‘Maak van een artikel een activiteit’ Lizbeth Montano Perez
Artikelen Zoek – Verzamel – Kies Neem de tijd Duidelijkheid Aantekeningen en aantrekkelijke worden Auteurs – Schrijvers - Publicaties
Het idee
Omschrijf voor jezelf: Wat is jou idee? Hoe maak je het tastbaar? Wat is je opgevallen? Patronen of verbanden Was er iets dat je totaal verraste? Wat voor artikel dacht je dat het zou zijn toen je de titel las? Wat zijn de woorden of uitdrukkingen die jou inspireren? Flarden tekst Afbeeldingen – Referenties – Kunstenaars Uitgebreid zoeken
Storyboard Visual notes Schrijven Post-stickers
Een activiteit?!? ‘Iets waar je mee bezig bent; iets dat je kunt doen’. Bijvoorbeeld: Performance/ Live performance Installatie/bouwen 2d of 3d Knutselen Enz.
Activiteit Stel jezelf daarbij de vraag: Wat voor soort activiteit kan ik hier ervan maken? Wat moet er in de activiteit(en) gebeuren? Wat wil je bereiken met deze activiteit en hoe? Wat heb je ervoor nodig?
http://www.annitasmit.nl/1066/nieuws/artikel-de-toren-5-mei-2011
Waar gaat het eigenlijk over? Het artikel gaat over de techniek vouwkunst van kunstenaar Anita Smit (mensen denken niet aan een kunstwerk maar aan knutselen) Wat trek mij ervan precies? Het gaat over een techniek dat onbekend voor me is. Uit platte papiervellen en verhaarde textiel kan je zelfs vazen en schalen maken. Welk informatie is voor mij bruikbaar? Vouwkunst: fröbelen/knutselen met schaar en plaksel. Noteer de auteurs/schrijver en publicaties Artikel de Toren 5 mei 2011, Anita Smit Nationaal Kunstplatform
Wat is jou idee/inspiratie? Om een workshop te geven waar het vouwtechniek kan worden gebruikt. Ook het experimenteren met verschillende materialen, papier, servetten, textiel Hoe maak je het tastbaar? Door verdere informatie over de techniek te zoeken en de verschillende mogelijkheden toe te passen/ experimenteren om het tastbaar te maken. Wat is je opgevallen? Het wordt dat steeds terug kwam was het ‘vouwen’. Was er iets dat je totaal verraste? Wat mij verraste is haar manier van werken. Dat het vouwen zonder schaar te gebruiken. Wat voor artikel dacht je dat het zou zijn toen je de titel las? De titel is best duidelijk en sluit aan de inhoud. Maar toch toen ik het las dacht ik aan sculpturen waar het vouwtechniek werd toegepast. Wat zijn de woorden of uitdrukkingen die jou inspireren? Raadselachtige werkjes, zonder gebruikt te maken van schaar. Ze worden later gekleurd met inkt en ecoline waar door ze soms metaalachtig aandoen. En andere keren lijken ze uit leer te zijn gemaakt.
Aantrekkelijke woorden: Fröbelen Serene schoonheid Monnikenwerk Wandobjecten Herhaling van patronen Ritme Textuur Structuur Inkt Ecoline Metaalachtig Gevouwen bouwsels
Richard Sweeney paper sculptures Jeannine Marchand - Folded Clay Bradford Hansen-Smith Anita Smit
Conclusie (Inspiratie – idee – bespreken – maken - delen)
Opdracht “Onderwerpen of bruikbare informatie uit een artikel halen en tot een activiteit maken”. Leest het artikel. Zoek in de artikel: woorden of een stuk tekst dat jou het meest aanspreekt of inspireert. Noteer ze op. In groepen van 3 gaan jullie deze woorden/stuk tekst bespreken. Samen gaan jullie na denken over de besproken informatie en deze tot een activiteit maken. Tip!: Denk aan de stappen.
Stoel in de lucht 'Uit het kwalitatieve onderzoek bleek dat de leerlingen allerlei toepassingen voor zich zien. In totaal sprak Kennisnet in oktober met vijftig kinderen uit de groepen 7 en 8'. De leerlingen vulden eerst een vragenlijst in over hun internet gebruik, waarna ze door experts van het bedrijf Dromenkroon een uitleg kregen over virtual reality. In groepjes van drie mochten ze vervolgens in een andere ruimte de Oculus- bril opzetten. Ze zagen de simulatiewereld Der Grosse Gottlieb, waarin je ‘on top of the world’ bent. Zittend op een stoel hoog in de lucht, kijk je omlaag en om je heen. Naast je zweeft een salontafel met daarop een schemerlamp en een oude grammofoon. Intussen vallen er papieren en planken omlaag. Kijk je omhoog, dan zie je de sterren in de donkere ruimte flonkeren. Bron: kennis.nl https://www.kennisnet.nl/fileadmin/kennisnet/publicatie/indruk/InDruk_winter_2014.pdf
Vragen.?