De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Food cabinet – Imago nederlands fruit

Verwante presentaties


Presentatie over: "Food cabinet – Imago nederlands fruit"— Transcript van de presentatie:

1 Food cabinet – Imago nederlands fruit
Hans de Jong en Iris van Kruijsbergen

2 ACHTERGROND Belangrijke onderzoeksvragen:
De Nederlandse Fruitorganisatie lanceert in 2018 een imagocampagne voor Nederlands fruit. Het doel van de campagne is om o.a. bij Nederlandse consumenten de waardering voor Nederlands fruit te doen toenemen. Om het consumentengedeelte van de campagne optimaal op te kunnen stellen heeft NFO behoefte aan een onderzoek naar het imago, begrip en de beleving van Nederlandse consumenten op het gebied van Nederlands fruit en de fruitsector. Food Cabinet zal de resultaten van dit onderzoek gebruiken om de campagne aan te scherpen en besluiten te nemen op de gebieden van kennis, communicatie en terminologie binnen de campagne. Daarnaast worden de resultaten van dit onderzoek als 0-meting beschouwd voor het meten van de effectiviteit van de imagocampagne. Belangrijke onderzoeksvragen: Hoe kijkt de Nederlandse consument aan tegen Nederlands fruit? Hoe waarderen zij fruit in hun dagelijkse leven? Hoe kijkt de Nederlandse consument aan tegen de manier waarop fruit wordt geteeld? Hoe beoordelen zij de sector?

3 Steekproef Steekproefgrootte Weging Steekproefcriteria Veldwerk N=540
Er is gewogen op geslacht en leeftijd Steekproefcriteria Veldwerk Man/Vrouw Leeftijd 18 jaar en ouder (Mede) verantwoordelijk voor boodschappen in huishouden Het veldwerk heeft plaatsgevonden op online research panels van Novio Research tussen en

4 Als ik fruit koop dan let ik op Wat voor type fruit koopt u het meest?
Fruitconsumptie van de nederlandse consument Waar koopt u uw fruit? Als ik fruit koop dan let ik op Wat voor type fruit koopt u het meest?

5 Motieven Fruitconsumptie van de nederlandse consument
Redenen om geen fruit te kopen* PR stellingen * Vraag voorgelegd aan N=193 Redenen om meer fruit te kopen dan u normaal gesproken doet

6 Welke van onderstaande soorten fruit zijn afkomstig uit Nederland?
Kennis over Nederlands fruit Als u denkt aan nederlands fruit, welke soorten fruit komen er dan in u op? Welke van onderstaande soorten fruit zijn afkomstig uit Nederland? Appels, aardbeien en peren worden het vaakst genoemd. Ook kersen, druiven, pruimen, frambozen en bessen zijn vaak genoemde associaties.

7 Hoe kijkt de Nederlandse consument aan tegen Nederlands fruit?
Associaties met de hollandse fruitsector Fruitstellingen wel/niet belangrijk Kassen en boomgaard komen het vaakst naar voren. Ook duurzaam, betuwe, biologisch, lekker, appels, kwaliteit en gezond zijn vaak genoemde associaties. Voorkeur Waarom een voorkeur voor het stuk fruit uit Nederland:

8 Hoe kijkt de Nederlandse consument aan tegen de manier waarop fruit is geteeld?
Belangrijk m.b.t. hoe fruit is gemaakt Belangrijk m.b.t. productie van fruit Waarom denkt u dat bestrijdingsmiddelen worden toegepast Belangrijk om te weten m.b.t. bestrijdingsmiddelen

9 Hoe beoordeelt de Nederlandse consument de nederlandse fruitsector?
Rapportcijfer nederlandse fruitsector Indruk van Nederlandse fruittelers Gemiddeld: 7,5 Ouderwets Rustig aan Niet milieubewust Inspirerend Ambachtelijk werk Chagrijnige mensen Kleinschalige bedrijven Oude mensen Veel vrouwen Grootste uitdagingen voor Nederlandse fruittelers

10 Activiteiten op het gebied van fruit
Welke activiteiten kent u? Waar denkt u aan bij ‘de fruitigste’? Welke activiteiten verwacht u komend jaar te bezoeken?

11 Appendix 4% 3% 5% 13% 7% 14% 6% 21% Geslacht Man 49% Vrouw 51%
Leeftijd 18 tot 34 jaar 26% 35 tot 64 jaar 55% 65 jaar of ouder 19% Provincies Drenthe 4% Flevoland 3% Friesland 5% Gelderland 13% Groningen Limburg 7% Noord-Brabant Noord-Holland 14% Overijssel Utrecht 6% Zeeland Zuid-Holland 21% Opleiding LBO / VMBO (kader- of beroepsgericht) / MBO 1 / VBO 0% MAVO / HAVO of VWO (eerste drie jaar) / VMBO (theoretisch of gemengd) / (M)ULO 12% MBO 2, 3, 4 of MBO vóór 1998 10% HAVO of VWO (4e , 5e of 6e klas) / HBS / MMS 27% HBO of universitair propedeuse 11% HBO of universitair bachelor/kandidaats 13% HBO of universitair master/doctoraal/postdoctoraal 17% Geen of basisonderwijs

12


Download ppt "Food cabinet – Imago nederlands fruit"

Verwante presentaties


Ads door Google