Drs. JHW (Hans) Alofs | “Hands-on” Adviseur Zorg en Innovatie | De Wever.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Centrale werkwinkel D:
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
De arbocatalogus VVT in de praktijk
Workshop bejegening en informatievoorziening
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Informatiebijeenkomst
Hoe brei een team?.
Kwaliteitsnetwerk FPA
Ruimte voor verpleeghuizen
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Discussiegroepen - resultaten
Reportage inloophuis Sta Op Zorg Vlissingen 2015.
De Rode Knop van Viattence
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Masterplan Kampen/IJsselmuiden. Aanleiding en inventarisatie masterplan Grootschalig onderzoek per locatie Kwaliteit van het aanbod ( zorg, expertise,
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Welkom bij het project: Zeg het Ons! Een kwaliteitsonderzoek voor en door mensen met een verstandelijke beperking.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Werkdruk bij de Mesdag 2 oktober 2015 Dr. Leni Beukema.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Resultaatgericht Samenwerken
Beleid en regelgeving Les 2.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Een vergadering organiseren
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
KVC en naam organisatie
Zinnig, betekenisvol en leefbaar ondernemen
Kwaliteits project : Polyfarmacie in Almere
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Vergadering Personeelsdienst
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Patiëntenparticipatie
De Ondernemingsraad.
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Uitkomsten onderzoek (2018)
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Groeien in ATEX volwassenheid
Zitobject.
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Aan de slag met kwaliteit
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Drs. JHW (Hans) Alofs | “Hands-on” Adviseur Zorg en Innovatie | De Wever

Radicale Vernieuwing Reyshoeve

De locaties van De Wever

Doel Radicale Vernieuwing Reyshoeve: Het doel is de zorg maximaal te organiseren vanuit de relatie tussen: de mens die zorg nodig heeft, en zijn naasten en de zorgverleners. Leren en delen. Zelf zaken uitproberen.

Hoe?

Ja, Mag ‘t ook anders? Radicale Vernieuwing is geen doel op zich; Het gaat niet om het middel (“Nieuw organiseren”, een Platform, etc.), maar om: Het samen bereiken van resultaten; Met maximale regelruimte

Uitgangspunten De Wever / Reyshoeve Uitgaan van bestaande ontwikkelingen Borging van Radicale Vernieuwing in Reyshoeve / de Wever is Familiezorg Er waren vanuit Familiezorg diverse groepen en een Platform actief

Concreet worden: Wie? Medewerkers en cliënt(-vertegenwoordigers) aan dezelfde kant van de tafel.

Concreet worden: Wat?: Helpen bij “Werk in Uitvoering” Hoe?: Vanuit een Nieuw Platform Wanneer?: Nu - febr. 2018.

Platform Radicale Vernieuwing Vertegenwoordigers cliënten Medewerkers Vrijwilliger Corrie Gijselhart Corrie van Assouw Nelly Arts Gerry Pistorius Monique Dinslage Jan Wevers Peter Heijstek Karin van Wezenbeek Angelique van Lier Gasten Wever Centraal: Irma Montfoort / Edwin Kuipers Mieke Schoondermark (Kwaliteit & Innovatie) Brigitte Thoen Michele Zander (Personeelszaken) Diana Ververs Kartrekker: Hans Alofs Bianca van Gestel

Platform Radicale Vernieuwing: Deelname op persoonlijke titel Korte lijnen naar cliënten, medewerkers, vrijwilligers, cliëntenraad, locatieteam. 22 augustus: Selectie uit ideeën workshops 2017. 24 oktober: Voortgang binnen teams besproken.

Onderwerpen vanuit het Platform Zorgen voor Sterke medewerkers en Vrijwilligers: Vrij voelen, lef hebben 2. Opfrissen kennis van Familiezorg Beiden als voorwaarde voor: 3. Een vervolg geven aan de Opruimactie

1. Zorgen voor Sterke medewerkers en Vrijwilligers Uitzoeken wat teams, medewerkers en Vrijwilligers nodig hebben (training, coaching-on-the-job, etc.) om: Zich vrij te voelen om met knelpunten en oplossingen te komen. Nog sterker en zelfstandiger te worden.

2. Opfrissen kennis van Familiezorg a. Vervolg geven aan de familie-avond Familiezorg. b. Kennis Familiezorg opfrissen.

3. Vervolg geven aan Opruimactie:

3. Vervolg geven aan Opruimactie: Hoe staat het met de in mei 2017 geschrapte regels? Zijn er nieuwe knelpunten: Waar loop je tegen aan wat je anders zou willen?

3. Vervolg geven aan Opruimactie: c. Oplossingsrichting: Hoe zou jij het anders doen? d. Welke extra regelruimte heb je nodig voor de oplossing? Bespreken met oplossers en evt. komen tot een “Reysbenodigdheid”.

3. Vervolg geven aan Opruimactie: Drie vragen voor medewerkers en cliënten / naasten:  Waar loop je tegen aan wat je anders zou willen, zodat jij en de klant er meer voordeel van hebben? Hoe zou jij het anders doen? (oplossingsrichting) Waar word je blij van?

Teamniveau

Wever niveau Landelijk niveau Hans  Wever Centraal diensten LOC  Inspectie

3. Vervolg geven aan Opruimactie: Idee: Bundel alle reacties op een centraal bord ergens in Reyshoeve Corrie en Diana

RV van Reyshoeve naar Weverbreed Toolbox Opruimactie op intranet. Communicatie Idee Weverbreed: Museum overbodige regels “virtuele knop” op intranet / website, bijv. voor de drie vragen (zie volgende dia).

Besproken met Locatieteam op 9 okt: Zien meerwaarde Rol Locatieteam: Platform in de lead bij de drie gekozen onderwerpen Extra regelruimte regelen Binnen Wever: (voorbeeld Ncare) Buiten Wever: LOC  Inspectie Zorgen dat als je van regels afwijkt, je ook onderbouwt, hoe kwaliteit wordt geborgd: “maken Reysbenodigheden”

Besproken met Locatieteam op 9 okt: Voorstander van bord in Reyshoeve met drie vragen

Voorwaarden om te functioneren als Platform Communiceren: Vanuit medewerkers, cliënten, organisatie Goed Voortdurend Positief Origineel

Communicatie Uitdragen bestaan, meerwaarde en de extra regelruimte die Reyshoeve mag zoeken om zaken slim te regelen. Wie: Communicatie vanuit Platform, Locatiemanager en RvB. Doelgroep LM en RvB: Diensten van Wever-centraal en MT.

Knelpunten / Uitdagingen Opstart is gelukt. Nu moet het blijven leven Verloop medewerkers ook in Platform Invloed van onrust tgv andere ontwikkelingen Slagkracht Cliëntenraad Tijdsbelasting om te leren van “de andere 40” dmv bezoeken landelijke congressen LOC.