Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Realisatie kindcentrum
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
‘t Schrijverke Zoetermeer
Welkom bij Leefstijl.
Van visie naar actie.
Adaptief onderwijs.
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
Het Nederlandse onderwijs:
Samenwerken in burgerschap
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Symposium Differentiatie
Actieonderzoek instructietafel.
Competentiegericht leren vmbo
Vervang door auteursnaam en datum..
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Basisschool Wagenborgen.  Ouderavonden  Gezamenlijke teamvergaderingen.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
IPC Nederland.
Leerstijlen KOLB SJM.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Toekomstgericht onderwijs
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Wat is coöperatief leren?
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Gepersonaliseerd leren
Presentatie Rode Bosbes
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
Basistekst : Talentontwikkeling
Samenlevingsschool / KC
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017

Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?

Programma 19.30 Presentatie Mick Geurts (schoolleider) 20.00 Presentatie en werkvorm o.l.v Rein van Dijk (VOO) 20.45 Terugkoppeling 21.15 Peter Breur (College van Bestuur Dr. Schaepmanstichting) 21.25 Afsluiting 21.30 Napraten 22.00 Eind

Vraag: Hoe kunnen wij er voor zorgen dat alle kinderen die onze school bezoeken zo optimaal mogelijk leren?

WAAROM? Waarom stellen we deze vraag? De opdracht van elke school is: De leerlingen die de school bezoeken voorbereiden op de samenleving. Maar …………………. Hoe ziet die samenleving eruit? Waarop moeten we de leerlingen voorbereiden?

Veranderingen Snelle technologische ontwikkelingen  Digitalisering. Globalisering. De wereld wordt groter/kleiner. Ontwikkeling van kenniseconomie.  Transformatie van industriële samenleving naar een digitale samenleving.  Het gaat SNEL.

Rol onderwijs? Als de opdracht van het onderwijs is om kinderen voor te bereiden op de samenleving waar ze straks zelfstandig deel van uit gaan maken, dan zullen we dus wat moeten doen!

Onze DROMEN reiken ver. We willen gelukkige kinderen ‘afleveren’, die zelfbewust zijn, zicht hebben op hun eigen talenten en plezier beleven om hier gebruik van te maken. We willen kinderen die een positieve bijdrage leveren aan een wereld die duurzamer, vrediger, gelukkiger en gezonder is.

Hoe willen we dat doen op De Borgh?  ACTIE Brede ontwikkeling Kind in zijn of haar kracht  zelfsturend en zelfbewust, persoonlijk leiderschap Integratie van kennis en vaardigheden Vormen van een IKC: intensievere samenwerking met Voorschool en Peuteropvang en BSO

Onze school is een oefenplek

Brede ontwikkeling Kwalificatie: Onderwijs in kernvakken. Kinderen kennis en vaardigheden bijbrengen. Socialisatie: Leren samenleven en samenwerken. Mens is een sociaal wezen. We leren van en met elkaar Persoonlijke ontwikkeling: Waar ben ik goed in? Talenten. Wat wil ik? Wat kan ik betekenen?

Kind in zijn/haar kracht Zelfbewust Zelfsturend Zelf verantwoordelijk Autonoom Eigenaarschap Gemotiveerd Nieuwsgierig En…….ACTIEF

Integratie van kennis en vaardigheden Kernconcept Basisvaardig-heden (werken vanuit doelen) De digitale wereld Cultuur en Sport Denk en doe-vaardigheden Informatie ≠ Kennis Geen losse onderdelen maar in samenhang.  betekenis  beter onthouden Actief Cruciale rol van leerkracht:  Instructie  Begeleider en coach

IKC De Borgh Doorlopende ontwikkelingslijnen Dezelfde vertrouwde omgeving Dezelfde pedagogische aanpak Korte communicatielijnen

Wat willen we gaan doen? Gepersonaliseerd leren Leerlingen werken op eigen wijze en eigen tempo aan leerdoelen. Dankzij digitale hulpmiddelen is dit mogelijk. (o.a. Snappet) Leerkracht houdt de ontwikkeling in de gaten. Leerdoelen worden deels door overheid en school opgesteld, maar ook door de leerling zelf.  Dit heeft consequenties voor de indeling van de leerlingen in groepen. Nu gebaseerd op leeftijd en gemiddelden.  Andere groepering en organisatievorm.

Leerlingen nemen de regie in hun eigen leerproces Zelf verantwoordelijk voor eigen keuzes  persoonlijk leiderschap Ruimte voor ontdekken en ontwikkelen van talenten en interesses. Werken vanuit hun eigen nieuwsgierigheid (of… opgewekt door…) Zijn daardoor meer gemotiveerd. Leerlingen leren leren. Leerlingen ervaren wat ze kunnen en doen succeservaringen op. Leerlingen tonen doorzettingsvermogen, want leren is soms ook saai, moeilijk, herhalend. Leerlingen leren ook om met teleurstelling en ‘fouten’ om te gaan. Leerlingen werken vanuit een ‘growth mindset’.

Leerlingen werken samen Leren zichzelf kennen door de ervaring met de ander. Leren compromissen te sluiten. Leren om gebruik te maken van elkaars talenten. Leren sociale vaardigheden. Leren leiderschap.

Wat zien we in de school? Kinderen die alleen of in groepjes aan het werk zijn in een rijke leeromgeving. Ze hebben samen plezier. Ze zijn betrokken bij hun opdrachten. Ze zijn actief. Ze nemen verantwoording voor hun eigen acties. Ze hebben oog voor elkaar. Ze hebben oog voor de wereld, nabij en veraf. Andere inrichting van het schoolgebouw. Inrichten van pleinen met een specifieke functie.

Rol van leerkracht Begeleider. Instructeur. Kijkt naar wat een kind al wel kan en stemt daar de begeleiding op af Voert leergesprekken met leerling. (Die ook confronterend kunnen zijn.) Stelt de kaders en biedt structuur. Weet wat de leerdoelen en ontwikkelingslijnen zijn. Viert de successen. Zorgt voor: Richting - Ruimte - Ruggesteun

Rol van ouders Betrokkenheid. Educatief partnerschap. Input in ontwikkeling. Open en wederzijdse communicatie.

Denk met ons mee