Help, Er zit een beest in mijn schelp!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Techniek in het basisonderwijs!
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Filip Leemans Projectcoördinator bij RVO-Society. RVO-Society ? Roger Van Overstraeten: stichter van Imec Pakketten voor secundair onderwijs: Cool met.
Hogere denkvaardigheden
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Lesgeven en begeleiden
om deze presentatie uit te voeren
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Natuurkunde Samenvatting Paragraaf 1 + 2
Met Dries op zoek naar krabben
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
Dissectie van de mossel
Zoektocht naar… … de waarheid achter een mediabeeld ckv havo 4.
Samenvatting Hoofdstuk
Warme tijden… …koude tijden naturalis museum onderzoek collectie.
harde feiten: schelpen in de klas
Natuur en Techniek in de Basisschool
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Live: T. rex autopsie in de klas!
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
TECHNIEK Leerlijn Drijven en Zinken Groep 1 t/m 8
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Groep 6 Wat doe ik vandaag?. TIPS om te doen O Je zit vandaag onverwacht thuis. Je krijgt wat tips om vanmiddag te doen. Je hebt soms wel een PC nodig.
Praktijklessen SWLOM1 PERIODE 3. Inhoud Procedure Voor de les Tijdens de les Na de les.
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Leervaardigheden in het vak nask1 Vaardigheden die je helpen het examen met succes te behalen.
Eten ontdekken met al je zintuigen!
Digitale vaardigheden in je les. Yvon Bom Kellebeek College.
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
~Guido Lek~. Kiezen voor techniek Dit project leert kinderen wat een sensor is. Dit project leert kinderen dat je technische oplossingen voor menselijke.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
Anatomie op je bord Leren over de anatomie van
Verhip, Waar zijn de knieën van een kip?
Een tijdlijn maken met ICT
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Oefening met atlas en kaarten
Wat Usain Bolt kan leren van het jachtluipaard
Nee Zeggen!.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Thema Gedrag.
5 Minuten biologie, leuker dan het lesboek!
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Thema 9 Milieu.
Inleiding voor productieplanning
Thema Gedrag.
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
volgende bladzijde terug
Thema 8 Gedrag.
Ordening Hoofdstuk 4.
5-Minuten biologie, leerzamer en leuker dan het lesboek!
Gedragsproblemen en stoornissen
Inspelen op Innovaties
Opdracht product-PP Maak een PowerPoint over een product naar keuzen.
Anatomie en Fysiologie
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

Help, Er zit een beest in mijn schelp! Onderga de verwondering over het veelzijdige leven uit de zee. Teun Baarspul Freelance educatief ontwikkelaar-De Natuurwerkwinkel Docent W&T, Pabo HvA

Introductie Zelf snijden Evalueren Afsluiting

Even voorstellen...

Waarom dit practicum...? Foto’s: D. Leeuw - www.anemoon.org Kip kan je overal krijgen, kinderen eten het. Je kunt het in de klas meenemen zonder al te veel gedoe en regelgeving. (pas wel op: rauwe kip alleen met latex of dunne plastic handschoenen, vanwege bacteriën die op het vlees kunnen zitten) Foto’s: D. Leeuw - www.anemoon.org

Foto: Juan14042004blob – commons.wikimedia.org Waarom dit practicum...? Kip kan je overal krijgen, kinderen eten het. Je kunt het in de klas meenemen zonder al te veel gedoe en regelgeving. (pas wel op: rauwe kip alleen met latex of dunne plastic handschoenen, vanwege bacteriën die op het vlees kunnen zitten) ´Wetenschappers weten meer van de ruimte boven ons dan van de ruimte onderwater.´

Waarom dit practicum...? Kip kan je overal krijgen, kinderen eten het. Je kunt het in de klas meenemen zonder al te veel gedoe en regelgeving. (pas wel op: rauwe kip alleen met latex of dunne plastic handschoenen, vanwege bacteriën die op het vlees kunnen zitten) Foto naar:sarcasm.co Foto: www.qualimer.com

… in mijn lesprogramma?   kerndoel 39: De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. kerndoel 40: De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving. kerndoel 41: De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen. kerndoel 42: De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. kerndoel 44: De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.

… in mijn lesprogramma? Raakpunten leren onderzoeken: Waarnemen: overeenkomsten/verschillen, kenmerken Experimenteren: handelen, vrij exploreren, met hulpmiddelen Denkwijzen: oorzaak-gevolg, vorm-functie Houding: manipuleren, vragen stellen, verklaren, redeneren

Beetje theorie vooraf... Foto: Kevin Raskoff Foto: Barry B. Brown Foto: Nick Hobgood Foto: Startpagina.nl

Beetje theorie vooraf... Levenskenmerken? Foto: cooperatie-wow.nl Foto: avonturijn.nl

En nu aan de slag! Eerst kijken: Maak groepjes van twee Kijk wat er op de snijplank ligt Beschrijf wat je ziet Aanraken mag!

Mossel Dan snijden: Snij de mossel los van de schelp (grote sluitspier) Haal de mossel uit de schelp Leg de mossel met de opening naar boven Snij de mantel verder open Keer de mantel naar buiten Foto: biodoen.nl

Mossel Vragen: Wat is boven, onder, voor, achter? Waar zit de mond Waar zit de kont Waar zitten de kieuwen Waar zitten de ‘poten’ Foto: biodoen.nl

Mossel Figuur 1a. Zijaanzicht 1 = voorste sluitspier 2 = mantel 3 = doorschemerende ingewanden  4 = voet 5 = doorschemerende hart en nieren 6 = baarddraden 7 = achterste sluitspier  8 = instroomopening 9 = uitstroomopening Bron: 10voorbiologie.nl

Mossel Figuur 1b. Opengesneden mossel 10 = mondopening  11 = kieuwen 12 = mantel  13 = mondlappen 14 = voet 15 = mantelrand 16 = baardklier met baarddraden Bron: 10voorbiologie.nl

Inktvisdemo: Opmerking: in huidige kerndoelen BO staat niets over leven in het verleden, dan wel over fossielen. Wel over het ontstaan van de huidige Nederlandse landschappen, waaruit je kunt afleiden dat Nederland er eerder anders heeft uitgezien. Er zijn wel verbanden te leggen naar het curriculum, maar dan eerder als verdieping of met een indirecte koppeling (zoals in het laatste geval).

Keuzepracticum zeedieren Werk minimaal in tweetallen Maak een keuze uit de overgebleven zeedieren Zoek het juiste infoblad Ga onderzoeken!

Toepassing in de les? Wat werkt en wat werkt niet? Tips en tops Overige opmerkingen

Nog vragen...? ?

Voor straks in de klas... https://www.bioplek.org/animaties%20onderbouw/gaswisselingvis.html https://youtu.be/M4hbf59cZIU https://www.10voorbiologie.nl/index.php?cat=3&id=1631 https://www.schooltv.nl/video/mosselen-vastgehecht-met-een-baard/ http://strandvondsten.nl/determineren/ http://www.biodoen.nl/lesmateriaal.php?go_to=311492