Workshop jaarcongres VH 6 april 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Advertisements

Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
De kwaliteit van de opleidingsschool
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
HAN Faculteit Educatie.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Kwaliteit van toetsen buiten kijf
Workshop Speel je slim! Docentevent 10 april 2014 Marga Pruijt Fontys Hogeschool HRM en Psychologie.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet
Collectief leren in schoolteams
19 JUNI  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.
Professionalisering Medewerkers
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Business Case MISUT Hans Stolk 9 Januari UT 3TU VSNU ECIU Samenwerken en concurreren.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Social work Week 2.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Klankkast Workshop 6 februari Wat gaan we doen?  Theorie over de klankkast  Zelf aan de slag…..  Mix en ruil  Struikelzinnen  Film  Afsluiting.
Welkom bij Stichting SHCO 10 april Even voorstellen…
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Banakkers. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
22 maart 2016 Historische schets EVC EVC bijeenkomst: Ervaring telt!
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
Thema Roos van Leary in de klas
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
Introductie Sam Hermans, directeur Stedelijk Onderwijs en Jeugd
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Huidige en gewenste situatie op schoolniveau
Reflector Big Five Personality
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Workshop Checklist informatievoorziening
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Inspectiebezoek VAVO Alfa-college 24 en 25 november 2015
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Transparantie over Toegang master
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Workshop jaarcongres VH 6 april 2017 Elske Hissink Tijs Pijls & Sara Struik

Introductie Programma: Hoe flexibel ben jij? Toelichting op de achtergrond, ontwikkeling en gebruik Ervaringsverhalen Discussie Afsluiting

Hoe Flexibel ben jij? 4 kleuren briefjes: Hoe ervaar jij je opleiding? Roze Geel Groen Blauw Hoe ervaar jij je opleiding? Hoe zou je het willen?

Item 1.3 Roze Geel Groen Blauw Hoe ervaar jij je opleiding? Hoe zou je het willen?

Item 2.2 Roze Geel Groen Blauw Hoe ervaar jij je opleiding? Hoe zou je het willen?

Item 3.1 Roze Geel Groen Blauw Hoe ervaar jij je opleiding? Hoe zou je het willen?

Item 6.1 Roze Geel Groen Blauw Hoe ervaar jij je opleiding? Hoe zou je het willen?

Item 7.3 Roze Geel Groen Blauw Hoe ervaar jij je opleiding? Hoe zou je het willen?

De ontwikkeling Samenwerking HAN, CINOP en Expertisecentrum Handicap + Studie Doel: een instrument dat in kaart brengt hoe flexibel deeltijdopleidingen zijn in het kader van de experimenten leeruitkomsten. Referentiekader van de commissie Maatstaf (2010) + literatuur

4 fasen van flexibiliteit

De aspecten van flexibiliteit 7 aspecten*; 24 items Student journey Informatievoorziening en voorlichting De intake op moduleniveau De onderwijsleeromgeving De professionals Toetsing en validering Certificaten en diploma’s onderwijslogistiek *obv De commissie Maatstaf (2010); Waslander (2007); Veen (2000); De Groot (2016); Hoekstra, Janssen, Wiegel en Rademaker (2015); Wiegers (2015), de Adviescommissie ‘flexible hoger onderwijs voor werkenden’ (2014).

De pilot 5 hogescholen Huidige situatie: α = 0.89 168 respondenten Validiteit en betrouwbaarheid 5 hogescholen 168 respondenten 115 studenten 47 docenten Huidige situatie: α = 0.89 Gewenste situatie: α = 0.92

Hoe gebruik je de FlexScan? Doel Hoe? Bewustwording/gezamenlijk beeld Ambitie bepalen Evaluatie Groepsgesprek / teamvergadering Scoreformulier + interview Wie vult hem in? Studenten Docenten Management Beleidsmedewerkers

De resultaten Radardiagrammen

5 hogescholen Aspect Totaal Studenten Docenten Verschil studenten en docenten   H A V Hoofdaspecten 1 2,7 3,3 -0,6 2,45 2,81 -0,35 2,96 3,67 -0,71 0,51 0,86 2 2,6 -0,7 2,53 3,06 -0,53 2,67 3,55 -0,88 0,14 0,49 3 3,2 2,73 2,87 -0,14 2,55 -1,00 -0,18 0,69 4 3,4 -0,8 2,85 3,23 -0,38 2,48 3,52 -1,04 -0,37 0,29 5 3,0 3,5 -0,5 2,97 3,28 -0,31 2,98 3,71 -0,74 0,00 0,44 6 3,17 2,86 -0,86 0,55 7 2,3 -0,9 2,57 -0,29 2,08 3,45 -1,37 -0,49 0,60 Aspecten 1.1 2,68 3,32 -0,64 2,50 2,83 -0,33 3,77 -0,92 0,35 0,94 1.2 2,76 3,40 3,00 -0,50 -0,77 0,50 0,77 1.3 2,74 3,30 -0,57 2,40 2,90 3,62 -0,62 0,72 1.4 2,72 3,04 -0,32 2,42 -0,08 3,54 -0,54 0,58 1,04 2.1 2,00 3,08 -1,08 1,75 2,75 2,21 3,36 -1,14 0,46 0,61 2.2 2,58 3,31 -0,73 -0,42 3,57 -0,01 0,57 2.3 3,58 3,25 3,42 -0,17 3,21 -0,04 0,30 3.1 3,27 -0,46 2,92 -0,25 2,71 -0,20 0,19 3.2 3,38 0,71 3.3 3,16 2,33 -0,21 3,64 0,17 1,10 3.4 2,38 3,15 2,14 3,50 -1,36 -0,52 0,75 4.1 -0,58 0,11 4.2 2,80 -0,60 2,62 3,69 4.3 3,33 -0,67 4.4 3,46 -0,85 2,36 -1,21 -0,56 0,24 4.5 2,88 3,35 2,79 0,33 5.1 -0,69 -0,30 0,06 5.2 2,77 0,80 5.3 3,29 3,79 0,12 0,45 6.1 7.1 2,16 -0,76 2,25 -1,38 1,13 7.2 2,20 -0,80 7.3 2,44 3,20 2,15 -1,15 0,22 7.4 2,35 -1,03 3,10 -0,43 2,09 -1,55 0,54 7.5

5 instituten binnen 1 faculteit

Ervaringsverhalen Henry Spronk, accountant

Discussie We weten prima wat onze doelgroep van ons vraagt; daar hebben we de FlexScan niet voor nodig.

Discussie Binnen mijn opleiding hebben we een helder gezamenlijk beeld van onze ambities t.a.v. flexibiliteit.

Discussie Het afnemen van de FlexScan is meer werk en administratieve last dan dat het resultaat oplevert.

Flexibilisering staat de kwaliteit van het onderwijs in de weg. Discussie Flexibilisering staat de kwaliteit van het onderwijs in de weg.

Bedankt voor je deelname! Wil je de FlexScan DT gebruiken? CINOP advies Tpijls@cinop.nl 06-10015878