Musical Style Analysis using Statistical Pattern Recognition

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simulatie in de filosofie Moes Wagenaar Mieke Boon, Peter-Paul Verbeek Anton Nijholt WWTS colloquium 26 augustus 2008 UT Enschede.
Advertisements

Latijn Mijn eerste les Latijn.
Laurens van der Maaten IKAT / ROB
‘O.V.R.’ Dialogue management
Beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg.
Praktijkgericht onderzoek divers, complex en methodologisch veeleisend
Opdrachttaak kennissystemen:
Betrouwbaarheid en validiteit: Alleen een kwestie van goed meten ?
Meervoudige intelligenties
Schatgraven in Gegevensbergen
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
Uitbreiding Lelystad Airport
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
Latijn Mijn eerste les Latijn.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Processing Unknown Words Wouter Schellekens Merlijn Hutteman.
Spraaksynthese.
Een afgesloten fase… in Brieks leven ?. I.Geboorte.
De koektrommel of de grabbelton
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Vermelding onderdeel organisatie 1 Wat is het meest informatief in een gebaar? ?
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Literatuur, hoofdstuk 1 Opdrachten.
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
UNIEK JAARVERSLAG VAN DE POD MI. I.Doelstelling 1.Administratieve vereenvoudiging van subsidiemaatregelen  Minder papier: webapplicatie  Minder kosten.
De gelijkenissen van het koninkrijk
Effiecient Mining of Spatiotemporal Patterns GDM 2003 Dènis de Keijzer.
Latijn Mijn eerste les Latijn. Latijn was de taal van Latijn was de taal van.
Workshop Etiketteren en indelen
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Het ontwikkelen van een basiscursus door: Susan Aasman Martina Roepke.
WOT statistiek Inleiding
Doorsnede van een rivier
1 Convergentie wereldwijd naar ISA’s : de controleverklaring 19 september 2007 Drs. Dries SCHOCKAERT – Verantwoordelijke Normen voor de Beroepsuitoefening.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
De bibliotheek je keert tevreden terug Bart vercruyssen (VCOB) Maja Coltura (VCOB) Dieter Vandenbroeck (TOR)
Vragen over gelezen stof Wat is een liedboek? Aan welke regels van de 17e eeuw hield de schrijver/dichter van deze liederen zich? Wat is een zeemanslied?
Rekenen 18 maart.
Besluiten omtrent ruimtelijke ontwikkelingen 15 casussen als voorbeelden.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
Intermezzo: Werken met meetresultaten
Filmpje maken over je onderzoek/expertise Dienst Informatica – Cel ICTO.
Herhaling neerslag Vooral het rekenen…. Neerslag I Frits heeft 20 ml van een 0.20 M natriumcarbonaatoplossing en wil de carbonaationen hieruit verwijderen.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Toolbox voor Maatwerk en Resultaatgericht Toetsen op basis van OBIT, RTTI, TIMSS …….. Luc Orbons, november 2014
Normcie Kostenclassificatie Onroerende Zaken1 Geïntegreerde kostennorm 18 februari 2010 NVBK.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Thema Zonnestelsel & Heelal Paragraaf 3 Sterren en materie
Thema Zonnestelsel & Heelal
Dans Mijn spreekbeurt gaat over dans.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
Drs Loes Meijer, huisarts, Medisch Coördinator MCCE
Presentatie serie Teken van Leegte
Presentatie serie Vanitas
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 14 Symfonische Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Voorspelling van criminele carrières door 2-dimensionale extrapolatie
Voorkennis Wiskunde Les 12 Hoofdstuk 5: §5.5 en §5.8.
A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)
Materiaal en methode Welke materialen en methode worden er gebruikt?
Transcript van de presentatie:

Musical Style Analysis using Statistical Pattern Recognition Peter van Kranenburg

Overzicht Inleiding Stylometry Muziek Repertoire Features Analyse Conclusies

Stylometry I Wat is stijl? Kan stijl gekwantificeerd worden? wat vs hoe Kan stijl gekwantificeerd worden? Filosofisch a priori: het aritmetische is een ‘toegangspoort’ tot de werkelijkheid. geen consensus over methodologie Er zijn veel methoden gebruikt, maar er is niet één methode die altijd ‘werkt’

Stylometry II Voorbeelden uit de ‘non-traditional authorship attribution’ woord- en zinlengte functiewoorden (‘als’, ‘dus’, etc) ‘rijkdom’ van het vocabulaire

Muziek Is stylometry toepasbaar op muziek? nog niet veel onderzoek naar gedaan. Behaalde successen in ‘authorship attribution’ geven goede hoop.

Repertoire Moet elektronisch beschikbaar zijn. Uit de verzameling van het CCARH Bach, Haendel, Telemann, Mozart, Haydn Orgelfuga’s van J.S. Bach enkele zijn ‘betwijfeld’

Datasets I. Alle componisten II. J.S. Bach, Telemann, Haendel III. J.S. Bach, Telemann en Haendel IV. J.S. Bach, alle anderen V. Telemann, Haendel VI. Mozart, Haydn VII. Telemann en Handel, Mozart en Haydn

Voorbeeld

Features (kenmerken) Samenklanken Overig intervallen tussen de stemmen dissonant vs consonant Overig ‘stabiliteit’ van het rime parallellen oplossing dissonanten

Implementatie I

Implementatie II Musicprobe **kern **kern **kern *MM60 *MM60 *MM60 *k[f#] *k[f#] *k[f#] *M4/4 *M4/4 *M4/4 *tb32 *tb32 *tb32 . 16c# 8e . 16d . . 16B 8a . 16c# . =8 =8 =8 8r 16d 16f# . 16c# 16e 8D 16d 16f#

Intermezzo: Machine learning Vergelijkbaar met de menselijke perceptie doelen automatisch verkrijgen van kennis een onbekend object classificeren methode: leren van een aantal bekende objecten: geen theorie vooraf nodig.

Analyse Feature reductie Unsupervised learning Supervised learning niet alle features zijn even belangrijk floating selection / Fisher-discriminanten Unsupervised learning clustering (k-means) Supervised learning Nearest neighbor decision tree (c4.5)

Fisher-discriminant I Man 2,10 2,00 Vrouw Fisher Criterium: Variantie tussen klassen Variantie binnen klassen Lengte (m) 1,60 1,50 Fisher-Discriminant 50 60 80 100 Massa (kg)

Nearest Neighbor

Fisher-discriminant II

Fisher-discriminant III

Decisiontree I

Decisiontree II Bach

Decisiontree III Haendel Telemann

Decisiontree IV Mozart Haydn

Conclusies Met de gebruikte features is het zeer goed mogelijk de verschillende stijlen te onderscheiden. Haendel schreef meer kwarten en sexten dan Telemann Bach: weinig parallelle tertsen, regelmatig ritme en veel dissonanten Mozart dichtere textuur dan Haydn

Vragen?

Delft