Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Op het Zuyderzee College
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Drieslag functioneel rekenen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
1 van 4 6 Delen met rest 1. Voorbeeld. 2. Vergelijken in tweetallen. 3. Bespreken in viertallen.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Beginnende geletterdheid-2
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Met de Kennisbasis in zee!
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Veilig en gezond aan ’t werk, dat raakt iedereen. Goed voor jou en voor de zaak. Samen sterk voor preventie Wat kunt u van Esener opsteken over leiderschap.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Het is vandaag Girlsday!
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Persoonlijk leren & Didactiek
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Vertellen resultaten Alle leerlingen even oud Iedereen evenveel tijd.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Ondernemersvaardigheden
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Conversatietool leerlingenvervoer
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Wetenschapsbeursproject
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Dit is de vraag Hier komen allerlei antwoorden!!! antwoord 1
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
<naam bedrijf> & <naam school>
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
<naam bedrijf> & <naam school>
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext? Wiskunde in de beroepspraktijk Tool # WA-1 http://mascil.mathshell.org.uk/?page_id=1177

Overzicht Doel: Verkennen van voorbeelden waarin wiskunde wordt gebruikt in de beroepspraktijk en vergelijken hoe dit anders is dan wiskunde op school. We zullen: Discussiëren als groep; Sommige voorbeelden in detail verkennen (in paren). Deze tool introduceert voorbeelden van het gebruik van wiskunde in de beroepspraktijk aan docenten. Ze bespreken hoe wiskunde in de beroepspraktijk anders is dan wiskunde op school.

Real-life gebruik van wiskunde in de beroepspraktijk Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepspraktijk? Waarin verschilt het gebruik van wiskunde in de beroepspraktijk met wiskunde op school? Bespreek kort met de docenten dat wiskunde, zoals gebruikt in de beroepscontext, er heel anders uit kan zien dan op school, zo anders dat werknemers vaak niet doorhebben dat ze met wiskunde bezig zijn. Het lijkt alsof wiskunde op school gescheiden is van toepassingen en doelen anders dan die nodig zijn in het klaslokaal en om een diploma te behalen.

Voorbeelden Bespreek persoonlijke antwoorden Vraag docenten om in paren te werken, voor een half uurtje, om de verschillende manieren waarop wiskunde wordt toegepast in verschillende beroepen te lezen, bespreek hoe wiskunde in het beroepenveld anders is dan op school en maak een notitie van hun denken. Het eerste voorbeeld is vrij uitegebreid, maar de rest is korter. Laat de eerste beschrijving weg als er weinig tijd is. Bespreek persoonlijke antwoorden Maak een notitie van de belangrijkste punten

Discussie Deel jullie antwoorden Technologie Geïntegreerd onderdeel in grotere activiteiten Nuttige tool voor het werk Wiskunde ‘smelt samen’ Verschillende conventies en notaties Breng de groep bijeen en vraag aan hen, hun antwoorden te delen. Ze kunnen met allerlei suggesties komen – het is interessant om hun bevindingen te vergelijken met wat we weten uit onderzoek. Wake en Williams (2002), onderzoekers in England, hebben de volgende belangrijke verschillen geidentificeerd. -Het gebruik van nieuwe technologieën, vraagt om wiskundig denken op de werkvloer, maar werknemers blijven ook gebruik maken van low tech; -Is wiskunde over het algemeen alleen betekenisvol wanneer het gezien wordt als een geïntegreerd onderdeel van grotere, nuttige, voortdurende activiteiten in tegenstelling tot de korte gefragmenteerde wiskundeopdrachten die men in de les vaak tegenkomt; -Wordt wiskunde door de werknemers vooral gezien als een ‘nuttige tool’ voor het werk; -Wordt professioneel gebruik van wiskunde vaak “samengesmolten” met de realiteit van de werkplek – dit houdt in dat de werknemer niet de wiskunde ziet of erover nadenkt, maar nadenkt over aspecten van het werk (voor buitenstaanders zonder diepgaande kennis van de werkplek betekent dit dat het ingewikkeld is om de wiskunde als een model voor de werkpleksituatie te begrijpen); -Zijn er vele verschillen in conventies en notatie wanneer men wiskundig te werk gaat.

Finishing off Onderzoeksresultaten Rapport (handout voorbeelden) Special issue of Educational Studies in Mathematics Zie ook deze bron over de verschillende manieren waarop wiskunde wordt toegepast in de beroepscontext Er zijn veel voorbeelden in wetenschappelijke artikelen van het gebruik van wiskunde in de beroepspraktijk. De voorbeelden die gebruikt zijn in de handout kunnen gevonden worden in het rapport van Wake en Williams 2012. Andere onderzoeken kunnen gevonden worden in het speciale nummer van het journal Educational Studies in Mathematics. © Centre for Research in Mathematics Education, University of Nottingham 2013 - 2014