Behavior Based Safety Warehousing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

Een kei van een medewerker januari 2008
Veiligheids- bewustwording Quality of Working Life
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Leiderschap bij verandering
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Ouders en Kinderen Centraal
Evalueren is een verzamelnaam van:
Sportiviteit & Respect Just do it!
Hogescholen in Dialoog
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Moordklanten of klantenmoord?1 Doelstellingen Na afloop van de training kunt u: Uw vooroordelen en mening over gedrag verduidelijken. Specifiek gedrag.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Best practice Doel: voorlichting team
Congres Appreciative Inquiry
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Een theoretische verkenning
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Competentieprofielen
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Coaching week Rotterdam Academy.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Verpleegkundig redeneren
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Reflecteren.
Verschillende rollen en stijlen
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Scouting in beeld bij je gemeente. 2 Scouts in beeld bij je gemeente Gemeenteraadsverkiezingen Aandacht vragen voor de wensen en uitdagingen op lokaal.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Wat kun je doen tegen werkdruk
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Anders kijken, anders doen
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Een vergadering organiseren
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Bondscoach Nederlands Vrouwenteam Hoofdcoach CTO Amsterdam
Van Zorg naar SOCAV.
Kick-offbijeenkomst <datum>
Vergadering Personeelsdienst
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Werkgevers wendbaar aan de slag
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Behavior Based Safety Warehousing Startpresentatie

Behavior based Saefty heeft alles te maken met gedragsbeïnvloeding BBS Warehousing Behavior based Saefty heeft alles te maken met gedragsbeïnvloeding We gaan werken aan een veiligheidsbewustzijn gebeurt door het formuleren van heldere afspraken en uitgangspunten. Tegelijkertijd wordt het aan- en bespreken van veiligheid op de werkvloer geïntroduceerd en aangemoedigd.

BBS Warehousing BBS is zichtbaar wanneer medewerkers elkaar aanspreken op onveilig gedrag, wanneer leidinggevenden bewust voorbeeldgedrag tonen, wanneer er sprake is van positief kritische feedback, wanneer er onveilige handelingen en gedragingen gemeld worden (in plaats van onveilige situaties) en wanneer ook (bijna) incidenten worden gemeld.   BBS leidt tot versterking van alertheid en signalerend vermogen ten aanzien van risico’s. Medewerkers pakken hun verantwoordelijkheid op het gebied van veiligheid en wisselen ervaringen uit waardoor een lerende organisatie ontstaat.

Principes van de BBS Gedrag wordt door stimuli/gebeurtenissen en overtuigingen veroorzaakt. Gedrag heeft consequenties (consequenties kunnen gedrag stimuleren, in stand houden of juist belemmeren). Aan de hand van observaties van (onveilige of veilige) gedragingen en de juiste reacties daarop, kun je gedrag beïnvloeden (complimenten, officiële waarschuwingen, waardering van collega’s, etc). Regelmatige feedback is noodzakelijk om nieuw gedrag te bevorderen en in stand te houden. Duidelijke en concrete doelen werken motiverend en leiden tot betere resultaten.  

De uitrol van het BBS programma De uitrol van het BBS programma gaat in stappen.   Stap 1. Inrichten van het proces incl. kick off en stuurgroep Stap 2. Het vaststellen van de huidige situatie Stap 3. Veiligheidsambitie bepalen en actieplan opstellen Stap 4. Aan de slag met veiligheid (mogelijke interventies) Stap 5: Analyse en terugkoppeling tussendoor Stap 6: Evalueren en doelen (her)formuleren

Veiligheid: huidige stand van zaken Werken met veiligheidsambassadeurs (ook wel ‘veiligheidsmedewerkers’ of ‘safety coaches’.   Interactie over gedragsonderwerpen Implementatie gedragsregels (Golden Rules / Life-saving rules) Veiligheidsobservatie Draagvlak en betrokkenheid bij werkinstructies .

Toolboxprogramma Om blijvende gedrags- en bewustzijnsveranderingen te realiseren gaan we een toolboxprogramma opzetten: Iedere teamleider roept iedere maandag zijn team bij elkaar en bespreekt een onderwerp rondom veiligheid. Gewoon op de werkvloer Deelnemers denken na, discussiëren of beslissen zelfs mee over een specifiek onderwerp. Korte notities met afspraken over vervolgacties en eventueel een praktijkopdracht. Het resultaat: commitment en een verhoogd veiligheidsbewustzijn.

Observeren en terugkoppeling 1. Verplaats jezelf in de ander.   2. Gebruik 4G. Nee, hier wordt niet het netwerk bedoeld, maar gebruik bij het geven van feedback de 4 G’s; Gebeurtenis, Gevolg, Gevoel, Gewenste situatie. 3. Hou het positief. 4. Plaats in dit geval jezelf voorop. 5. Positief én negatief. Het is belangrijk dat zowel de positieve als de negatieve punten benoemd worden bij het geven van feedback.

Observeren en terugkoppeling 6. Neem ANNA mee.   Altijd Navragen, Nooit Aannemen. 7. Neem de tijd op de juiste plaats.    8. Doel van feedback. 9. Wees je bewust van je houding en plaats. 10. Maak afspraken.