Van rapport naar portfolio
Rapportage op dit moment
Doel en functie Uitgangspunt: “Rapporten zijn een schriftelijke weergave van de ontwikkeling van leerlingen aan de ouders. Het rapport wordt opgesteld door de leerkracht, waar mogelijk in gesprek met het kind zelf”.
Ambities De Groene Oase Ouders nog beter informeren Informeren op een wijze die past bij de visie: “Geloven in groei”, zodat recht wordt gedaan aan de ontwikkelingen van kinderen.
Differentiatie “Mijn kind leert nooit en haalt altijd een 10. Ik wil dat hij leert ergens zijn best voor te doen”. “Mijn kind heeft een leerprobleem en moet heel hard werken om een voldoende te halen. Ik wil dat hij ook eens een goed cijfer haalt”. We passen het niveau van de stof of de beoordeling van de toetsen aan, beide kinderen halen nu een 8. Probleem opgelost?
Huidige ontwikkelingen Grotere vraag van ouders om inhoudelijke informatie over hun kind (zie ook oudertevredenheidsonderzoek 2016/2017). Veranderende manier van rapportage door nieuwe onderwijsmethodes als “Snappet”. Steeds meer scholen ervaren problemen bij het opstellen van rapporten, door de administratieve taaklast. Veel scholen kiezen voor twee rapporten per jaar in plaats van drie. Digitale oplossingen zoals “Magister” in het voortgezet onderwijs. Steeds grotere verschillen tussen leerlingen (passend onderwijs). Wetenschappelijke kennis over formatieve en summatieve toetsing (D.William, 2012), mindsets (C. Dweck, 2006) en “Leren zichtbaar maken” (J.Hattie, 2013).
Cijfers voor gym: informatie? Rapport Bewegingsvaardigheden: 7 Spel: 7 Inzet: 7,5 Observatie gedaan door leerkracht voor rapport Kan de radslag Kan bokspringen Kan nog niet touwklimmen Speelt weinig over Overziet het spel goed Is boos wanneer hij verliest
Cijfers voor rekenen: informatie Cijferen: v Breuken: m Meten, tijd en geld: 6- Automatiseren: v Fragment van data uit “Snappet” Kent het principe van cijferend delen. Maakt nog regelmatig slordigheidsfouten. Beheerst het optellen van gelijknamige breuken, ongelijknamige breuken nog niet altijd. Het rekenen met inhoudsmaten wordt nog niet beheerst.
Maar op welk niveau zit mijn kind nu? De beoordeling van methodetoetsen is niet gestandaardiseerd. Het gemiddelde van de toetsen is geen betrouwbare indicator van het niveau. Cito-toetsen zijn wel gestandaardiseerd. De betrouwbaarheid is groter (Cotan-gecertificeerd). Om “vinger aan de pols” te houden is het goed om op de hoogte te zijn van de resultaten van methodetoetsen. Voor een niveaubepaling is Cito geschikt.
Voorlopig plan Het portfolio Gemaakte toetsen worden in een map gedaan (nagekeken en beoordeeld). Deze map gaat zes keer per jaar mee naar huis. Twee keer per jaar schrijft de leerkracht een verslagje over ieder kind. De resultaten van de Cito-toetsen worden twee keer per jaar in de map gedaan. In unit 1/2 en in unit 7/8 wordt het rapport aangevuld met “bewijs” van het behalen van leerdoelen (7/8) of beeldmateriaal dat het leren van kinderen illustreert (1/2).
In gesprek Wat is uw mening over het geven van erg hoge of erg lage cijfers? Wat vindt u belangrijk om te weten over uw kind? Wanneer had u het idee dat uw kind echt gezien werd? Welk tips wilt u ons meegeven?