Van rapport naar portfolio

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Portfolio
Nieuwe normen Cito.
HELDER ZICHT OP HET KIND EN DE RESULTATEN
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
De kubus van CSPE succesfactoren!
Mijn kind gaat naar het Voortgezet Onderwijs…. En nu?
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Procedure Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs Groep 8 op weg naar vervolgonderwijsl
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond welkom.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Groep 7 en 8.  Deel1: algemeen groep 7/8  Deel 2: informatie voortgezet onderwijs.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Toekomstgericht onderwijs
Ouderportaal. Ouderbetrokkenheid – Het ouderportaal als middel en niet als doel.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Welkom Informatie avond groep 8. Opzet avond -Opening + kennismaking -Cito en procedure van aanmelding VO -Het VO -Inzoomen op het VO -Uw kind en groep.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
GROEP 7. Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website! GROEP 7.
Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website!
Eindtoets basisonderwijs ROUTE 8 Digitale eindtoets door het ministerie erkend. Adaptieve toets. Ieder kind doorloopt een eigen passende route van vragen.
Voorlichting VMBO-T examenjaar 2016/2017 Geert Groote College Amsterdam September 2016.
Ouderavond 2 MAVO 16 maart 2017 Wat is de huidige stand van zaken m.b.t. de cijfers van uw kind? Hoe ziet het tijdpad eruit tot aan de zomervakantie ?
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Formatief versus summatief
Passend onderwijs.
TopOndernemers op de Springplank
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Unitonderwijs en continurooster
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Toetsing Vakdidactiek 2.
Klas: Mentor:.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Doubleren.
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Doubleren.
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Ouderavond 2 MAVO 20 maart 2019 Wat is de huidige stand van zaken m.b.t. de cijfers van de leerlingen in 2 mavo? Hoe ziet het tijdpad eruit tot aan de.
Transcript van de presentatie:

Van rapport naar portfolio

Rapportage op dit moment

Doel en functie Uitgangspunt: “Rapporten zijn een schriftelijke weergave van de ontwikkeling van leerlingen aan de ouders. Het rapport wordt opgesteld door de leerkracht, waar mogelijk in gesprek met het kind zelf”.

Ambities De Groene Oase Ouders nog beter informeren Informeren op een wijze die past bij de visie: “Geloven in groei”, zodat recht wordt gedaan aan de ontwikkelingen van kinderen.

Differentiatie “Mijn kind leert nooit en haalt altijd een 10. Ik wil dat hij leert ergens zijn best voor te doen”. “Mijn kind heeft een leerprobleem en moet heel hard werken om een voldoende te halen. Ik wil dat hij ook eens een goed cijfer haalt”. We passen het niveau van de stof of de beoordeling van de toetsen aan, beide kinderen halen nu een 8. Probleem opgelost?

Huidige ontwikkelingen Grotere vraag van ouders om inhoudelijke informatie over hun kind (zie ook oudertevredenheidsonderzoek 2016/2017). Veranderende manier van rapportage door nieuwe onderwijsmethodes als “Snappet”. Steeds meer scholen ervaren problemen bij het opstellen van rapporten, door de administratieve taaklast. Veel scholen kiezen voor twee rapporten per jaar in plaats van drie. Digitale oplossingen zoals “Magister” in het voortgezet onderwijs. Steeds grotere verschillen tussen leerlingen (passend onderwijs). Wetenschappelijke kennis over formatieve en summatieve toetsing (D.William, 2012), mindsets (C. Dweck, 2006) en “Leren zichtbaar maken” (J.Hattie, 2013).

Cijfers voor gym: informatie? Rapport Bewegingsvaardigheden: 7 Spel: 7 Inzet: 7,5 Observatie gedaan door leerkracht voor rapport Kan de radslag Kan bokspringen Kan nog niet touwklimmen Speelt weinig over Overziet het spel goed Is boos wanneer hij verliest

Cijfers voor rekenen: informatie Cijferen: v Breuken: m Meten, tijd en geld: 6- Automatiseren: v Fragment van data uit “Snappet” Kent het principe van cijferend delen. Maakt nog regelmatig slordigheidsfouten. Beheerst het optellen van gelijknamige breuken, ongelijknamige breuken nog niet altijd. Het rekenen met inhoudsmaten wordt nog niet beheerst.

Maar op welk niveau zit mijn kind nu? De beoordeling van methodetoetsen is niet gestandaardiseerd. Het gemiddelde van de toetsen is geen betrouwbare indicator van het niveau. Cito-toetsen zijn wel gestandaardiseerd. De betrouwbaarheid is groter (Cotan-gecertificeerd). Om “vinger aan de pols” te houden is het goed om op de hoogte te zijn van de resultaten van methodetoetsen. Voor een niveaubepaling is Cito geschikt.

Voorlopig plan Het portfolio Gemaakte toetsen worden in een map gedaan (nagekeken en beoordeeld). Deze map gaat zes keer per jaar mee naar huis. Twee keer per jaar schrijft de leerkracht een verslagje over ieder kind. De resultaten van de Cito-toetsen worden twee keer per jaar in de map gedaan. In unit 1/2 en in unit 7/8 wordt het rapport aangevuld met “bewijs” van het behalen van leerdoelen (7/8) of beeldmateriaal dat het leren van kinderen illustreert (1/2).

In gesprek Wat is uw mening over het geven van erg hoge of erg lage cijfers? Wat vindt u belangrijk om te weten over uw kind? Wanneer had u het idee dat uw kind echt gezien werd? Welk tips wilt u ons meegeven?