Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Evidence-based leerpotenties in praktijk
Buitengewoon Allochtone leerlingen
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Presentatie Procedure naar het VO
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Sociale vitaliteit in Noord-Groningen
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Voorstel leeronderzoek 2009 Oostelijk Gelderland Dr Frans Thissen Opleiding Sociale Geografie Universiteit van Amsterdam.
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
Jong geleerd, fout gedaan?
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Het Terneuzen Geboorte Cohort
Voorstel onderwijsgebonden onderzoek 2008 Vlaamse Ardennen Dr Frans Thissen Opleiding Sociale Geografie Universiteit van Amsterdam.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Sessie 5 Fysiek en psychisch (on)welbevinden dr. Martine Corijn (Studiedienst Vlaamse Regering) prof. dr. P. Bracke (Hedera, Universiteit Gent) LAGO studiedag.
1 Krachtig Bestuur in Brabant versterking van regionale samenwerkingskracht in Noord-Brabant Prof. dr. Marcel Boogers 29 mei 2013.
Onderzoekend leren bij Nederlands
Diversiteit, sociale cohesie en veiligheid in Amsterdamse buurtcombinaties 2003 en 2008 (work in progress) Floris Vermeulen Universiteit van Amsterdam.
Operationaliseren Definiëren Operationaliseren
Studiekeuzes van uw kind
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Friesland-Noord Zuidwest Friesland Friesland-Oost Gerda.
Het Land van de Ouderbelangen en het Inclusieve Onderwijs Peter Hulsen, Landelijke Ouderraad Jeroen Veltheer, stichting Volgbaar Onderwijs (voorheen ouderplatform.
Als/dan.
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
Taalkennis les 4. Vragen 1 Met welke taal is het Fries het meest verwant? En het Nederlands? Hoe noemen we de taalfamilie waar Nederlands en Zweeds samen.
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
MONITORING the Future of our Food project. Herkenbaar? Monitoren is vooral voor donoren Data verzamelen is saai en zonde van de tijd Intuitie werkt beter.
Utrecht, 20 februari Centraal Bureau voor de Statistiek Jaarrapport Integratie 2010 Integratiegeneratie? 25 november 2010 Jan Latten.
Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar
Welkom in groep 8! WELKOM IN GROEP 8!. Welkom Kamp NIO & Eindtoets Voortgezet onderwijs Kanjertraining Eibo Huiswerk & website.
COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Onderzoek naar Regionaal Comakership
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Studiekeuzes van uw kind
Evaluatie pilot Tweetalig Primair Onderwijs
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Rochelle Commandeur VS1A
Tweetaligheid Als maatschappelijk verschijnsel Voor- of nadeel?
INFORMATIEAVOND GROEP 8
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Bs ‘t Carillon Daltonschool
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Hindoescholen nader beschouwd
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Met ‘kieken wat ut wöt’ kom je er niet: de Achterhoek over 15 jaar
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Food cabinet – Imago nederlands fruit
VersterktTalen Onderwijs Duits op het Valuascollege
Complexe scheidingen Bekeken vanuit intergenerationeel perspectief
Transcript van de presentatie:

Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten? Dr Geert Driessen ITS – Radboud Universiteit Nijmegen www.geertdriessen.nl

Achtergronden Onderzoek naar streektalen en dialecten kwijnend bestaan. Gegevens over gebruik gebaseerd op kleinschalig lokaal of regionaal onderzoek. Toch wel belangstelling, zie bv. regio-soaps? Is er sprake van taal/dialectverlies (of misschien beter: niet – meer – verwerven van streektaal/dialect)? Waar hangt dit mee samen? M.b.v. PRIMA-data meer duidelijkheid.

Onderzoeksvragen In welke mate worden er streektalen/dialecten gesproken? Is er een ontwikkeling in de tijd zichtbaar? Welke samenhang bestaat er tussen het spreken van een streektaal/dialect en het sociaal milieu, de leeftijd en urbanisatiegraad? Welke samenhang bestaat er tussen het spreken van een streektaal/dialect en de taalvaardigheid Nederlands? Bestaan er bij dit alles verschillen tussen op streektaal/dialect onderscheiden taalgebieden?

Data PRIMA-cohortonderzoek Metingen 1995, 1997, 1999, 2001, 2003 Landelijk representatieve steekproeven Autochtone kinderen groep 4 (1997) en groep 2 (1997-2003) en hun ouders Totaal 34.240 kinderen (ca. 7000 per meting) en ca. 60.000 ouders.

Instrumenten Schriftelijke vragenlijsten Schooladministratie Taaltoets

Achtergrondkenmerken Leeftijd moeder: < 30 jaar; 30-34 jaar; 35-39 jaar; ≥ 40 jaar. Urbanisatiegraad: 4 grote steden; overige 21 grote steden; verstedelijkt platteland; platteland. Milieu/opleiding ouders: (1) L.O. – (7) W.O. Taalgebieden: Fries; Nedersaksisch; Limburgs; Brabants; Zeeuws; Hollands. Taalvaardigheid Nederlands kinderen: Cito-toets Taal voor Kleuters.

Taalkeuzevragen /domeinen Taalkeuze perspectief ouders: Welke taal spreekt u meestal met uw partner? ►(1) Nederlands, (2) dialect of Fries. Taalkeuze perspectief kinderen: Welke taal spreekt het kind meestal met: (a) moeder, (b) vader, (c) broers en zussen, (d) vriendjes/vriendinnetjes? ►(1) Nederlands, (2) dialect of Fries

Gebruik streektalen (in %) Taalgebied Domeinen 1995 1997 1999 2001 2003 r Fries moeder-vader 60 51 52 45 41 -.13 kind-moeder 46 40 32 -.12 kind-vader 53 43 47 42 33 kind-siblings 34 -.11 kind-vrienden 48 23 -.15 Nedersaksisch 28 30 24 -.05 7 6 5 -.03 8 4 Limburgs 63 65 66 64 57 50 55 49 54 56 -.02 39 -.01

Gebruik dialecten (in %) Taalgebied Domeinen 1995 1997 1999 2001 2003 r Brabants moeder-vader 19 15 14 13 12 -.06 kind-moeder 4 3 2 -.03 kind-vader -.01 kind-siblings -.02 kind-vrienden 5 Zeeuws 33 38 36 25 32 -.05 17 23 -.08 22 26 -.07 24 20 16 -.04 Hollands 1

Gebruik streektalen/dialecten in Nederland (in %) Domeinen 1995 1997 1999 2001 2003 r moeder-vader 27 22 20 18 -.08 kind-moeder 13 12 10 8 -.07 kind-vader 14 9 -.06 kind-siblings kind-vrienden 7

Gebruik streektalen/dialecten in 5 domeinen (in %) Taalgebied 1995 1997 1999 2001 2003 r Fries 52 42 47 40 33 -.13 Nedersaksisch 13 11 12 10 -.04 Limburgs 51 54 57 -.02 Brabants 7 6 5 Zeeuws 19 27 24 17 18 -.06 Hollands 2 1 Nederland 16 14 -.07

Gebruik streektalen/dialecten in 5 domeinen naar sociaal milieu (in %) Opleiding ouders LO LBO MAVO MBO HAVO/ VWO HBO WO r 22 17 12 11 7 2 -.15 Verschillen naar taalgebied: Nedersaksisch: r = -.30 … Hollands: r = -.07. Limburgs: HAVO/VWO meest, WO minst.

Gebruik streektalen/dialecten in 5 domeinen naar leeftijd moeder Slechts zeer zwakke samenhang: -.04. Geen verschillen naar taalgebied.

Gebruik streektalen/dialecten in 5 domeinen naar urbanisatiegraad (in %) 4 Grote steden Overige 21 grote steden Verstedelijkt platteland Platteland r 1 7 9 15 .12 Verschillen naar taalgebied: Fries, Limburgs en Zeeuws : r wat sterker tot .26. Brabants en Hollands: -.01. Nedersaksisch: meest in verstedelijkte plattelandsgebieden.

Gebruik streektaal/dialect en taal-vaardigheid Nederlands (X = 46 Gebruik streektaal/dialect en taal-vaardigheid Nederlands (X = 46.0; sd = 6.4) l Taalgebied Ongecorrigeerde afwijkingsscores Gecorrigeerd voor opleiding ouders Gecorrigeerd voor opleiding en gebruik streektaal / dialect Fries -1.0 -1.1 Nedersaksisch -.5 -.4 Limburgs -.1 -.3 Brabants .3 .2 Zeeuws 1.2 1.1 Hollands .4 eta = .08 beta = .07 beta = .08

Gebruik streektaal/dialect en taal-vaardigheid Nederlands (X=46 Gebruik streektaal/dialect en taal-vaardigheid Nederlands (X=46.0; sd= 6.4) l Ongecorrigeerde afwijkingsscores naar gebruik streektaal/dialect Gecorrigeerd voor opleiding ouders Taalgebied 0% 20-60% 61-100% eta 20- 60% 61- 100% beta Fries .4 -1.3 -.2 .08 .3 -.1 .07 Nedersaksisch .6 -1.8 -.3 1.0 .09 Limburgs .15 -1.2 -.5 1.2 .17 Brabants .2 .0 -4.4 .13 .1 -3.7 .11 Zeeuws -.0 .03 .04 Hollands -1.0 .02 .01 Nederland

Conclusies Binnen gezinnen flinke intergenerationale afname gebruik streektalen en dialecten. Eveneens flinke afname gebruik over de jaren heen. Daarbij grote verschillen tussen streektalen / dialecten: Limburgs stabiel, Fries sterke afname. Relatie gebruik streektaal/dialect en taalvaardigheid Nederlands vrij zwak. Maar ook hierbij verschillen tussen streektalen / dialecten: Limburgs positief verband, Brabants negatief verband.

Voorbehouden Gerapporteerd taalgedrag en geen geobserveerd taalgedrag. Steekproef van gezinnen met jonge kinderen. Interpretatie/definiëring ‘dialect’ en ‘streektaal’. Grove indeling taalgebieden o.b.v. provincie (maar verfijning in nader onderzoek Wijnstra & Zondag). Laatste gegevens al weer 5 jaar oud.

Reacties Dat wisten we toch allemaal al lang! Ongeloof en verontwaardiging (Fries, Nedersaksisch). Nader onderzoek Wijnstra & Zondag: (1) o.b.v. dezelfde PRIMA-gegevens, nader gespecificeerd naar regioniveau (binnen Friesland en Limburg). Conclusie: resultaten kloppen. (2) o.b.v. gegevens Inspectie van het Onderwijs (Friesland). Conclusie: gebruik Fries is nog minder dan uit PRIMA-data naar voren komt.