Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde Hoe plannen we onderzoekend leren bij wiskunde? Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).
Overzicht Doel: Nadenken over de problemen die gerelateerd zijn aan het plannen van onderzoekend leren bij wiskunde. We zullen: Ideeën bespreken voor onderzoekend leren in een les; Een lesplan ontwikkelen. Het doel van deze doel is om de groep na te laten denken over hoe je onderzoekend leren kunt plannen bij wiskunde. Bij deze activiteit werken docenten samen om te plannen hoe zij een les zullen geven waarin leerlingen hun eigen onderzoek aansturen,
Bouw een school In deze les: Stellen en beantwoorden leerlingen hun eigen vragen; Hangt de leerlingenactiviteit af van de vragen die zij stellen. Introduceer eerst de les ‘Bouw een school’. Benadruk dat de leerlingen in deze les hun eigen vragen stellen en beantwoorden, en op die manier bezig zijn met de modelleercyclus. Leg uit dat de les bewust open is en dat de activiteit van de leerlingen afhankelijk zal zijn van de vragen die zij beantwoord willen zien in deze context, Engelse hand-out: http://mascil-toolkit.ph-freiburg.de/wp-content/uploads/2014/03/IF-1-Handout-1-Building-a-School.pdf
Onderzoekend leren plannen Bespreek en maak een lesplan die de volgende aspecten bevat: Inrichten van de klas en de materialen; Situatie introduceren aan leerlingen; Modelleercyclus introduceren; Belangrijkste deel van de les organiseren; Gebruik van vragen stellen; Les afronden. Vraag de docenten vervolgens om in tweetallen een lesplan te maken voor deze les en daarin te verwerken hoe ze: De klas in zullen richten en welke hulpmiddelen ze nodig hebben; De situatie introduceren bij de leerlingen; Het idee van de modelleercyclus introduceren; Het belangrijkste deel van de les zullen organiseren; Vragen zullen stellen; De les af zullen ronden.
Finishing off Deel de belangrijkste onderwerpen uit de discussie. Lees het voorbeeld lesplan door en ontwikkel een onderzoeksvraag die je wilt onderzoeken. Maak je lesplan af en voer deze uit. Breng de volgende keer verslag uit, focus op wat je geleerd hebt met betrekking tot je onderzoeksvraag. Roep de groep weer bij elkaar en vraag ze om de belangrijkste punten die naar voren gekomen zijn te delen en deel het voorbeeldlesplan uit. Vraag ze om samen een onderzoeksvraag op te stellen. Vraag hen de planning af te ronden, de les te geven en zich erop voor te bereiden verslag uit te brengen in de volgende bijeenkomst. Engels voorbeeld: http://mascil-toolkit.ph-freiburg.de/wp-content/uploads/2014/03/IF-1-Handout-3-A-sample-lesson-plan.pdf