Les 5: Het marketingplan Keuzevak Marketing
Wat gaan we doen vandaag? format Marketingplan: Waar zijn jullie? Is het duidelijk? Vragen? Verder werken aan je product en plan Werken aan het marketingplan
Format Marketing Voor de duidelijkheid nog even: Document om in te vullen Alle informatie over jullie marktonderzoek! Inleveren voor beoordeling Presentatie aan ondernemers!
Marktonderzoek Informatie verzamelen over: Klanten: wat vinden klanten belangrijk aan het product? Concurrentie: wie zijn de concurrenten of concurrerende producten/ Branche: wat zijn ontwikkelingen van het product. Meer aandacht voor bijvoorbeeld duurzaamheid, kwaliteit, prijs?
Marktonderzoek Desk research - Is alles wat je achter je bureau (desk) opzoekt via internet e.d. Field research - Op zoek naar nieuwe informatie d.m.v. enquêtes, observeren e.d.
Marktonderzoek Enquête: is een onderzoek doen, waarbij gebruik wordt gemaakt van een vragenlijst, die aan meer personen wordt voorgelegd.
Marktonderzoek Enquêtevragen Stap 1: Bepaal eerst wat je wilt weten Stap 2: De vragen opstellen . Bepaal hoeveel vragen . Vraag per vraag één ding tegelijk . Maak de vragen niet te lang . Zorg voor een logische volgorde
Marktonderzoek Enquêtevragen Open vragen: Nadelen en voordelen! Het levert betere informatie op, maar de verwerking kost wel veel tijd. Aandachtspunten: • open vragen zijn geschikter als je meningen wilt weten • open vragen zijn moeilijker te verwerken
Marktonderzoek Enquêtevragen Gesloten vragen: Nadelen en voordelen! Ze zijn gemakkelijk te verwerken. Je krijgt echter wel minder informatie. Aandachtspunten: • voor iedereen moet er een passend antwoord tussen zitten • als het kan bij elke vraag dezelfde antwoordmogelijkheden gebruiken • gebruik positieve als negatieve antwoorden
Aan de slag! Vul in in je verslag: Hoofdstuk 3.1 t/m 3.5 Marktonderzoek: Jullie hebben al bepaald in de vorige les wat jullie willen onderzoeken. Maak daarvoor een enquête (zie opdracht ENQUETE MAKEN in H 5)! Product: Verder met de ontwikkeling