Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectievaardigheden en instrumenten
Advertisements

Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Portfolio presentatie
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Reflectievaardigheden en instrumenten
Les 7: het voorbereiden van een les
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Voortgangsgesprek LiO 2014
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Praktijkervaring & Reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Thema Roos van Leary in de klas
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Diepteverwerking master
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Hannah Wielenga januari 2017
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Daphne Keller 30 augustus 2017
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Storyline EMD Daphne Keller.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Mijn visie op onderwijs
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Daphne Keller 29 augustus 2018
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Niemand vergeet een goede leraar
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
SMART – leerdoelen opstellen
Storyline EM2X Daphne Keller.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
20 september 2018 Sector zorg&welzijn
De start van werkplekleren 2a
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0) educatieve minor Startbijeenkomst 23 November 2017 Daphne Keller Hilke van Nassau

Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Voorstellen Daphne Keller d.e.keller@tue.nl Hilke van Nassau h.v.nassau@tue.nl Cursuscoördinator, stagecoördinator IO, Intervisie & Diepteverwerking Diepteverwerking P2 - 23 november 2017

Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Kennismaken Diepteverwerking P2 - 23 november 2017

Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Inhoud bijeenkomst Mededelingen/vragen Pakket 2 Inhoud, eindtermen en toetsing Werkplekleren en diepteverwerking Bijeenkomsten, toetsing, werkvorm Portfolio Reflectie, bewijsstukken Leerdoelen Leervoorkeur Diepteverwerking P2 - 23 november 2017

Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Mededelingen/vragen Starttijd Aanwezigheid Administratie Voorbereiding Verwerking Opdrachten Diepteverwerking P2 - 23 november 2017

Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Pakket 2 (verdiepend) Werkplekleren P2a P2b (EA3X1, EA3X2) Diepteverwerking Onderwijskunde Onderwijsomgeving: Info en bronnen: Site werkplekleren (http://www.esoe-werkplekleren.nl/) Inleveren: Canvas (mededelingen, assignments & ePortfolio) (EA4X0) Diepteverwerking P2 - 23 november 2017

Eindtermen P2 (2e gr lesbevoegdheid) Eisen aan je vakken Eisen aan je stage (aantal lessen, soorten klassen, zelfstandigheid, …) Eisen aan je portfolio (opdrachten, reflectieverslag) Diepteverwerking P2 - 23 november 2017

Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Parallel aan werkplekleren (Q1-Q2 of Q2-Q3) Ondersteunend aan het werkplekleren (opdrachten “bewijs”) Thema’s (opdrachten “bewijs”) Intervisie (tweewekelijks, inbreng uit groep) Portfolio voortzetten (portfolio handleiding) Reflectie (reflectieverslag, losse reflecties, update in logboek) Diepteverwerking P2 - 23 november 2017

Aanbod in de bijeenkomsten Thema 15.45 – 16.30 en intervisie 16.45 – 17.30 (*geïntegreerd met thema) 47 23 nov Portfolio / leervragen / opdrachten P2 *Leervragen en leerstijlen 49 7 dec Identity college - minor Ervaringsgericht leren (casus) 51 21 dec Ander schooltype HB lln. Ervaringen en Reflectie (casus) 52 vakantie 1 3 18 jan Portfolio / reflectie *Ontwikkeling in kaart brengen 6 8 feb Adolescentie psychologie *Puber situaties in de klas (casus) 7 8 22 feb Identity workshop P1P2 - minor Ervaringen en reflectie (casus) 10 8 mrt Differentiëren tussen klassen Kaderen en keuzes maken 12 22 mrt VIL afnemen en interpreteren 1 Type docent (casus) 14 5 apr Carrière: rechten en plichten Pitch Moeten we hier nog de inhoud/expert/werkwijze expliciet maken? Ik denk dit beter algemeen houd en verwijzen naar de site.. Diepteverwerking P2 - 23 november 2017

Toetsing stage + diepteverwerking Competentieontwikkeling door ESoE (IO) op advies van school (WPB en SO) Hoe het in school gaat (lesbezoek) Logboek en intervisie (aanwezigheid en urenverantwoording) Portfolio (IO) Hoe zit het met toetsing WPL en diepteverwerking? Diepteverwerking P2 - 23 november 2017

Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Portfolio Groeidocument (basis in P1) Inhoud Reflectieverslag Bewijsstukken Integratie theorie en praktijk Ontwikkeling SBL competentie Handleiding en eisen op site http://www.esoe-werkplekleren.nl/ Diepteverwerking P2 - 23 november 2017

Voorbeelden bewijs portfolio Gemaakte opdrachten Lesvoorbereidingen, zelf ontwikkeld onderwijsmateriaal Video-opnames van lesactiviteiten Verslag van een observatie Verslag van een interviews Zelfevaluatie en door leerlingen ingevulde vragenlijsten Evaluaties door begeleiders/vakdocenten of door school Evaluaties door leerlingen of medestudenten Verwerkte literatuur onderwijskunde, vakdidactiek, diepteverwerking stage, vakdidactiek stage (vragen) stage (inplannen) vakken, zelfstudie

Diepteverwerking P2 - 23 november 2017 Reflecteren Wat kom je brengen? Wat kom je halen? Diepteverwerking P2 - 23 november 2017

Reflectie (in Portfolio) Concreet: reflectie op gebeurtenissen (Opdrachten als bewijs, STAR(R)) Persoonlijk: reflectie op leren en persoon (Reflectieverslag en bewijs; betekenis, waarderen, keuzes, plannen, jouw manier, …) Diepteverwerking P2 - 23 november 2017

Voorbeeld: reflectie ‘sjabloon’ Ik merkte… Ik dacht … en voelde … Ik vind dit … ( jouw persoonlijke waarden) In vergelijking met SBL is dit … ( professioneel) Ik wil graag … (keuze!  persoonlijke visie) Mijn plan is … (poging!) Daar heb ik voor nodig … (informatie, optie kiezen, afstemming…) <doen> Het resultaat is … Ik vind dit … In vergelijking met SBL is dit … Mijn volgende stap is ….

Wil ik dat méér? Waarom? Hoe? Leervragen Beginsituatie (Uit portfolio van P1) Sterk/Zwak  ken jezelf: competenties (SBL), leervermogens) Hiaten  wat is nog niet aan de orde geweest in p1? Leervragen  opzoeken, aanvullen Wil ik dat méér? Waarom? Hoe?

Leervragen Aanvullen leervragen. Hulpvragen: Ontwikkeling: per aspect: snel of traag? Wat ging het eind beter dan aan het begin? Wat kan mijn SPD beter dan ik? Voor mij is P2 een succes als ik heb geleerd / als ik kan … . Daar is in ieder geval voor nodig dat ik eerst… Een valkuil die ik moet vermijden om P2 een succes te maken is…. Wat zouden lln. mij als tip geven? …

SMART  Wat? (concreet)

Leerperceptie Wanneer je iets nieuws wilt leren, hoe ga je dan te werk? (Neem een specifieke situatie in gedachten om als voorbeeld te gebruiken). Wat doe je precies? (wat of wie is je bron, hoe ga je daarmee aan de slag, hoe kom je tot resultaat?)   Wat denk en voel je daarbij tijdens het leerproces? Als je aan de specifieke situatie terugdenkt: waar was je? wanneer was dat? wie waren erbij? Wat was hun rol? Waren er bepalende gebeurtenissen, objecten of mensen bij?

Leervoorkeur (voorheen leerstijlen) Kolb Vermunt Meer info: http://www.carrieretijger.nl/functioneren/ontwikkelen/leerstijlen

Leerscan https://leerscan.nl Hoe? (persoonlijk) Meer info http://www.twynstragudde.nl/blog/language-learning-taal-voor-leren-en-ontwikkelen

Opdrachten Leervragen scherpstellen Stage plannen VIL– voorbereiden. Leerwerkplan, inleveren in Canvas, bespreken met WPB Stage plannen VIL– voorbereiden. Toets opstellen, afnemen en resultaten analyseren Vooruitblik: Thema: Andere schooltype HB Theorie lezen Intervisie: Ervaringsgericht leren Logboek bijwerken, 1 activiteit voorbereiden ePortfolio aanmaken in Canvas Startmaterialen verzamelen in ePortfolio Voorbereiding doornemen

Terugblik Informatie Feedback: opzet bijeenkomst Vragen? Exit card  Wat neem je mee?

P2

P1