Voorbereiding, rol en de weg naar succes Stuur & de wedstrijd Voorbereiding, rol en de weg naar succes
Thema’s in het kort Doel van presentatie Van training naar wedstrijd Soorten wedstrijden De voorbereiding Rol van de stuur Wedstrijdopbouw Over de finish… en dan
Doel van de presentatie Na het sturen op trainingen nu aan de gang op een roeiwedstrijd. Een wedstrijd sturen is meer dan 10 minuten lang PAK… DOOR! roepen. Al het getrainde valt op zijn plaats tijdens een wedstrijd, voor stuur en ploeg.
Van training naar wedstrijd De afgelopen trainingen zijn roeiers, stuur en coach bezig geweest met het opbouwen naar een wedstrijd. Routines die tijdens trainingen zijn ingesleten, zoals accenten, opzetjes en sprints vallen nu op hun plaats in de wedstrijdvoorbereiding, de race en daarna. Terwijl de roeiers werken aan technische accenten, leert de stuur wat wel/niet werkt.
Soorten wedstrijden (1) In Nederland maken we onderscheid tussen twee soorten wedstrijden: Achtervolgingsraces (tegen de klok) Boord-aan-boordraces (tegen elkaar en de klok) Daarnaast onderscheiden we Nationale wedstrijden van Roeiontmoetingen met Wedstrijdkarakter.
Soorten wedstrijden (2) Achtervolgingsraces Lang parcours (> 2500 m) Groot deelnemersveld Inhalen Obstakels (bruggen, steigertjes e.d.) Eigen tijd telt, niet het aantal ingehaalde ploegen
Soorten wedstrijden (3) Boord-aan-boord Kortere afstand (vanaf 250 m tot 2000 m) 2 tot 6 ploegen naast elkaar Schreeuwerige kamprechters Complexe verkeersregels om de roeibaan Als eerste over de streep = winst
De voorbereiding (1) Als je als stuur naar een roeiwedstrijd gaat, bestaat je voorbereiding uit meer dan enkel je tas inpakken en op tijd op de vereniging klaarstaan voor vertrek. Je voorbereiding begint circa een week eerder met het bestuderen van de informatie over reglementen, verkeers-regels, parcours, lotingen en starttijden. Je neemt kennis van de do’s en don’ts op de wedstrijd en zorgt dat je ploeg daar zoveel mogelijk van op de hoogte is. Het liefst doe je deze “papieren” voorbereiding dus vóór de laatste boottraining met je ploeg, zodat je bij het nabespreken al je info kan delen.
De voorbereiding (2) Gelukt, je zit in de auto naar de wedstrijd. Je coxbox is opgeladen, je wedstrijdjasje en allerlei warme kleren zitten in je tas. Je hebt er zin in! Eenmaal aangekomen op de wedstrijd moet je als stuur een aantal zaken regelen: Rugnummers ophalen Naar de weging Laatste wijzigingen programma Wat zijn de omstandigheden?
Voorbereiding (3) Tijd om met de coach en de ploeg het wedstrijdplan door te spreken. Hoe laat gaan we het water op? Welke drills voor het oproeiprogramma? Starttijd? Knelpunten tijdens de race? Waar vallen we aan, en hoe? Welke accenten mag je gebruiken? Na de race, uitroeien of aanleggen? En dan…
Het water op!
Rol van de stuur Uitzetten gelijk, NU! Zodra je uitzet bij het vlot, heb je letterlijk én figuurlijk de touwtjes in handen. Alles wat je nu doet, kan en zal de wedstrijd die je gaat varen beïnvloeden. Stuur strak, wees alert en speel in op wat er om je heen gebeurt. Loop het wedstrijdplan stap voor stap na voor de ploeg. Doe de warmroei-drills. Zorg dat je op tijd bij de start ligt, want te laat zijn wordt niet gewaardeerd.
Voorbeelden van drills Uitlengen, in de haal (vast, ¾, ½, ¼, heel) of in kracht Stevige haal, tempo > 22 spm (een aantal keren herhalen, om hartslag omhoog te krijgen) Stevige haal, racetempo (korte stukken) Startjes, zoals besproken met coach en ploeg Tussensprints, idem Technische drills, waar je aan hebt gewerkt in de trainingen, zoals stops, ongeclipt e.d. Wat je ook doet, ga niet improviseren! Een strakke uitvoering van het plan draagt bij aan het succes van de ploeg.
De wedstrijd (1) “DAMES CLUBACHTEN, EERSTE VOORWEDSTRIJD… KOMT U… AAN DE START!” Je bent klaar met je warmroeiprogramma, je ligt klaar bij het startgebied en de kamprechter/starter instrueert de startende ploegen. Net als het warmroeien hou je als stuur nu de touwtjes strak in handen. Hoewel de kamprechter commando’s kan gaan roepen, zorg je dat de ploeg naar jou blijft luisteren. Volg de instructies op en voorkom zo dat je later waarschuwingen of straftijd cadeau krijgt.
De wedstrijd (2) – Bij de start Bij een achtervolgingsrace zul je continue in beweging moeten blijven als ploeg. Een klapje op, light paddle door, stil liggen, je plaats behouden. Kijk om je heen waar de nummers voor en achter je zijn. Bij de voorstart begin je met je opbouw, je felle start… bij de doorstart (witte vlag) gaat het voluit. Bij een boord-aan-boordrace lig je met je tegenstanders aan een startvlotje. Je zorgt dat je boot recht ligt, iets wat je in de gaten blijft houden tot de roll-call (het moment dat de starter de ploegen aanroept). Op de Bosbaan kun je afgaan op de licht- en geluidssignalen bij de start, op andere banen kun je het best luisteren naar de starter.
De wedstrijd (3) - Onderweg Eenmaal gestart komt het er nu op aan zo goed en zo snel mogelijk bij de finish te komen. In de voorbereiding heb je al gesproken met je coach en roeiers over het plan. Plaats je aanvallen zoals afgesproken, maar hou in de gaten of je moet reageren op wat er om je heen gebeurt. Zorg voor afwisseling in de technische accenten, als je voelt dat iets niet loopt: meteen reageren. Blijf niet de hele tijd praten. Wat je zegt, moet 100 % raak zijn en de snelheid van de boot bevorderen. Zorg dat je genoeg stem overhoudt om de eindsprint in te zetten.
De wedstrijd (4) – De finish Als je eenmaal over de finish komt (en hopelijk gewonnen hebt), is het zaak om de boel zo snel mogelijk weer in het gareel te krijgen. Blijven liggen in het finishgebied zorgt met name bij langebaanwedstrijden voor problemen, aangezien er achter je nog talloze ploegen bezig zijn met hun race. Zorg dat de roeiers na de finish blijven bewegen, in lichte haal wegroeien. Zorg dat de concentratie er weer is, om veilig terug te roeien naar het vlot waar je vertrokken bent. Hinder ploegen niet, dus hou je aan de instructies van de kamprechters. Dan: aanleggen, douchen, omkleden en…
Blik!