‘Maak van een artikel een activiteit’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Time management in het onderwijs
4. De Wereld na Toch ook echte oorlog.
Redactioneel schrijven Les 1
Een lessenserie van drie lessen
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en creativiteit module 2 Identiteit
Korte introductie tot het principe
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Het maken van een spreekbeurt
Een leesstrategie: toepassing
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
F O T O – O P D R A C H T.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Het belang van voorlezen
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Centraal Examen Nederlands
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Meubelzaak. 1. De meubels 2. Materialen 3. De oprichting 4. Wat doe het bedrijf zelf? 5. Filmpjes 6. Slot/Bedankjes Inhoudsopgave.
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Programmeren met kinderen
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Denken als een computer
S/k/l interviewen.
Met wie app jij? Mediabegrip week
LOB zeven stappen naar succes
Bronnen en onderzoeksvragen
Reuzen & stenen Opdracht:
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Aantrekkelijk formuleren
© UNIEK IN DE KLAS.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Thema 4: Zo bereik je meer
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Luisteren naar de stilte
Wat heb je nodig? Schaar, lijm, computer en een printer.
“Context-concept in je eigen lessen”
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
E health, Domotica en E-learning
Persoonlijke doelen maken
Aanwijzingen: Gebruik deze dia's en notities om uw project te maken.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Muzische vorming.
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
voorbeeld volgende bladzijde terug
voorbeeld volgende bladzijde terug
voorbeeld volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

‘Maak van een artikel een activiteit’ Lizbeth Montano Perez

Artikelen Zoek – Verzamel – Kies Neem de tijd Duidelijkheid Aantekeningen en aantrekkelijke worden Auteurs – Schrijvers - Publicaties

Het idee

Omschrijf voor jezelf: Wat is jou idee? Hoe maak je het tastbaar? Wat is je opgevallen? Patronen of verbanden Was er iets dat je totaal verraste? Wat voor artikel dacht je dat het zou zijn toen je de titel las? Wat zijn de woorden of uitdrukkingen die jou inspireren? Flarden tekst Afbeeldingen – Referenties – Kunstenaars Uitgebreid zoeken

Storyboard Visual notes Schrijven Post-stickers

Een activiteit?!? ‘Iets waar je mee bezig bent; iets dat je kunt doen’. Bijvoorbeeld: Performance/ Live performance Installatie/bouwen 2d of 3d Knutselen Enz.

Activiteit Stel jezelf daarbij de vraag: Wat voor soort activiteit kan ik hier ervan maken? Wat moet er in de activiteit(en) gebeuren? Wat wil je bereiken met deze activiteit en hoe? Wat heb je ervoor nodig?

http://www.annitasmit.nl/1066/nieuws/artikel-de-toren-5-mei-2011

Waar gaat het eigenlijk over? Het artikel gaat over de techniek vouwkunst van kunstenaar Anita Smit (mensen denken niet aan een kunstwerk maar aan knutselen)   Wat trek mij ervan precies? Het gaat over een techniek dat onbekend voor me is. Uit platte papiervellen en verhaarde textiel kan je zelfs vazen en schalen maken. Welk informatie is voor mij bruikbaar? Vouwkunst: fröbelen/knutselen met schaar en plaksel. Noteer de auteurs/schrijver en publicaties Artikel de Toren 5 mei 2011, Anita Smit Nationaal Kunstplatform

Wat is jou idee/inspiratie? Om een workshop te geven waar het vouwtechniek kan worden gebruikt. Ook het experimenteren met verschillende materialen, papier, servetten, textiel   Hoe maak je het tastbaar? Door verdere informatie over de techniek te zoeken en de verschillende mogelijkheden toe te passen/ experimenteren om het tastbaar te maken. Wat is je opgevallen? Het wordt dat steeds terug kwam was het ‘vouwen’. Was er iets dat je totaal verraste? Wat mij verraste is haar manier van werken. Dat het vouwen zonder schaar te gebruiken. Wat voor artikel dacht je dat het zou zijn toen je de titel las? De titel is best duidelijk en sluit aan de inhoud. Maar toch toen ik het las dacht ik aan sculpturen waar het vouwtechniek werd toegepast. Wat zijn de woorden of uitdrukkingen die jou inspireren? Raadselachtige werkjes, zonder gebruikt te maken van schaar. Ze worden later gekleurd met inkt en ecoline waar door ze soms metaalachtig aandoen. En andere keren lijken ze uit leer te zijn gemaakt.

Aantrekkelijke woorden: Fröbelen Serene schoonheid Monnikenwerk Wandobjecten Herhaling van patronen Ritme Textuur Structuur Inkt Ecoline Metaalachtig Gevouwen bouwsels

Richard Sweeney paper sculptures Jeannine Marchand - Folded Clay  Bradford Hansen-Smith Anita Smit

Conclusie (Inspiratie – idee – bespreken – maken - delen)

Opdracht “Onderwerpen of bruikbare informatie uit een artikel halen en tot een activiteit maken”. Leest het artikel. Zoek in de artikel: woorden of een stuk tekst dat jou het meest aanspreekt of inspireert. Noteer ze op. In groepen van 3 gaan jullie deze woorden/stuk tekst bespreken. Samen gaan jullie na denken over de besproken informatie en deze tot een activiteit maken. Tip!: Denk aan de stappen.

Stoel in de lucht 'Uit het kwalitatieve onderzoek bleek dat de leerlingen allerlei toepassingen voor zich zien. In totaal sprak Kennisnet in oktober met vijftig kinderen uit de groepen 7 en 8'. De leerlingen vulden eerst een vragenlijst in over hun internet gebruik, waarna ze door experts van het bedrijf Dromenkroon een uitleg kregen over virtual reality. In groepjes van drie mochten ze vervolgens in een andere ruimte de Oculus- bril opzetten. Ze zagen de simulatiewereld Der Grosse Gottlieb, waarin je ‘on top of the world’ bent. Zittend op een stoel hoog in de lucht, kijk je omlaag en om je heen. Naast je zweeft een salontafel met daarop een schemerlamp en een oude grammofoon. Intussen vallen er papieren en planken omlaag. Kijk je omhoog, dan zie je de sterren in de donkere ruimte flonkeren. Bron: kennis.nl https://www.kennisnet.nl/fileadmin/kennisnet/publicatie/indruk/InDruk_winter_2014.pdf

Vragen.?