Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

Marketingplanning en -strategie
Marketing voor verkeerskunde
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Kamer van Koophandel Haaglanden
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Commercialisatie Fietsen
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Welkom bij de presentatie van het
Social Media Audit.
Inleiding tot marktonderzoek
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Beleidsvoering naar groei
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Marketing voor verkeerskunde
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Business Marketing Management
De Toekomst Marketing.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Detailhandelsmarketing
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
50.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
De marketing van kennis
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Indeling van hoofdstuk 2
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Marketingmodellen J. Kamphuis AOC Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marktsegmentatie en een praktische oefening
Nascholing Bedrijfseconomie
Marketingmix J. Kamphuis AOC Oost 2018
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Sellogram J. Kamphuis AOC Oost 2018
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017 Marketing les 3 Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017

Wat kun je aan het eind van deze les; Je weet wat een PMC is Je kan de marketingmix toepassen Je kent de eisen van een goede marketingstrategie Je kan de SWOT-Analyse beschrijven Je kan de SWOT-Analyse toepassen

Herhaling van vorige les Een doelgroep is een min of meer homogene klantengroep en wordt zo nauw mogelijk omschreven aan de hand van 5 specifieke kenmerken: geografisch demografisch sociaal-economisch koopgedrag vrije tijd Omschrijf altijd deze 5 kenmerken

PMC’s Een PMC (Product-Markt-Combinatie) is een combinatie van één van je producten met een doelgroep Voor iedere PMC stel je een apart marketingplan op

Marketing Mix Model van McCarthy: de 4 P’s Prijs Promotie Product Plaats / Distributie Diverse extra P’s, zoals: Personeel Presentatie

NOG 2 P’s PERSONEEL; Welke kennis moet het personeel hebben? Hoe belonen wij ons personeel? Wat zijn de carrièremogelijkheden? Etc. PROCES; Welke stappen moet een klant doen om ons product te verkrijgen? Welke procedure volgen we als de klant niet tevreden is? Welke levertijden hebben we en wanneer communiceren we dit met de klant?

Opdracht; Maak een Marketing Mix voor Ikea

Basisstrategie van Marketing Jouw toekomst hangt af van hoe goed je de wensen en behoeften van de klant begrijpt. Je belangrijkste strategische taak is om goed na te denken over wat klanten nodig hebben en wat ze wensen. Bedenk een product of dienst waar klanten graag voor willen betalen.

Behoeften begrijpen Piramide van Maslow (1954) 7. Zelfverwerkelijking 6. Schoonheid 5. Kennis en begrip 4. Waardering 3. Liefde en genegenheid 2. Veiligheid 1. Primaire levensbehoeften

Wensen begrijpen Mensen hebben meer wensen dan behoeften Vanuit de behoefte aan afwisseling, wensen mensen verschillende manieren om basisbehoeften te bevredigen Onze wensen zijn onbeperkt: dat biedt marketeers veel ruimte voor creativiteit

Behoeften vs. Wensen Als in een behoefte niet wordt voorzien, ontstaat een hunkering Voorbeelden: Honger Dorst Liefdesverdriet Minderwaardigheids-complex Als aan een wens niet kan worden voldaan, ontstaat een andere wens Voorbeelden: Er is geen patat, dus wil ik een loempia, en als die er ook niet is, wil ik een boterham, en als die er ook niet is…

EISEN VAN EEN GOEDE MARKETINGSTRATEGIE Drie eisen; De strategie moet een heldere keuze hebben Welke positie neem je in op je markt De strategie moet een goede aansluiting hebben op de omgevingssituatie en de omgevingsontwikkelingen Hoe snel gaan de ontwikkelingen op in je markt  hoe flexibel moet je zijn? De strategie moet positief worden ontvangen door de belangrijkste steakeholders

STAKEHOLDERS Stakeholders zijn díe partijen die direct dan wel indirect de activiteiten van een organisatie kunnen beïnvloeden of er door beïnvloed worden. Interne stakeholders; Personeel Externe stakeholders; Financiers Overheid Afnemers

De SWOT-Analyse SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. In gewoon Nederlands: sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen onderzoeken.

SWOT Matrix

SWOT Analyse INTERNE ANALYSE; Heb je direct invloed op. Wat zijn je sterktes? Goede prijs, niet te duur tov de concurrentie Voorloper op ICT gebied Veel productinnovaties Wat zijn je zwaktes? Geen goede locatie Negatief imago Slechte klachtenafhandeling

SWOT-Analyse EXTERNE ANALYSE; Heb je geen directe invloed op; de kansen en bedreigingen voor de hele markt en branche. Wat zijn je kansen? Problemen bij de concurrent Vraag naar specialistische diensten De economie groeit Wat zijn je bedreigingen? Demografische veranderingen Nadelige verandering in de wet- en regelgeving Weinig vertrouwen in de branche

Je sluit de SWOT-Analyse af met een conclusie; Hoe denk je met behulp van deze gegevens een plekje in de markt te kunnen veroveren.

OPDRACHT Opdracht 3;   In welke behoefte wordt voorzien met het product dat je in je opdracht hebt gebruikt? Waar staat het product in de behoeftenpiramide van Maslow? Door welk product kan de wens naar jouw product worden vervangen? Maak een SWOT-Analyse van jouw product (kan dus je stagebedrijf zijn)

Volgende les; KOOPGEDRAG EN MARKTAANDEEL PRODUCT-LEVENS-CYCLUS

Boston-Analyse Deze foto van Onbekende auteur is gelicentieerd onder CC BY-SA