Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen Zinvol uitproberen in Zeist
Zeist?! Even voorstellen Mila Verdonk Adviseur Innovatie Gemeente Zeist m.verdonk@zeist.nl 06-30984995 Zeist?! Ervaringen met zinvol uitproberen Met de volgende thema’s zijn we aan de slag gegaan (x, y, z) De volgende technologieën hebben medewerkers uitgeprobeerd. Werkwijze was als volgt… kleine stapjes dichtbij en technologie die nu al voorhanden is, al een behoorlijke uitdaging is. Het gaat ook om het veranderproces. Medewerkers van sociale wijkteams en centra voor jeugd en gezin meekrijgen, ze uit te dagen open te staan voor technologie en dingen uitproberen. Wat levert het op? (feitelijke implementatie van technologie, kort cyclisch, korte leercurve, maar vooral ook verandertraject voor medewerkers: leren om je open te stellen voor technologie) Wat zijn aandachtspunten (randvoorwaarden regelen vanuit de gemeente is cruciaal voor succes) of wat mist hij? (o.a. uitwisseling met andere collega’s van andere gemeenten, van elkaar leren etc.)
Gemeente Zeist Ervaringen met zinvol uitproberen Met de volgende thema’s zijn we aan de slag gegaan (x, y, z) De volgende technologieën hebben medewerkers uitgeprobeerd. Werkwijze was als volgt… kleine stapjes dichtbij en technologie die nu al voorhanden is, al een behoorlijke uitdaging is. Het gaat ook om het veranderproces. Medewerkers van sociale wijkteams en centra voor jeugd en gezin meekrijgen, ze uit te dagen open te staan voor technologie en dingen uitproberen. Wat levert het op? (feitelijke implementatie van technologie, kort cyclisch, korte leercurve, maar vooral ook verandertraject voor medewerkers: leren om je open te stellen voor technologie) Wat zijn aandachtspunten (randvoorwaarden regelen vanuit de gemeente is cruciaal voor succes) of wat mist hij? (o.a. uitwisseling met andere collega’s van andere gemeenten, van elkaar leren etc.)
Aanleiding Decentralisaties vragen om transformatie Wens om flexibel in te spelen op ontwikkelingen Zowel sociaal als technologisch
eHealth? Onderzoek naar eHealth in Zeist e.o. Teleurstelling over huidige situatie Weinig ruimte voor (technische) innovatie “Verander de wereld, begin bij jezelf” Sociaal team en CJG Zeist
Zinvol uitproberen Meteen enthousiast want: Vanuit visie: hoe ziet de toekomst van Zeist er uit? Met bestaande tools: welke technologie is al voorhanden? Door ambassadeurs: wie zijn de koplopers binnen de teams? Kort cyclisch: met trial en error Niet alleen aandacht voor techniek, maar ook voor het (verander)proces Ervaringen met zinvol uitproberen Met de volgende thema’s zijn we aan de slag gegaan (x, y, z) De volgende technologieën hebben medewerkers uitgeprobeerd. Werkwijze was als volgt… kleine stapjes dichtbij en technologie die nu al voorhanden is, al een behoorlijke uitdaging is. Het gaat ook om het veranderproces. Medewerkers van sociale wijkteams en centra voor jeugd en gezin meekrijgen, ze uit te dagen open te staan voor technologie en dingen uitproberen. Wat levert het op? (feitelijke implementatie van technologie, kort cyclisch, korte leercurve, maar vooral ook verandertraject voor medewerkers: leren om je open te stellen voor technologie) Wat zijn aandachtspunten (randvoorwaarden regelen vanuit de gemeente is cruciaal voor succes) of wat mist hij? (o.a. uitwisseling met andere collega’s van andere gemeenten, van elkaar leren etc.)
Hoe dan? Met hulp van ‘inspector gadgets’ In twee weken één tool uitproberen Kritische reflectie: werkt dit voor ons?
Wat dan? Onze wens om eHealth toepassingen uit te proberen Teams meer behoefte aan administratieve lastenverlaging Begonnen met tools die werk makkelijker maken Daarna meer aandacht voor ‘echte’ eHealth
Niet altijd makkelijk ‘Geen tijd voor” ‘Organisatie werkt niet mee’ ‘M’n telefoon wil niet” ‘M’n collega’s kunnen niet’ ‘Wie betaalt dat?’ ‘Wie bepaald dat?’ ‘Privacy!!!”
Resultaat Technische innovatie Een aantal toepassingen uitgeprobeerd De voor- en nadelen van toepassingen op een rijtje Sociale innovatie: Veranderproces Minder angst Groter adaptief vermogen Meer creativiteit Maar we zijn er nog niet….