Psychologie van het leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer leren door SlimStampen
Advertisements

Het geheugen is goud waard!
Oriëntatie Kunstmatige Intelligentie
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
PRESENTATIES. PRESENTATIES ONTWERP EEN MANIER OM MISBRUIK TE MAKEN VAN EEN BIAS PRESENTATIES ONTWERP EEN MANIER OM MISBRUIK TE MAKEN VAN EEN BIAS.
Il Silenzio.
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Principe 6 Om te leren zijn tijd en ruimte nodig
Leven zoals het leven je is gegund
Leren op organismeniveau
Interventie-opstellingen Specialisatieblok Implementation and Change Managment Utrecht, 25 juni 2007.
Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset
Muziek: op zoek naar emotie
§ 2.4 Geld lenen kost geld Als je geld leent, moet je dat weer terugbetalen. Daarnaast betaal je meestal rente. Hoeveel en hoe lang je terugbetaalt, hangt.
Van tijd tot tijd Cursus p
Theorielessen in projectmatig werken
F O T O – O P D R A C H T.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
DO IT.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Omgaan met Dementie Post West 10 december 2015.
Psychologieles 4 lesweek 4
Sheets: Kamer: ML
LOB Je sterke en zwakke kanten Wat kan ik?.
Pag 65 t/m 77. Wat gaan we doen vandaag? Korte herhaling Huiswerk nakijken Werken aan ondernemendheid voor Dummies.
Visuele test van 1 min. Bekijk volgende beelden aandachtig Bewegen ze ? Bewegen ze ? Of blijven ze onbeweeglijk ? Of blijven ze onbeweeglijk ?
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.
Werkwoordsvormen, voorzetsels en voegwoorden
Waarom zou ik CtrlWORK op mijn computer activeren? Volgende = → toets.
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Hersenen, Leren en Geheugen
– examentraining schrijven & taalportfolio
Psychologie van het leren
Hersenen, Leren en Geheugen
Kwaliteitszorg
PPS Daniel 14/01/2008 Il Silenzio.
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Onbedoelde zwangerschap
Xperience Liefde en relaties
Onderwijspsychologie
Train your brain.
De volgende foto krijg je 5 seconden te zien.
ADL, les 2 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Fictie 2.1 tijd.
Leren en het brein: opslag, consolidatie en herinneren
Nee Zeggen!.
Dicteewoorden Eczeem Huis-aan-huisblad Juffrouw Gedownload
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Wnodelijrk eiglnejik, heo the mnelijksel berin wkret
Voltooid deelwoord 1A3 en 1A4.
3.5 Hersenen 1 HV.
Pijn op de borst Noorderpoort PRS Pijn Thorax.
ontwikkelingspsychologie
Wetenschapsbeursproject
Stappenplan werkwoordspelling
Begeleiden les 1.
Pak je boeken! Paragraaf 2.1
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Lezen, weten en niet vergeten
ontwikkelingspsychologie
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN beter leren
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Psychologie van het leren Hoofdstuk 2

Geheugen Zintuiglijk (sensorisch) geheugen (seconden), kortetermijn- of werkgeheugen (minuten tot een half uur), langetermijngeheugen (dagen tot jaren).

Atkinson-Shiffrin geheugenmodel

Test korte termijn geheugen Cijferreeks  Cijferreeks 

Lange termijn geheugen Werkgeheugen Vroeger: korte termijn geheugen  lange termijn geheugen Nu: Sensorisch geheugen Werkgeheugen Lange termijn geheugen

Lange termijn geheugen Werkgeheugen Sensorisch geheugen Werkgeheugen Lange termijn geheugen episodisch, semantisch, motorisch

Lange termijn geheugen Bewust: Declaratieve geheugen Kaarten-bak Tijdslijn: Episodisch geheugen Emoties Motorisch: Procedureel geheugen Beweging

Opdracht 2.7: Werk- en kortermijngeheugen Maken!

Antwoorden opdracht 2.7 Het doel is niet om de gegevens een korte termijn op te slaan om het eventuele later op te slaan in het langetermijngeheugen; het doel is pas opgeslagen gegevens paraat te hebben om die meteen te kunnen gebruiken. werkgeheugen

Vergeetcurve

Opdracht 2.5

Oftewel: 1= 'permanente' opslag in; 2= Informatie terughalen naar; 3= benoembare kennis; 4=al het andere geheugen; 5 = episodisch geheugen; 6= procedureel geheugen; 7= klassieke conditionering

Opdracht 2.10 Maken!

Antwoorden opdracht 2.10 Voorbeelden: Episodische geheugen? --> zaken over de omstandigheden waarin je de kennis hebt opgedaan, anecdotes, waar op de pagina iets stond, 'o ja, dat stond in de binas', bij welk practicum je iets bent tegengekomen. Semantische geheugen? --> vakkennis: hoe je een werkwoord in het Frans in de voltooid verleden tijd vervoegt, het jaar waarin de Eerste Wereldoorlog begon, het aantal protonen in een waterstofatoom, etcetera. Waren er dingen die enkel in je werkgeheugen zaten (bijvoorbeeld vlak voor de toets nog bekeken)? --> bijvoorbeeld korte rijtjes (die je in je hoofd ' afspeelt' op het moment dat de toets begint en dan snel bovenaan de pagina opschrijft)

Morris watermaze

Opdracht 2.16: Doolhoftest/Morris watermaze Maken!

Antwoorden opdracht 2.16 Trial and error In de Morris watermaze hebben de ratten verdrinkingsstress. Stress heeft (o.a. bij mensen, maar ook bij muizen) een negatief effect op leerresultaten. Deze vraag heeft vele mogelijke antwoorden en leent zich daarom voor klassikale nabespreking. De proefopstelling Bevat een manier om geheugen (de afhankelijke variabele) meetbaar te maken Terwijl de muizen niet gestresst zijn En andere zaken zo min mogelijk invloed hebben.