Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Programma 19.30 Presentatie Mick Geurts (schoolleider) 20.00 Presentatie en werkvorm o.l.v Rein van Dijk (VOO) 20.45 Terugkoppeling 21.15 Peter Breur (College van Bestuur Dr. Schaepmanstichting) 21.25 Afsluiting 21.30 Napraten 22.00 Eind
Vraag: Hoe kunnen wij er voor zorgen dat alle kinderen die onze school bezoeken zo optimaal mogelijk leren?
WAAROM? Waarom stellen we deze vraag? De opdracht van elke school is: De leerlingen die de school bezoeken voorbereiden op de samenleving. Maar …………………. Hoe ziet die samenleving eruit? Waarop moeten we de leerlingen voorbereiden?
Veranderingen Snelle technologische ontwikkelingen Digitalisering. Globalisering. De wereld wordt groter/kleiner. Ontwikkeling van kenniseconomie. Transformatie van industriële samenleving naar een digitale samenleving. Het gaat SNEL.
Rol onderwijs? Als de opdracht van het onderwijs is om kinderen voor te bereiden op de samenleving waar ze straks zelfstandig deel van uit gaan maken, dan zullen we dus wat moeten doen!
Onze DROMEN reiken ver. We willen gelukkige kinderen ‘afleveren’, die zelfbewust zijn, zicht hebben op hun eigen talenten en plezier beleven om hier gebruik van te maken. We willen kinderen die een positieve bijdrage leveren aan een wereld die duurzamer, vrediger, gelukkiger en gezonder is.
Hoe willen we dat doen op De Borgh? ACTIE Brede ontwikkeling Kind in zijn of haar kracht zelfsturend en zelfbewust, persoonlijk leiderschap Integratie van kennis en vaardigheden Vormen van een IKC: intensievere samenwerking met Voorschool en Peuteropvang en BSO
Onze school is een oefenplek
Brede ontwikkeling Kwalificatie: Onderwijs in kernvakken. Kinderen kennis en vaardigheden bijbrengen. Socialisatie: Leren samenleven en samenwerken. Mens is een sociaal wezen. We leren van en met elkaar Persoonlijke ontwikkeling: Waar ben ik goed in? Talenten. Wat wil ik? Wat kan ik betekenen?
Kind in zijn/haar kracht Zelfbewust Zelfsturend Zelf verantwoordelijk Autonoom Eigenaarschap Gemotiveerd Nieuwsgierig En…….ACTIEF
Integratie van kennis en vaardigheden Kernconcept Basisvaardig-heden (werken vanuit doelen) De digitale wereld Cultuur en Sport Denk en doe-vaardigheden Informatie ≠ Kennis Geen losse onderdelen maar in samenhang. betekenis beter onthouden Actief Cruciale rol van leerkracht: Instructie Begeleider en coach
IKC De Borgh Doorlopende ontwikkelingslijnen Dezelfde vertrouwde omgeving Dezelfde pedagogische aanpak Korte communicatielijnen
Wat willen we gaan doen? Gepersonaliseerd leren Leerlingen werken op eigen wijze en eigen tempo aan leerdoelen. Dankzij digitale hulpmiddelen is dit mogelijk. (o.a. Snappet) Leerkracht houdt de ontwikkeling in de gaten. Leerdoelen worden deels door overheid en school opgesteld, maar ook door de leerling zelf. Dit heeft consequenties voor de indeling van de leerlingen in groepen. Nu gebaseerd op leeftijd en gemiddelden. Andere groepering en organisatievorm.
Leerlingen nemen de regie in hun eigen leerproces Zelf verantwoordelijk voor eigen keuzes persoonlijk leiderschap Ruimte voor ontdekken en ontwikkelen van talenten en interesses. Werken vanuit hun eigen nieuwsgierigheid (of… opgewekt door…) Zijn daardoor meer gemotiveerd. Leerlingen leren leren. Leerlingen ervaren wat ze kunnen en doen succeservaringen op. Leerlingen tonen doorzettingsvermogen, want leren is soms ook saai, moeilijk, herhalend. Leerlingen leren ook om met teleurstelling en ‘fouten’ om te gaan. Leerlingen werken vanuit een ‘growth mindset’.
Leerlingen werken samen Leren zichzelf kennen door de ervaring met de ander. Leren compromissen te sluiten. Leren om gebruik te maken van elkaars talenten. Leren sociale vaardigheden. Leren leiderschap.
Wat zien we in de school? Kinderen die alleen of in groepjes aan het werk zijn in een rijke leeromgeving. Ze hebben samen plezier. Ze zijn betrokken bij hun opdrachten. Ze zijn actief. Ze nemen verantwoording voor hun eigen acties. Ze hebben oog voor elkaar. Ze hebben oog voor de wereld, nabij en veraf. Andere inrichting van het schoolgebouw. Inrichten van pleinen met een specifieke functie.
Rol van leerkracht Begeleider. Instructeur. Kijkt naar wat een kind al wel kan en stemt daar de begeleiding op af Voert leergesprekken met leerling. (Die ook confronterend kunnen zijn.) Stelt de kaders en biedt structuur. Weet wat de leerdoelen en ontwikkelingslijnen zijn. Viert de successen. Zorgt voor: Richting - Ruimte - Ruggesteun
Rol van ouders Betrokkenheid. Educatief partnerschap. Input in ontwikkeling. Open en wederzijdse communicatie.
Denk met ons mee