Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext? Wiskunde in de beroepspraktijk Tool # WA-1 http://mascil.mathshell.org.uk/?page_id=1177
Overzicht Doel: Verkennen van voorbeelden waarin wiskunde wordt gebruikt in de beroepspraktijk en vergelijken hoe dit anders is dan wiskunde op school. We zullen: Discussiëren als groep; Sommige voorbeelden in detail verkennen (in paren). Deze tool introduceert voorbeelden van het gebruik van wiskunde in de beroepspraktijk aan docenten. Ze bespreken hoe wiskunde in de beroepspraktijk anders is dan wiskunde op school.
Real-life gebruik van wiskunde in de beroepspraktijk Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepspraktijk? Waarin verschilt het gebruik van wiskunde in de beroepspraktijk met wiskunde op school? Bespreek kort met de docenten dat wiskunde, zoals gebruikt in de beroepscontext, er heel anders uit kan zien dan op school, zo anders dat werknemers vaak niet doorhebben dat ze met wiskunde bezig zijn. Het lijkt alsof wiskunde op school gescheiden is van toepassingen en doelen anders dan die nodig zijn in het klaslokaal en om een diploma te behalen.
Voorbeelden Bespreek persoonlijke antwoorden Vraag docenten om in paren te werken, voor een half uurtje, om de verschillende manieren waarop wiskunde wordt toegepast in verschillende beroepen te lezen, bespreek hoe wiskunde in het beroepenveld anders is dan op school en maak een notitie van hun denken. Het eerste voorbeeld is vrij uitegebreid, maar de rest is korter. Laat de eerste beschrijving weg als er weinig tijd is. Bespreek persoonlijke antwoorden Maak een notitie van de belangrijkste punten
Discussie Deel jullie antwoorden Technologie Geïntegreerd onderdeel in grotere activiteiten Nuttige tool voor het werk Wiskunde ‘smelt samen’ Verschillende conventies en notaties Breng de groep bijeen en vraag aan hen, hun antwoorden te delen. Ze kunnen met allerlei suggesties komen – het is interessant om hun bevindingen te vergelijken met wat we weten uit onderzoek. Wake en Williams (2002), onderzoekers in England, hebben de volgende belangrijke verschillen geidentificeerd. -Het gebruik van nieuwe technologieën, vraagt om wiskundig denken op de werkvloer, maar werknemers blijven ook gebruik maken van low tech; -Is wiskunde over het algemeen alleen betekenisvol wanneer het gezien wordt als een geïntegreerd onderdeel van grotere, nuttige, voortdurende activiteiten in tegenstelling tot de korte gefragmenteerde wiskundeopdrachten die men in de les vaak tegenkomt; -Wordt wiskunde door de werknemers vooral gezien als een ‘nuttige tool’ voor het werk; -Wordt professioneel gebruik van wiskunde vaak “samengesmolten” met de realiteit van de werkplek – dit houdt in dat de werknemer niet de wiskunde ziet of erover nadenkt, maar nadenkt over aspecten van het werk (voor buitenstaanders zonder diepgaande kennis van de werkplek betekent dit dat het ingewikkeld is om de wiskunde als een model voor de werkpleksituatie te begrijpen); -Zijn er vele verschillen in conventies en notatie wanneer men wiskundig te werk gaat.
Finishing off Onderzoeksresultaten Rapport (handout voorbeelden) Special issue of Educational Studies in Mathematics Zie ook deze bron over de verschillende manieren waarop wiskunde wordt toegepast in de beroepscontext Er zijn veel voorbeelden in wetenschappelijke artikelen van het gebruik van wiskunde in de beroepspraktijk. De voorbeelden die gebruikt zijn in de handout kunnen gevonden worden in het rapport van Wake en Williams 2012. Andere onderzoeken kunnen gevonden worden in het speciale nummer van het journal Educational Studies in Mathematics. © Centre for Research in Mathematics Education, University of Nottingham 2013 - 2014