Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BattleBots The school battle.
Advertisements

Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Presentation Of Learning
Presentation Of Learning
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Goedemorgen! Het is de bedoeling dat je in de volgende lessen iets gaat bouwen. Je ziet het voorwerp in elke foto op de volgende dia. Auteur: mascil team.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Een vergadering organiseren
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
English listening lesson Christiaan van der Logt
Commissie voor vrijwilligerswerk
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Naam onderwijsinstelling Datum
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Vergadering Personeelsdienst
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Commissie voor vrijwilligerswerk
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde Hoe plannen we onderzoekend leren bij wiskunde? Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Nadenken over de problemen die gerelateerd zijn aan het plannen van onderzoekend leren bij wiskunde. We zullen: Ideeën bespreken voor onderzoekend leren in een les; Een lesplan ontwikkelen. Het doel van deze doel is om de groep na te laten denken over hoe je onderzoekend leren kunt plannen bij wiskunde. Bij deze activiteit werken docenten samen om te plannen hoe zij een les zullen geven waarin leerlingen hun eigen onderzoek aansturen,

Bouw een school In deze les: Stellen en beantwoorden leerlingen hun eigen vragen; Hangt de leerlingenactiviteit af van de vragen die zij stellen. Introduceer eerst de les ‘Bouw een school’. Benadruk dat de leerlingen in deze les hun eigen vragen stellen en beantwoorden, en op die manier bezig zijn met de modelleercyclus. Leg uit dat de les bewust open is en dat de activiteit van de leerlingen afhankelijk zal zijn van de vragen die zij beantwoord willen zien in deze context, Engelse hand-out: http://mascil-toolkit.ph-freiburg.de/wp-content/uploads/2014/03/IF-1-Handout-1-Building-a-School.pdf

Onderzoekend leren plannen Bespreek en maak een lesplan die de volgende aspecten bevat: Inrichten van de klas en de materialen; Situatie introduceren aan leerlingen; Modelleercyclus introduceren; Belangrijkste deel van de les organiseren; Gebruik van vragen stellen; Les afronden. Vraag de docenten vervolgens om in tweetallen een lesplan te maken voor deze les en daarin te verwerken hoe ze:   De klas in zullen richten en welke hulpmiddelen ze nodig hebben; De situatie introduceren bij de leerlingen; Het idee van de modelleercyclus introduceren; Het belangrijkste deel van de les zullen organiseren; Vragen zullen stellen; De les af zullen ronden.

Finishing off Deel de belangrijkste onderwerpen uit de discussie. Lees het voorbeeld lesplan door en ontwikkel een onderzoeksvraag die je wilt onderzoeken. Maak je lesplan af en voer deze uit. Breng de volgende keer verslag uit, focus op wat je geleerd hebt met betrekking tot je onderzoeksvraag. Roep de groep weer bij elkaar en vraag ze om de belangrijkste punten die naar voren gekomen zijn te delen en deel het voorbeeldlesplan uit. Vraag ze om samen een onderzoeksvraag op te stellen. Vraag hen de planning af te ronden, de les te geven en zich erop voor te bereiden verslag uit te brengen in de volgende bijeenkomst. Engels voorbeeld: http://mascil-toolkit.ph-freiburg.de/wp-content/uploads/2014/03/IF-1-Handout-3-A-sample-lesson-plan.pdf