Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0) educatieve minor Startbijeenkomst 23 November 2017 Daphne Keller Hilke van Nassau
Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Voorstellen Daphne Keller d.e.keller@tue.nl Hilke van Nassau h.v.nassau@tue.nl Cursuscoördinator, stagecoördinator IO, Intervisie & Diepteverwerking Diepteverwerking P2 - 23 november 2017
Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Kennismaken Diepteverwerking P2 - 23 november 2017
Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Inhoud bijeenkomst Mededelingen/vragen Pakket 2 Inhoud, eindtermen en toetsing Werkplekleren en diepteverwerking Bijeenkomsten, toetsing, werkvorm Portfolio Reflectie, bewijsstukken Leerdoelen Leervoorkeur Diepteverwerking P2 - 23 november 2017
Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Mededelingen/vragen Starttijd Aanwezigheid Administratie Voorbereiding Verwerking Opdrachten Diepteverwerking P2 - 23 november 2017
Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Pakket 2 (verdiepend) Werkplekleren P2a P2b (EA3X1, EA3X2) Diepteverwerking Onderwijskunde Onderwijsomgeving: Info en bronnen: Site werkplekleren (http://www.esoe-werkplekleren.nl/) Inleveren: Canvas (mededelingen, assignments & ePortfolio) (EA4X0) Diepteverwerking P2 - 23 november 2017
Eindtermen P2 (2e gr lesbevoegdheid) Eisen aan je vakken Eisen aan je stage (aantal lessen, soorten klassen, zelfstandigheid, …) Eisen aan je portfolio (opdrachten, reflectieverslag) Diepteverwerking P2 - 23 november 2017
Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Parallel aan werkplekleren (Q1-Q2 of Q2-Q3) Ondersteunend aan het werkplekleren (opdrachten “bewijs”) Thema’s (opdrachten “bewijs”) Intervisie (tweewekelijks, inbreng uit groep) Portfolio voortzetten (portfolio handleiding) Reflectie (reflectieverslag, losse reflecties, update in logboek) Diepteverwerking P2 - 23 november 2017
Aanbod in de bijeenkomsten Thema 15.45 – 16.30 en intervisie 16.45 – 17.30 (*geïntegreerd met thema) 47 23 nov Portfolio / leervragen / opdrachten P2 *Leervragen en leerstijlen 49 7 dec Identity college - minor Ervaringsgericht leren (casus) 51 21 dec Ander schooltype HB lln. Ervaringen en Reflectie (casus) 52 vakantie 1 3 18 jan Portfolio / reflectie *Ontwikkeling in kaart brengen 6 8 feb Adolescentie psychologie *Puber situaties in de klas (casus) 7 8 22 feb Identity workshop P1P2 - minor Ervaringen en reflectie (casus) 10 8 mrt Differentiëren tussen klassen Kaderen en keuzes maken 12 22 mrt VIL afnemen en interpreteren 1 Type docent (casus) 14 5 apr Carrière: rechten en plichten Pitch Moeten we hier nog de inhoud/expert/werkwijze expliciet maken? Ik denk dit beter algemeen houd en verwijzen naar de site.. Diepteverwerking P2 - 23 november 2017
Toetsing stage + diepteverwerking Competentieontwikkeling door ESoE (IO) op advies van school (WPB en SO) Hoe het in school gaat (lesbezoek) Logboek en intervisie (aanwezigheid en urenverantwoording) Portfolio (IO) Hoe zit het met toetsing WPL en diepteverwerking? Diepteverwerking P2 - 23 november 2017
Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Portfolio Groeidocument (basis in P1) Inhoud Reflectieverslag Bewijsstukken Integratie theorie en praktijk Ontwikkeling SBL competentie Handleiding en eisen op site http://www.esoe-werkplekleren.nl/ Diepteverwerking P2 - 23 november 2017
Voorbeelden bewijs portfolio Gemaakte opdrachten Lesvoorbereidingen, zelf ontwikkeld onderwijsmateriaal Video-opnames van lesactiviteiten Verslag van een observatie Verslag van een interviews Zelfevaluatie en door leerlingen ingevulde vragenlijsten Evaluaties door begeleiders/vakdocenten of door school Evaluaties door leerlingen of medestudenten Verwerkte literatuur onderwijskunde, vakdidactiek, diepteverwerking stage, vakdidactiek stage (vragen) stage (inplannen) vakken, zelfstudie
Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Reflecteren Wat kom je brengen? Wat kom je halen? Diepteverwerking P2 - 23 november 2017
Reflectie (in Portfolio) Concreet: reflectie op gebeurtenissen (Opdrachten als bewijs, STAR(R)) Persoonlijk: reflectie op leren en persoon (Reflectieverslag en bewijs; betekenis, waarderen, keuzes, plannen, jouw manier, …) Diepteverwerking P2 - 23 november 2017
Voorbeeld: reflectie ‘sjabloon’ Ik merkte… Ik dacht … en voelde … Ik vind dit … ( jouw persoonlijke waarden) In vergelijking met SBL is dit … ( professioneel) Ik wil graag … (keuze! persoonlijke visie) Mijn plan is … (poging!) Daar heb ik voor nodig … (informatie, optie kiezen, afstemming…) <doen> Het resultaat is … Ik vind dit … In vergelijking met SBL is dit … Mijn volgende stap is ….
Wil ik dat méér? Waarom? Hoe? Leervragen Beginsituatie (Uit portfolio van P1) Sterk/Zwak ken jezelf: competenties (SBL), leervermogens) Hiaten wat is nog niet aan de orde geweest in p1? Leervragen opzoeken, aanvullen Wil ik dat méér? Waarom? Hoe?
Leervragen Aanvullen leervragen. Hulpvragen: Ontwikkeling: per aspect: snel of traag? Wat ging het eind beter dan aan het begin? Wat kan mijn SPD beter dan ik? Voor mij is P2 een succes als ik heb geleerd / als ik kan … . Daar is in ieder geval voor nodig dat ik eerst… Een valkuil die ik moet vermijden om P2 een succes te maken is…. Wat zouden lln. mij als tip geven? …
SMART Wat? (concreet)
Leerperceptie Wanneer je iets nieuws wilt leren, hoe ga je dan te werk? (Neem een specifieke situatie in gedachten om als voorbeeld te gebruiken). Wat doe je precies? (wat of wie is je bron, hoe ga je daarmee aan de slag, hoe kom je tot resultaat?) Wat denk en voel je daarbij tijdens het leerproces? Als je aan de specifieke situatie terugdenkt: waar was je? wanneer was dat? wie waren erbij? Wat was hun rol? Waren er bepalende gebeurtenissen, objecten of mensen bij?
Leervoorkeur (voorheen leerstijlen) Kolb Vermunt Meer info: http://www.carrieretijger.nl/functioneren/ontwikkelen/leerstijlen
Leerscan https://leerscan.nl Hoe? (persoonlijk) Meer info http://www.twynstragudde.nl/blog/language-learning-taal-voor-leren-en-ontwikkelen
Opdrachten Leervragen scherpstellen Stage plannen VIL– voorbereiden. Leerwerkplan, inleveren in Canvas, bespreken met WPB Stage plannen VIL– voorbereiden. Toets opstellen, afnemen en resultaten analyseren Vooruitblik: Thema: Andere schooltype HB Theorie lezen Intervisie: Ervaringsgericht leren Logboek bijwerken, 1 activiteit voorbereiden ePortfolio aanmaken in Canvas Startmaterialen verzamelen in ePortfolio Voorbereiding doornemen
Terugblik Informatie Feedback: opzet bijeenkomst Vragen? Exit card Wat neem je mee?
P2
P1