (jan 2019) 25% 50%
Thesissymposium Gezellige bijeenkomst eind van de middag Presentaties van de onderzoeken door leerlingen In verschillende zalen van het BBG Ouders, docenten, medeleerlingen welkom
Voorbeelden van onderwerpen Weefselregeneratie door stamcellen Microscopisch kleine raketten Hallucinogenen bij depressies Microfluïden, grensvlakken, diffusie en druppels Kanker: behandeling op maat Kosmologie Cryptologie Kraakbeenvorming uit stamcellen (artrose) Hallucinogenen: ketmanine, paddo’s gepresenteerd op basisschool Kosmologie: waar komt het universum vandaan? Cryptologie: versleutelde gegevens
Excursies Zo 15- wo 18 april CERN – Geneve Zo 15- wo 18 april Oxford Zo 27- wo 30 mei NIOZ – Texel Begeleiding door docenten UTA, studenten UU en schooldocenten Meer info: excursie en schoolprogramma
CERN Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire Deeltjesversnellers: 7 km omtrek en 27 km omtrek Europees centrum voor kernfysica
Cern Diverse rondleidingen op het instituut Zelf aan de slag Zwemmen en Genève verkennen
Cern: eigen ionisatiekamer maken
Oxford Bletchley Park Bekend van de Enigma machine gekraakt door Alan Turing (‘The Imitation Game’) Eten in pub “The Head of the River” Pubquiz
Oxford Computing museum Onderzoeksinstituut Universiteit Museum of Natural History
Texel: NIOZ Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee
Texel excursie door de Slufter bodemmonsters nemen op het wad onderzoek doen in het lab bij het NIOZ: sedimenten, bodemdieren, schelpen vegetatieopnames maken
Informatie over een aantal modules 20:15 module-sessies (parallel), Scheikunde [BBG 3.85] Natuurkunde/informatica [BBG 3.22] Biologie [BBG 2.23] Wiskunde – natuurkunde [BBG 2.05]