Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Advertisements

Keuze projecten. • Inzetbaarheid keuze projecten • Op de site Integrale Archimedes ProjectenIntegrale Archimedes Projecten • Vakoverstijgend:
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Praktijkervaring en reflectie
Wjk.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Differentiëren & klassenmanagement
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Goedemorgen! Het is de bedoeling dat je in de volgende lessen iets gaat bouwen. Je ziet het voorwerp in elke foto op de volgende dia. Auteur: mascil team.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Observeren Les 3.
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Keuzethema: differentiatie
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Observeren rapporteren
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Sleutels, codes en aanwijzingen
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
“Context-concept in je eigen lessen”
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Procedure voor het Produceren van een pijpklem
Observeren en rapporteren
Keuzedeel Wijkgericht werken
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Observeren Les 2.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Observeren Les 2.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Workshop videobegeleiding
Jullie opdracht Bereid in groep een presentatie voor van 5 minuten rond de onderzoeksstrategie waarin je jou verdiepte Inhoud Wat houdt de strategie.
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
The Future Teacher 3.0.
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde? Tool IF-2: Een les observeren en analyseren © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Bewustzijn verhogen van geschikte didactieken voor onderzoekend leren bij wiskunde. We zullen: Twee videoclips bekijken en analyseren; De aanpak van de docenten bespreken. Deze tool is opgesteld rond videoclips van lessen waarin de twee besproken opdrachten uit tool IE-2 Vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde problemen aangepakt worden. De docenten bekijken en analyseren hoe de docenten in deze videoclips hun lessen organiseren. Wanneer u Tool IE-2 niet gebruikt heeft, dient u a) de docenten vooraf de hand-out uit deze tool te geven of b) de docenten tijdens de bijeenkomst tijd te geven de opdrachten te bekijken.

Het organiseren van een tafeltennistoernooi Bekijk de video van Michelle’s les. Denk na over: Hoe was de les georganiseerd? Welke fases werden doorlopen? Welke hulpmaterialen werden gebruikt? Waarom werkten leerlingen in tweetallen/kleine groepen? Hoe is het probleem geintroduceerde? Welke methodes gebruikten de leerlingen? Hoe ondersteunde de docent de leerlingen? Hoe werd samenwerken gestimuleerd? Wat leerden de leerlingen? Vraag de docenten om te beginnen met het bekijken van de video waarin Michelle gebruik maakt van de opdracht Het organiseren van een tafeltennistoernooi.   Vraag ze om tijdens het kijken over de volgende punten na te denken: Hoe organiseerde de docent de les? Welke fases werden doorlopen? Welke hulpmiddelen had de docent ter beschikking, en wanneer werden deze ingezet? Waarom werd er van leerlingen verwacht dat ze in tweetallen/kleine groepjes werkten? Hoe introduceerde de docent het probleem bij de leerlingen? Welke verschillende soorten aanpak gebruikten de leerlingen? Hoe ondersteunde de docent de leerlingen wanneer ze vast zaten? Hoe moedigde de docent het uitwisselen van strategieën en aanpak aan? Wat denkt u dat deze leerlingen leerden? Video: http://primas.mathshell.org/pd/modules/2_Tackling_unstructured_problems/html/videos_d1.htm

Een doos ontwerpen Bekijk de video van Judith’s les. Bespreek samen: Wat werd opgemerkt aan de twee methoden? Welke didactische strategieën gebruikten de docenten? Welke strategieën leken aan te slaan? Bekijk nu de tweede videoclip van Judiths les waarin ze de klas vraagt om een doos te ontwerpen voor 18 snoepjes, en laat ze dezelfde vragen als daarnet beantwoorden.   Organiseer een groepsdiscussie. Wat viel op? Welke didactische strategieën gebruikten de docenten Welke leken goed aan te slaan? video: http://primas.mathshell.org/pd/modules/2_Tackling_unstructured_problems/html/videos_d2.htm

Finishing off Plan een probleem-oplos les met een soortgelijke aanpak en wordt het eens over een onderzoeksvraag om te onderzoeken. Voer de les uit en rapporteer observaties en reflecties de volgende sessie. Vraag de docenten om een probleem-oplos-les te plannen die zij zullen uitvoeren voor de volgende bijeenkomst. Herinner ze eraan dat ze erop bedacht dienen te zijn dat ze verslag uitbrengen aan de groep.