Les 5: Het marketingplan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vandaag hebben we een ander soort les dan normaal.
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
Marktonderzoek als proces
Kamer van Koophandel Haaglanden
Sociale media Gemaakt door: Jord, Ravi, Joep en Jurroen (onze ondernemer).
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Meten bij marktonderzoek
Het opstellen van vragenlijsten
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Geld verdienen met trends
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Kwaliteit. Theorie en Toetsing Theorie is te vinden op Wordt vandaag klassikaal.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Mini-onderneming Toelichting project Planning Teamverdeling.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
MARKTONDERZOEK Deskresearch Field research Enquetes Diepte-interview.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Observeren Les 3.
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Rob Goossens Het Werkplan.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Ondernemerschap E43.
Ondernemerschap E43.
Les 2: Van productie tot verkoop
Welkom Havo 5..
Schrijven Een Verslag.
Welkom VWO 5..
Les 3: Marktonderzoek Keuzevak Marketing.
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Observeren rapporteren
Les 1: Introductie Marketing
Welkom Havo 5..
Les: H.3 Het marketingplan
Eén portie sprinkhaan, graag!
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Marketing Week 7 les 2.
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
Les 6: Breuken en procenten 4
Observeren Les 2.
Hoofdstuk Hoofdstuk 4 Elektriciteit Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk 2 Wat gaan we doen? Terugblik Doel van vandaag Nieuwe stof
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Les 2: Van productie tot verkoop
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Observeren Les 2.
De voordelen en nadelen van betaalmethodes
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
Transcript van de presentatie:

Les 5: Het marketingplan Keuzevak Marketing

Wat gaan we doen vandaag? format Marketingplan: Waar zijn jullie? Is het duidelijk? Vragen? Verder werken aan je product en plan Werken aan het marketingplan

Format Marketing Voor de duidelijkheid nog even: Document om in te vullen Alle informatie over jullie marktonderzoek! Inleveren voor beoordeling Presentatie aan ondernemers!

Marktonderzoek Informatie verzamelen over: Klanten: wat vinden klanten belangrijk aan het product? Concurrentie: wie zijn de concurrenten of concurrerende producten/ Branche: wat zijn ontwikkelingen van het product. Meer aandacht voor bijvoorbeeld duurzaamheid, kwaliteit, prijs?

Marktonderzoek Desk research - Is alles wat je achter je bureau (desk) opzoekt via internet e.d. Field research - Op zoek naar nieuwe informatie d.m.v. enquêtes, observeren e.d.

Marktonderzoek Enquête: is een onderzoek doen, waarbij gebruik wordt gemaakt van een vragenlijst, die aan meer personen wordt voorgelegd. 

Marktonderzoek Enquêtevragen Stap 1: Bepaal eerst wat je wilt weten Stap 2: De vragen opstellen . Bepaal hoeveel vragen . Vraag per vraag één ding tegelijk . Maak de vragen niet te lang . Zorg voor een logische volgorde

Marktonderzoek Enquêtevragen Open vragen: Nadelen en voordelen! Het levert betere informatie op, maar de verwerking kost wel veel tijd. Aandachtspunten: • open vragen zijn geschikter als je meningen wilt weten • open vragen zijn moeilijker te verwerken

Marktonderzoek Enquêtevragen Gesloten vragen: Nadelen en voordelen! Ze zijn gemakkelijk te verwerken. Je krijgt echter wel minder informatie. Aandachtspunten: • voor iedereen moet er een passend antwoord tussen zitten • als het kan bij elke vraag dezelfde antwoordmogelijkheden gebruiken • gebruik positieve als negatieve antwoorden

Aan de slag! Vul in in je verslag: Hoofdstuk 3.1 t/m 3.5 Marktonderzoek: Jullie hebben al bepaald in de vorige les wat jullie willen onderzoeken. Maak daarvoor een enquête (zie opdracht ENQUETE MAKEN in H 5)! Product: Verder met de ontwikkeling