Buitenkant van armoede Binnenkant van armoede uitsluiting niet kennen moedeloos schuldgevoel schaamte laag zelfbeeld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ons kijken/denken over armoede beïnvloedt ons handelen.
Advertisements

HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Dertig jaar armoede en budgetbegeleiding
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Loverboys.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
LA CONTRIBUTION DU PROJET EXPERTS DU VÉCU AU SEIN DES SERVICES PUBLICS FÉDÉRAUX Project Ervaringsdeskundigen binnen de federale overheid Middagatelier.
CENTRUM KAUWENBERG VZW
Advent 2013.
Samenwerkende Ouderenorganisaties Brabant
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Kansarmoede.
Kansarmoede.
Armoede & Sociale Uitsluiting
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
Leren Ondernemen vzw Saskia De Bruyn
Kansrijk kiezen Het begeleiden van kansarme jongeren bij het maken van een bewuste studiekeuze.
Godsdienst. Kennen jullie iemand die ziek is? Hoe zou iemand zich voelen?
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Wie het kleine niet eert…
De donkere kleur van armoede
Een nieuwe op achtergestelde buurten in het Brussels stedelijk gewest
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Samen danken voor de rijkdom die God geeft! Opdracht aan catechisanten: -Onderzoekje doen over ‘Armoede in NL’ -Verslagje -Dankpunten.
Advent 2014 Logo school.
Powerpoint Christine Gedicht blauwhartje Hoop doet leven
Armoede.
Ben je er ook zo zeker van dat niemand in je geinteresseerd is?
Draak met 7 koppen.
Kun jij mensen noemen die gezag hebben?. De agent Een politieagent heeft de macht om onze stad te beschermen.
Armoede is … Sieg Monten
Mens- en wereldbeelden van verklaringsmodellen van armoede en van samenlevingsmodellen. Peter De Burghgraeve 5 TSO.
“Als je zo arm bent dat je niet meer kunt leven, mag je bij de bakker een brood uit de winkel stelen”. In het TV-programma Veldpost, 2 oktober 1996.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van… zichzelf.
Waarin zoekt u uw geluk? Een definitie van geluk: Tevreden zijn met de huidige levensomstandigheden of met het leven zoals zich dat nu presenteert. (Wikipedia)
SCENARIO DENKEN OR PLATFORMS 2016
Hoe ga jij om met kansarmoede op jouw school?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Transformatie van denken
Een verhaal dat onrustig maakt…
Jij hoort erbij! 1 Korintiërs 12:27-31 Opdracht:
In 7 dagen Genesis 2:1 "Zo werden de hemel en de aarde gemaakt, en alle prachtige dingen die daarbij horen. Op de zevende dag was God klaar met zijn werk.”
Mechanismen van armoede en armoedebestrijding
Rochelle Commandeur VS1A
Ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Eenzaamheid, welzijn en zorg
Armoede is ... … een netwerk van sociale uitsluitingen op verschillende domeinen van het maatschappelijk en individueel leven… Tewerkstelling, onderwijs,
Armoede, een draak met veel koppen
WORKSHOP INFORMATIEDELING EN VERTROUWEN
In gesprek over werkdruk
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Vermaatschappelijking van zorg
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
IK LOOP IN DE BUITENBAAN. IK HEB DEZE START NIET GEKOZEN,
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Mensen van overal aangewaaid vormen hier weer
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Blijf niet zitten in je luie stoel, blijf niet slenteren zonder doel,
Transcript van de presentatie:

Buitenkant van armoede

Binnenkant van armoede uitsluiting niet kennen moedeloos schuldgevoel schaamte laag zelfbeeld

Jouw kijk op armoede armoedemodel van Vranken Individueel schuldmodel Pak u samen! Blijf niet in de zetel liggen en zoek werk.

Individueel ongevalmodel Mensen die bij ons arm zijn, zijn mensen die gehandicapt of ziek zijn.

Maatschappelijk ongevalmodel Als het met de economie beter gaat, komen er vanzelf weer nieuwe jobs.

Maatschappelijk schuldmodel Er worden te weinig wetten gemaakt die ten goede komen van de armen.

Vijf kloven tussen arm en rijk Gevoelskloof: armen voelen zich minderwaardig, streven ernaar om erbij te horen (GSM, merkkledij, …) Kenniskloof: de wereld van de armen en de wereld van de niet-armen kennen elkaar niet. Vaardigheidskloof: mensen in armoede leven vanuit een overlevingsstrategie. Positieve-krachtenkloof: mensen in armoede hebben meer vaardigheden dan je denkt. Structurele kloof: mensen in armoede worden uitgesloten van hun rechten.

Wat je doet voor mij, zonder mij, Gevoeligheden en uitdagingen Wat je doet voor mij, zonder mij, Doe je tegen mij (Ghandi)

7 uitdagingen Krachten zien Hun verhaal beluisteren Niet veroordelen Gelijkwaardigheid Relatie aangaan Gedeelde verantwoordelijkheid Eigen grenzen kennen