Duurzaamheid voedselketen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van restafval naar product
Advertisements

Leren van de natuur NIBI conferentie, 11 januari 2013
C2C en Gebiedsontwikkeling
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Thema 2: Voeding en Vertering
Erbeterdezaak.nl Duurzame groei De “paradigm shift” door het Cradle to Cradle denken.
Naar een duurzamer wereld? Prof. dr. Jacqueline Cramer, Directeur USI
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Energieneutraal wonen…?
4.2 Wat kost het milieu? Het maken van goederen en het gebruiken van goederen heeft soms negatieve gevolgen voor het milieu. Milieuschade ontstaat door.
Basisstof 1: Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
Lifestyle Voeding.
Als consument breng je schade toe aan het milieu. Dat is niet te voorkomen. Maar je kunt de schade wel beperken door verantwoord gedrag. © Noordhoff Uitgevers.
INHOUD VoorlichtingDemonstratieOpleveringVragen INHOUD VoorlichtingDemonstratieOpleveringVragen.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Drs ing. Marcel Seijner Cradle to Cradle Afval=voedsel.
Jongerenlab Profielwerkstuk
Katrien Verbeke Stad Gent. 5 objectieven 1.Een meer zichtbare, kortere voedselketen 2.Duurzamere voedingsproductie en – consumptie 3.Sterkere sociale.
Kosten en Waarden C2C ontwerp Mariska van Dalen Gecertificeerde Cradle to Cradle consultant
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
CIRCULAIRE ECONOMIE WAAROM EN HOE?. MENSELIJKE IMPACT OP DRAAGVERMOGEN AARDE I = B x P x T I = IMPACT B = BEVOLKING P = PRODUCTIE/CONSUMPTIE, WELVAART.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Haven van Antwerpen – Circulaire Economie. Langetermijnvisie 2.
Koninklijk Instituut Van Ingenieurs
Loesmaye Ismay v.d Wiel. Kurtulus Kaplan. Merve Emik.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Waarom maken we niet alles in Nederland?
Wat gaan we vandaag doen?
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Toegevoegde Waarde 1 IntroFox.
Psychologie Les 1: Introductie.
Communicatie 6e les.
Voedselketen Consument 1e orde Consument 2e orde Consument 3e orde
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Wat is voedselverspilling?
Uit het niets! Genesis 1:2-3
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Factsheet Voedingscentrum
Duurzaamheid voedselketen.
IBS 2 de verpakking Lesweek 2..
Consumentengedrag Les 1: Introductie
IBS de verpakking Week 1 | Les 1..
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Lifestyle Voeding.
Gear it up to the Circular Economy
Vmbo 2 economie Goede producten?
Iedereen waterdrager Wereldwaterdag
Consumenten-gedrag Online consument
MATERIALEN: VIJF TOEPASSINGEN
Blok 4 Het milieu en ik Deelvraag:
Dit zijn de ergste jeukwoorden in het duurzame transitiegebeuren
Wat is voedselverspilling?
Reclassification of the water defence system
Voedselketen Consument 1e orde Consument 2e orde Consument 3e orde
ADL Les 1.
Hoofdstuk 4: Welzijn en duurzaam voeren Niveau 3 en
Lezing Stichting Kind en Voeding
Hoe brengen we vraag en aanbod bijeen
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
ADL Les 1.
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Biologie als basis voor leven
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Hoofdstuk 5 Een toekomstbestendige samenleving
Voedselketen Consument 1e orde Consument 2e orde Consument 3e orde
- Wat heb ik aan geld, ik heb veel meer aan brood -
Transcript van de presentatie:

Duurzaamheid voedselketen

Wat vind jij van duurzaamheid? Cradle to Cradle (C2C) Inhoud van de les Wat vind jij van duurzaamheid? Cradle to Cradle (C2C)

Lesdoelen De student kan, aan het einde van de les, benoemen op welke wijze hij/zij gaat bijdragen aan een duurzamere wereld. De student kan, aan het einde van de les, benoemen wat het verschil is tussen een lineaire en circulaire economie.

Vegetariër voor een week Vlog van Bjorn Een week lang geen vlees Een week lang alleen water mogen drinken. Doel: Inzicht krijgen hoe het is om vegetarisch te leven. Inzicht krijgen in wat andere drinkbare stoffen dan water met je lichaam doet.

Challenge Bedenk een uitdaging die je de aankomende lesweek gaat doen in het kader van duurzaamheid. Aanstaande vrijdag is de evaluatie door middel van een pitch.

Van een Lineaire naar een Circulaire Economie

Voorbeeld gesloten kringloop

Belangrijkste principes circulaire economie Producten worden niet verbruikt maar gebruikt. De gebruiker is geen eigenaar van een product. De gebruiker betaalt voor de service die het product levert en niet voor het product zelf. Hij koopt licht in plaats van lampen. Producten worden “grondstofbanken”: De producent blijft eigenaar van de grondstoffen en blijft verantwoordelijk om de producten na de gebruiksduur terug te nemen en terug te brengen in de kringloop. Producten worden Cradle to Cradle ontworpen.

Cradle to Cradle (C2C) Letterlijk vertaald is het van “Wieg tot Wieg’ Al bij de productie van een product rekening houden met het moment dat je het weg gaat gooien….. Afval wordt grondstof voor de natuur of voor een nieuw product….

Opdracht Kies een voedingsmiddel en plaats deze zowel in de Lineaire economie als in de Circulaire economie. Waar liggen de uitdagingen in beide economieën? Welke voorwaarden zijn er nodig om het voedingsmiddel in de Circulaire economie te laten draaien? Denk hierbij aan de gehele voedingsketen. Teelt, verwerking, verpakking, vervoer, verbruik, etc. Werk uit in een spelvorm die je zou kunnen gebruiken tijdens een voorlichting over voeding.