Workshop jaarcongres VH 6 april 2017 Elske Hissink Tijs Pijls & Sara Struik
Introductie Programma: Hoe flexibel ben jij? Toelichting op de achtergrond, ontwikkeling en gebruik Ervaringsverhalen Discussie Afsluiting
Hoe Flexibel ben jij? 4 kleuren briefjes: Hoe ervaar jij je opleiding? Roze Geel Groen Blauw Hoe ervaar jij je opleiding? Hoe zou je het willen?
Item 1.3 Roze Geel Groen Blauw Hoe ervaar jij je opleiding? Hoe zou je het willen?
Item 2.2 Roze Geel Groen Blauw Hoe ervaar jij je opleiding? Hoe zou je het willen?
Item 3.1 Roze Geel Groen Blauw Hoe ervaar jij je opleiding? Hoe zou je het willen?
Item 6.1 Roze Geel Groen Blauw Hoe ervaar jij je opleiding? Hoe zou je het willen?
Item 7.3 Roze Geel Groen Blauw Hoe ervaar jij je opleiding? Hoe zou je het willen?
De ontwikkeling Samenwerking HAN, CINOP en Expertisecentrum Handicap + Studie Doel: een instrument dat in kaart brengt hoe flexibel deeltijdopleidingen zijn in het kader van de experimenten leeruitkomsten. Referentiekader van de commissie Maatstaf (2010) + literatuur
4 fasen van flexibiliteit
De aspecten van flexibiliteit 7 aspecten*; 24 items Student journey Informatievoorziening en voorlichting De intake op moduleniveau De onderwijsleeromgeving De professionals Toetsing en validering Certificaten en diploma’s onderwijslogistiek *obv De commissie Maatstaf (2010); Waslander (2007); Veen (2000); De Groot (2016); Hoekstra, Janssen, Wiegel en Rademaker (2015); Wiegers (2015), de Adviescommissie ‘flexible hoger onderwijs voor werkenden’ (2014).
De pilot 5 hogescholen Huidige situatie: α = 0.89 168 respondenten Validiteit en betrouwbaarheid 5 hogescholen 168 respondenten 115 studenten 47 docenten Huidige situatie: α = 0.89 Gewenste situatie: α = 0.92
Hoe gebruik je de FlexScan? Doel Hoe? Bewustwording/gezamenlijk beeld Ambitie bepalen Evaluatie Groepsgesprek / teamvergadering Scoreformulier + interview Wie vult hem in? Studenten Docenten Management Beleidsmedewerkers
De resultaten Radardiagrammen
5 hogescholen Aspect Totaal Studenten Docenten Verschil studenten en docenten H A V Hoofdaspecten 1 2,7 3,3 -0,6 2,45 2,81 -0,35 2,96 3,67 -0,71 0,51 0,86 2 2,6 -0,7 2,53 3,06 -0,53 2,67 3,55 -0,88 0,14 0,49 3 3,2 2,73 2,87 -0,14 2,55 -1,00 -0,18 0,69 4 3,4 -0,8 2,85 3,23 -0,38 2,48 3,52 -1,04 -0,37 0,29 5 3,0 3,5 -0,5 2,97 3,28 -0,31 2,98 3,71 -0,74 0,00 0,44 6 3,17 2,86 -0,86 0,55 7 2,3 -0,9 2,57 -0,29 2,08 3,45 -1,37 -0,49 0,60 Aspecten 1.1 2,68 3,32 -0,64 2,50 2,83 -0,33 3,77 -0,92 0,35 0,94 1.2 2,76 3,40 3,00 -0,50 -0,77 0,50 0,77 1.3 2,74 3,30 -0,57 2,40 2,90 3,62 -0,62 0,72 1.4 2,72 3,04 -0,32 2,42 -0,08 3,54 -0,54 0,58 1,04 2.1 2,00 3,08 -1,08 1,75 2,75 2,21 3,36 -1,14 0,46 0,61 2.2 2,58 3,31 -0,73 -0,42 3,57 -0,01 0,57 2.3 3,58 3,25 3,42 -0,17 3,21 -0,04 0,30 3.1 3,27 -0,46 2,92 -0,25 2,71 -0,20 0,19 3.2 3,38 0,71 3.3 3,16 2,33 -0,21 3,64 0,17 1,10 3.4 2,38 3,15 2,14 3,50 -1,36 -0,52 0,75 4.1 -0,58 0,11 4.2 2,80 -0,60 2,62 3,69 4.3 3,33 -0,67 4.4 3,46 -0,85 2,36 -1,21 -0,56 0,24 4.5 2,88 3,35 2,79 0,33 5.1 -0,69 -0,30 0,06 5.2 2,77 0,80 5.3 3,29 3,79 0,12 0,45 6.1 7.1 2,16 -0,76 2,25 -1,38 1,13 7.2 2,20 -0,80 7.3 2,44 3,20 2,15 -1,15 0,22 7.4 2,35 -1,03 3,10 -0,43 2,09 -1,55 0,54 7.5
5 instituten binnen 1 faculteit
Ervaringsverhalen Henry Spronk, accountant
Discussie We weten prima wat onze doelgroep van ons vraagt; daar hebben we de FlexScan niet voor nodig.
Discussie Binnen mijn opleiding hebben we een helder gezamenlijk beeld van onze ambities t.a.v. flexibiliteit.
Discussie Het afnemen van de FlexScan is meer werk en administratieve last dan dat het resultaat oplevert.
Flexibilisering staat de kwaliteit van het onderwijs in de weg. Discussie Flexibilisering staat de kwaliteit van het onderwijs in de weg.
Bedankt voor je deelname! Wil je de FlexScan DT gebruiken? CINOP advies Tpijls@cinop.nl 06-10015878