Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Doelstellingen formuleren
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Lezen: doe het goed voor
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
SET schrijfvaardigheid H5
LOB -dag loopbaanbegeleiding.
What is the meaning of? Student centered learning
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Mijn visie op onderwijs
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Portfolio, Logboek en Casus
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren? Tool IB-2: Bewijs verkennen © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Nadenken over de effectiviteit van onderzoekend leren. We zullen: Onderzoeksresultaten beschouwen; Bespreken welke beweringen gemaakt kunnen worden over de effectiviteit van onderzoekend leren. Het doel van deze tool is om na te denken over de effectiviteit van onderzoekend leren. Het is een discussieactiviteit die gebasseerd is op onderzoeksresultaten, deze helpen om na te denken over welke beweringen docenten kunnen maken over de effectiviteit van onderzoekend leren. Deze activiteit is geschikt voor docenten in wiskunde en in de natuurwetenschappen.

Wat telt als bewijs? Hoe weten we of onderzoekend leren werkt? Betrokkenheid van leerlingen? Leerrendement? Start door met de docenten te bespreken hoe ze denken te weten of deze onderzoeksbenaderingen werken. Ze kunnen bijvoorbeeld denken aan grotere betrokkenheid van de leerlingen of meer leerrendement.

Anderson’s conclusie Hoewel bepaalde onderzoeksresultaten suggereren dat leerlingen die blootgesteld worden aan onderzoeksgeoriënteerde instructie een beter em diepgaanderbegrip van natuurwetenschappen verkrijgen .... en betere prestaties neerzetten, is een groot deel van het bewijs gebaseerd op kleinschalige kwalitatieve of correlatieonderzoeken. In het samenvatten van de resultaten …trok Anderson (2002) de conclusie dat onderzoeksgeoriënteerd lesgeven “zou kunnen werken” (p. 4). Deel het artikel uit van Smith et al. (2007) getiteld: Inquiry-Oriented Instruction in Science: Who Teaches That Way? (Onderzoeksgeoriënteerde Instructie in de Natuurwetenschappen) en leg ze het volgende citaat uit dit artikel voor en vraag ze om Andersons voorzichte conclusie te bespreken die in dit citaat genoemd wordt:   Hoewel bepaalde onderzoeksresultaten suggereren dat leerlingen die blootgesteld worden aan onderzoeksgeoriënteerde instructie een beter em diepgaanderbegrip van natuurwetenschappen verkrijgen .... en betere prestaties neerzetten, is een groot deel van het bewijs gebaseerd op kleinschalige kwalitatieve of correlatieonderzoeken. In het samenvatten van de resultaten …trok Anderson (2002) de conclusie dat onderzoeksgeoriënteerd lesgeven “zou kunnen werken” (p. 4). Bron: http://epa.sagepub.com/content/29/3/169.full.pdf+html

Finishing off Bespreek hoe je de effectiviteit van onderzoekend leren in jouw lespraktijk kan onderzoeken. Wordt het als groep eens over een specifieke onderzoeksvraag die jullie willen onderzoeken en welk ‘bewijs’ nodig is. Voer het onderzoek uit voor de volgende sessie en reflecteer hierop. Laat de docenten nu beginnen om als groep een onderzoeksvraag te formuleren die verband houdt met hoe effectief onderzoeksgerichte onderwijsbenaderingen zijn en waarom dit zo is. De groep kan bijvoorbeeld de verschillen willen verkennen in de antwoorden en resultaten van de leerlingen zowel op het gebied van betrokkenheid als op het terrein van prestaties bij het gebruiken van opdrachten voor onderzoekend leren en bij een benadering met meer traditionele opdrachten. Aan de andere kant willen ze misschien liever iets specifieker ergens naar kijken, zoals de taal die leerlingen gebruiken wanneer ze bezig zijn met een onderzoeksopdracht.   Vraag ze in het bijzonder om na te denken over hun eigen klassen en lessen en over de soorten bewijs die zij mogelijk kunnen verzamelen om de beweringen te onderbouwen dat de onderzoekend leren aanpak effectief is. Moedig ze aan om kritisch te zijn over ‘bewijs’ zoals een grotere betrokkenheid van de leerlingen, wat niet noodzakelijkerwijs resulteert in een groter leerrendement. Vraag ze om hun vraag te onderzoeken in hun klassen en bereid te zijn hier in een volgende bijeenkomst verslag van uit te brengen aan de groep. Moedig ze wanneer ze verslag uitbrengen aan om te reflecteren op wat ze geleerd hebben over de effectiviteit (of anderszins) van onderzoekend leren benaderingen. References Anderson, R. D. (2002). Reforming science teaching: What research says about inquiry. Journal of science teacher education, 13(1), 1-12. Smith, T. M., Desimone, L. M., Zeidner, T. L., Dunn, A. C., Bhatt, M., & Rumyantseva, N. L. (2007). Inquiry-oriented instruction in science: Who teaches that way?. Educational evaluation and policy analysis, 29(3), 169-199.