Correcte PVB’s voor iedereen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

FLEXIBEL AANBOD MEERDERJARIGEN (FAM)
Rechtstreeks Toegankelijk Hulpaanbod (RTH). Uitgangspunten RTH Perspectief 2020 Kritische succesfactor: voorhanden zijn van ruim aanbod van rechtstreeks.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Transitie De overgang naar het nieuwe decreet wat betekent dat voor mij? 22 november 2013.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE HULPVERLENING (RTH): praktische uitwerking
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Het centraal examen voor kandidaat-energiedeskundigen type A en type C
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
Kernprocessen van de Act methodiek
Als zelfstandig wonen niet meer kan
Stand van zaken en wijzigingen inzake inkomenstarief Inkomenstarief Individueel verminderd tarief.
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
PGB jaarovergang Renate van Huizen.
Webapplicatie zorgregie 4 juni Organogram Coördinatiepunt Handicap Ondersteuning van contactpersonen Regionale Prioriteitencommissies (RPC) Organisatie.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Financiën 3 decentralisaties 1 e half jaar 2015 Valkenburg aan de Geul.
Persoonsvolgende financiering Infosessies ROG’s
Persoonsvolgende financiering
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Flexibel aanbod meerderjarigen (FAM) Infosessie bijdrageregeling.
Persoons- Volgende Financiering ? Wat betekent PVF voor de cliënten van Het GielsBos ? 1.
Ik sta nu op de wachtlijst Wat gebeurt er met mijn vraag in de Persoonsvolgende Financiering?
Het Ondersteuningsplan Persoonsvolgend Budget (OP PVB) 29 april 2016 – Florian Roman.
Het ABC van PVF Pol Vanden Weygaert Algemeen Directeur
Testing methode budgetbepaling & Vernieuwde MDV 1 Opleiding MDT’s december 2015.
Nu al in de zorg?. Wat betekent de overgang voor de budgethouders PAB of PGB? Wat betekent de overgang voor de mensen in de voorzieningen? Persoonsvolgend.
PVF en transitie naar PVF Liesbet Maes en Lien Van de Velde.
Budgetbepaling november 2015 Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1.
Informatievergadering 23 mei 2015 – Het GielsBos Op weg naar PVF Bruno Stappaerts Directeur Bedrijfsondersteuning Informatievergadering 23 mei 2015.
Persoonsvolgende Financiering
MONITOR SOCIAAL DOMEIN Geheel Onderwerpen WMO algemeen WMO onderwerpen Financiën WMO Jeugd algemeen Jeugd onderwerpen Financiën jeugd participatiewet.
PVF en het vernieuwde basisdossier Algemene vergadering FOVIG
COMPONENTA. Een geurprobleem Groot aantal geurklachten Geen overtreding van de vergunning Nieuw onderzoek uitgevoerd Geur moet een factor 4 omlaag.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Woonprojecten Klooster & Jukschot Woonproject Klooster: situering 2.
1 - 9/07/2016 Klimaatsubsidie provincie Antwerpen Goedgekeurd 28 april 2016 Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid.
Workshop RTH – PVF - transitie
DE TRANSITIE NAAR PERSOONSVOLGENDE FINANCIERING (PVF): DE EERSTE STAPPEN Beerlegem, FOVIG, 18 maart 2017 Janick Appelmans – Team Vergunningen en zorgplanning.
Zorgbemiddelingsvergadering
PRESENTATIE DWSE EN AGO
Transitie Zorg in Natura
Jongeren uit de jeugdzorg aan het woord:
Inkomenstarief Individueel verminderd tarief
PVF: waar staan we vandaag Een overzicht.
Hoe komt ik aan een budget?
Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen
VIPA en PVF Steven De Looze Stafmedewerker financieel beleid
Met welke middelen werken we?
Rechtstreeks toegankelijke hulp: hoe & wat?
INFORMATIESESSIE VERGUNDE ZORGAANBIEDERS
Persoonsvolgende financiering Objectivering door het MDT
Rechtstreeks toegankelijke hulp
17 &19/06/ Update PVF Zorgregie Hilde Verstricht.
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Groei dossiers/ lokale opleg
Het systeem van de persoonsvolgende financiering en de doelstellingen uit perspectief 2020 in vogelvlucht.
SOM en Vlaams Welzijnsverbond
Basisondersteunings- budget (BOB)
Financiering van het zorgstelsel
Collectieve sessie Financieel plaatje.
Vormingssessie Laboratoria
17 &19/06/ Update PVF Het bos en de bomen Diane Serneels.
Toeleiding en ondersteuningsplanning
Transcript van de presentatie:

Correcte PVB’s voor iedereen Diane Serneels sectorcoördinator OPH Antwerpen, 27 november 2017

Remember 2016: het transitieplan BVR juni 2016 (informatief 2016/76) Geen jarenlange stapsgewijze invoering: datum X 1 januari 2017 Transitie geënt op nieuw systeem: zorggebruik en zorgzwaarte Voorzieningen zelf de gegevens aanleveren Budgetneutraal: dus kaasschaaf Sectorale kaasschaaf: herverdelen middelen over de sector

Remember 2016: de realiteit BVR transitie aangepast december 2016 ( informatief 2016/135) Operatie ging niet door zoals gepland: inschalingen soms systematisch te hoog of te laag, grote afwijkingen doorgegeven zorggebruik, resultaat leidde tot -40% +40 % Verdeling van de “eigen historische puntenpot “ per voorziening Elke voorziening zijn eigen kaasschaaf!

Deze werf is nog steeds in uitvoering - Juiste berekening historische puntenpot inclusief de convenanten is pas gebeurd: brieven voorzieningen 17/11/2017 Punten die mensen in hun voucher kregen op 1/1/2017 waren dus nog niet correct Verdeling op basis van “foto” 31/3/2016

Deze werf is nog steeds in uitvoering In- en uitstroom 1/4/2016-31/12/2016 in verwerking Te weinig instroom: middelen naar uitbreidingsbeleid Teveel instroom: aangeven wie PVB krijgt en wie niet, zorgcontinuïteit bieden Wij blijven pleiten voor perspectief voor wie daardoor geen PVB krijgt Nieuwe IDO 31/3/2018

Ongelijke behandeling cliënten Groot ongenoegen! Ook Raad van State schreef : “een dergelijke regeling houdt het risico in dat gebruikers die zich in dezelfde situatie bevinden verschillend worden behandeld op grond van de financiële situatie van de voorziening, die het resultaat is van het oude ondersteuningssysteem. De vraag rijst of deze verschillende behandeling van gelijke situaties te verenigen is met het grondwettelijk gelijkheidsbeginsel “ Alsnog correctie in vooruitzicht gesteld en vastgelegd in mozaïek BVR (informatief 2017/25) Taskforce moet opnieuw aan de slag In de achtergrond: lopend proces bij de Raad van State

Het nieuwe plan taskforce: naar correcte budgetten Historische ongelijkheid rechttrekken: plan gaat veel verder dan wat mozaïek besluit voorstelde (back-office correcties) Gelijke behandeling van alle cliënten uit de transitie op een redelijk termijn Gelijke behandeling tussen bestaande cliënten en nieuwe instromers Datum Z Niet budgetneutraal, geen herverdeling

Politiek akkoord over plan (zie informatief 2017/89, informatief 2017/119) Fase 1: gedeeltelijke correctie in 2018 waar de kloof het grootst is tussen beschikbare punten en ingeschatte punten Fase 2: In 2019 t.e.m. 2022 grondige herziening van alle PVB’s van transitiecliënten (gespreid over 4 jaar) Tussen de 2 fasen: Koppeling B/P waarden aan de budgetcategorieën Interne coherentie van de budgetcategorieën Eventueel bijsturing van het ZZI Technische werkgroep bereidt dit nu voor: hoever kunnen we realistisch bijsturen tussen de 2 fasen, bv. al of niet al verdere differentiatie in B waarden

Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering: Fase 1 Met welke middelen? Uit ontwerpnota Vlareg : er worden hiervoor extra middelen voorzien (ongeveer 25 miljoen euro), niet uit het uitbreidingsbeleid en niet uit reguliere uitstroom : 10 mio vanaf 2019 vanuit de algemene middelen (VIA5) Taks shift Bijkomende middelen sociale maribel Protocol nodig tussen de sociale partners en het VAPH. Fase 1 wordt uitgevoerd als de “oppuntstelling van dit protocol geformaliseerd is” Besprekingen momenteel lopend

Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering: Fase 1 Doel: budgetten aanpassen in voorzieningen met grootste kloof Zuiver ambulante voorzieningen niet in fase 1 (motivatie: 100% pr/pn) Voorzieningen waar aantal beschikbare zorggebonden punten kleiner is dan 85% van de ingeschatte zorggebonden punten (kaasschaaf groter dan 15%) 73 voorzieningen met 8.585 cliënten

Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering: Fase 1 Ernstige vragen bij doorgegeven zorggebruik (in vgl met FAM registratie 2015): uit de selectie voor fase 1 Grote verschillen tussen doorgegeven B/P waarden en controle-inschalingen: wel weerhouden, maar opnieuw eerst aan bod in fase 2 Al wie in fase 1 verhoging krijgt, wordt ook meegenomen in fase 2 Budgetten worden verhoogd tot minstens 85% van de ingeschatte zorggebonden punten en maximum 87%. Het percentage hangt af van de beschikbare middelen Verhoging van de budgetten met ingang van 1 juli 2018

Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering: Fase 2 Met welke middelen? Gebeurt door compensatie in plus en min in de aanpassing van de budgetten. Als nodig blijkt zullen middelen reguliere uitstroom aangesproken worden.

Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering : Fase 2 De PVB’s van alle personen die op 31/12/2016 gebruik maakten van de FAM of thuisbegeleiding (dus ook de instromers tussen 1/4/2016 en 31/12/2016, die een budget kregen) + van alle ex-PAB’ers en PGB’ers worden op punt gesteld Ongeveer 24.000 personen Dus in plus of in min ! Als deze personen inmiddels de procedure tot herziening van hun budget zouden hebben doorlopen en effectief een ander budget ter beschikking hebben gekregen, dan worden ze niet meer meegenomen in fase 2 Dus ook niet de cliënten die een budget voor 7/7 zullen gekregen hebben (cfr infra)

Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering: Fase 2 Tussen 1/1/2019 en 31/12/2022 Wie eerst? Cliënten van vroegere diensten zelfstandig wonen Cliënten van voorzieningen met grote afwijkingen in zorggebruik (die uit fase 1 waren geweerd) Cliënten van voorzieningen met groot verschil tussen B/P waarden en controle-inschalingen) Cliënten uit voorzieningen waar de beschikbare zorggebonden punten minstens 14% hoger is dan de ingeschatte zorggebonden punten

Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering : Fase 2 Voor de andere gebruikers van FAM/Thuisbegeleiding datum van instroom als criterium, laatste instromers eerst Bij ex-PAB en ex-PGB idem dito, laatste toekenning eerst In ‘cohortes’ verdeeld over de jaren 2019 - 2022

Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering : Fase 2 Het budget wordt bepaald zoals bij de nieuwe instromers volgens het toeleidingsbesluit, maar er wordt geen OP opgesteld (Functies/frequenties en zorgzwaarte leidt tot gewichten en budgetcategorieën) Het zorggebruik ( uitgedrukt in ondersteuningsfuncties en frequenties) en de zorgzwaarte (uitgedrukt in B en P waarden) zal worden vastgesteld door “externe professionele deskundigen, opgeleid en aangestuurd door het VAPH”. In ministerieel besluit wordt nog vastgelegd hoe (oa. moment of periode van zorggebruik, hoe bepaling van zorgzwaarte)

Ontwerpbesluit spoedig naar Vlaamse regering : Fase 2 - Gewijzigd budget wordt toegewezen en meegedeeld. Het wordt toegekend (“binnen de grenzen van de begroting” ) op 1 juli of 1 januari volgend op de toewijzing Als tussen datum van toewijzen en toekennen minder dan 3 maand zit, toekenning op 1 juli of 1 januari daaropvolgend (dus tijdig weten ingeval budget daalt) Als de budgetcategorie lager is dan de vroegere punten, wordt toch zorgcontinuïteit geboden door de zorgaanbieder (dezelfde functies en frequenties als op 31/12/2016) Zorgcontinuïteit wordt niet gegarandeerd als de IDO op vraag van de persoon zelf is opgezegd of gewijzigd sinds 31 december 2016

In hetzelfde ontwerpbesluit : regeling 5-7 - Dit vervangt de vroegere bepalingen in het mozaïekbesluit Voor wie? Enkel transitiecliënten die op 31/12/2016 in de FAM waren en gebruik maakten van woonondersteuning en dagondersteuning De IDO voorzag minstens 3,75 nachten per week woonondersteuning Wanneer deze cliënten permanent nood hebben aan 7 dagen op 7 woon- en dagondersteuning, kunnen ze aanpassing van hun budget krijgen (geen tussenstappen, ineens naar 7/7)

In hetzelfde ontwerpbesluit : regeling 5-7 Hoe ? De persoon moet een aanvraag indienen Een aanvraag omvat een aanvraagformulier (dus geen OP) en een multidisciplinair verslag (MDV) Zo’n MDV omvat de objectivering van de nood aan ondersteuning op basis van de vraag (ZZI) en budgetcategorie Vanaf de datum dat aanvraagformulier is bezorgd wordt “onafgebroken effectief gebruik gemaakt” van 7/7 woon en dagondersteuning

In hetzelfde ontwerpbesluit : regeling 5-7 In nota Vlareg : doelstelling van de maatregel bewaken, enkel voor wie het echt nodig is! Uitzonderlijk een aantal dagen bij familie verblijven, of deelnemen aan vakanties of omwille van ziekte opgenomen worden in ziekenhuis of andere voorziening kan wel. De geest van de voorwaarde is duidelijk Na doorlopen procedure tot herziening wordt budget aangepast naar budget voor 7/7 volgens de vastgestelde zorgzwaarte

In hetzelfde ontwerpbesluit : regeling 5-7 Het juiste budget wordt automatisch ter beschikking gesteld nadat de zes maanden onafgebroken verblijf voorbij zijn De zes maanden beginnen te lopen vanaf het indienen van het aanvraagformulier Als de procedure niet tijdig doorlopen is, toch beschikbaar na zes maanden, retro-actief

In hetzelfde ontwerpbesluit : regeling 5-7 De vergunde zorgaanbieder biedt vanaf het indienen van aanvraag 7/7 woon- en dagondersteuning (dus zes maanden zonder verhoging van het budget) Binnen de 2 weken na indienen aanvraagformulier wordt de IDO aangepast en geregistreerd VAPH kan ter staving van onafgebroken effectief gebruik vragen om aan te tonen dat financiële bijdragen of woon- en leefkosten voor 7/7 worden betaald BVR gaat in op 1/1/2018

In hetzelfde ontwerpbesluit : regeling 5-7 - Voorziene overgangsmaatregel (voor dezelfde doelgroep) : Je hebt een aanvraag tot herziening budget ingediend na 31/7/2017 Het OP vermeldt de nood aan 7/7 De vergunde zorgaanbieder toont aan dat hij al zes maanden 7/7 heeft geboden De aanvrager dient het aanvraagformulier in

In hetzelfde ontwerpbesluit : regeling 5-7 Dan wordt het budget aangepast vanaf de datum van het aanvraagformulier als het VAPH een beslissing tot toewijzing budget heeft genomen en als de periode van 6 maanden onafgebroken effectief gebruik voorbij is. Als periode van 6 maanden nog niet voorbij is op moment van indienen aanvraagformulier of VAPH heeft nog niet beslist ? dan terbeschikkingstelling als de 6 maand voorbij is.

Kostprijs?? - De maatregel heeft geen einddatum, ook niet na fase 2 ! Dus enkel gebruik maken als echt nodig is, niet vroeger Men raamt op 4 miljoen euro in 2018 en 2019 Zal worden gemonitord!