De kunst van het Interpreteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Busramp in Zwitserland
Filosofie Op HAVO en VWO.
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Begrijpen, Waarheid en Denken..
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Trendanalyse introductiecollege, V2, blok 1 peter buis en theo ploeg.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Lieve zoon/dochter ....
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
PERSOONLIJKE GROEI DOOR REFLECTIE
Vervolg 18 de en 19 de eeuw 18 de eeuwse literaire ontwikkelingen Verschillende genres komen in de 18 de eeuw opzetten… Classicistisch toneel Deugdzaamheid.
GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”
Autismespectrumstoornis
Zintuigen en verstand Wat je weet en wat je ziet.
wijze weetjes rustig in je eigen tempo klikken pps:
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Ellen Govaerts, Two Roads
Antwoorden op opdracht en vragen theater
Aanvaarding en tolerantie
Hoorcollege Interpretatie Inleiding Literatuurwetenschap
De incoherence turn in de literatuurwetenschap
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
DE BERGREDE (6) WELKOM. Psalm 51: 1  Ontferm U, God, ontferm U, hoor mijn klacht,  ik roep tot U, vergeef, vergeef mijn zonden.  Herstel mijn hart,
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Identiteit en Zelfregie
Luisteren en begrijpen
Deel 4: Spreken en gesprekken
Oefening met atlas en kaarten
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
In dialoog! Over de kunst van een goed gesprek
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Het 24 spel.
De toekomst van God volgens de filosofen
Moeilijke Bijbelpassages: een vloek of een zegen?
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Wat is maatschappijleer?
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Kromme gedachten SESSIE 12.
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
Dementie Nabij zijn.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Intervisie.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Transcript van de presentatie:

De kunst van het Interpreteren

Agenda Inleiding Methoden Hermeneutiek Deconstructie Estheticisme Basisgedachten Interpretatiestappen Wat is een goede interpretatie? Deconstructie Estheticisme

Boodschappen Weg met de auteur Speel het spel der werelden Herhalen, herhalen, herhalen Hermeneutische Cyclus

Inleiding Wat is interpreteren? Vertalen Uitleggen, toepassen Iets opvatten als iets Oordeel over de betekenis van iets

Denkproblemen Waarheid, verklaren, verstaan, begrijpen Subjectiviteit Intentionaliteit Reductionisme Geheel versus detail Structuur, Betekenis, Belang en Zin

Gebieden Poëzie Beeldende kunst Muziek Waarneming Gedrag Gesprek Ga nu maar liggen liefste in de tuin, de lege plekken in het hoge gras, ik heb altijd gewild dat ik dat was, een lege plek voor iemand, om te blijven Poëzie Beeldende kunst Muziek Waarneming Gedrag Gesprek Literatuur Beschouwing

Hermeneutische methoden Radical interpretation Hypothetico deductive method Hermeneutiek Deconstructie Estheticisme

Hermeneutiek: basisgedachten Eindigheid Geschiedenis van interpretaties De hermeneutische cirkel Interpretatie, interpreet en interpretandum zijn onscheidbaar

Eindigheid “Ik” denk> de taal denkt “Ik” zie iets> er is een waarneming Ik zie “de wereld”> ik zie maar een stukje Ik ben NU> Retentie: op basis van herinneringen zien Intentie: gericht op betekenisvorming

Geschiedenis van interpretaties “Ik“ denk> denken is dialogisch “Ik” zie> andermans ogen; overgeleverde concepten “Ik” zie de wereld> ideeëngeschiedenis; multiperspectivisme Ik ben NU > bewustzijn bestaat uit processen die voor mij zijn gestart en na mij doorgaan

De hermeneutische cirkel

Interpretatie, interpreet en interpretandum

Interpretatie stappen Voorverstaan Confrontatie, vervreemding Reconstructie Actualiseren Herhalen Loslaten

Wat is een goede interpretatie? Eenheid Perspectivisme Hermeneutische waarheid

Eenheid Welwillendheid Vraag en antwoord Compositie Mijn wereld versus de wereld van het werk Andere interpretaties

Perspectivisme Belichting Overbelichting Verduistering Multiperspectivisme Vergetenheid

Hermeneutische waarheid Presentievelden Weerstanden? Waarheid> Waar-schijn-lijk-heid Klopt het? > Leeft het? Spiegelingen

Deconstructie Wantrouwen Betekenissen woekeren continue Appropriëren> a-propriëren: deugd van de vervreemding Spel van tekens en betekenissen

Estheticisme Begrip van het geheel < > Ervaring van het geheel Geschiedenis, hermeneutische cirkel < > Sensomotoriek Intrinsieke waarde van het schone en het sublieme Levende eenheid met het werk