Integriteit is een korte module die opgenomen kan worden in het Positief Coachen Programma en/of in een EVS-programma. Programma duur: circa 20-30 minuten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
Workshop Seksuele Intimidatie
SBO jeugdleidersvergadering Woensdag 6 juni 2012
Snoezelen snuffelen doezelen.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Situaties seksuele integriteit en beleid
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
Naam: krushenka Mijn hobby : curacao Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Beleid seksuele en lichamelijke integriteit en vrijwilligers
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Signalen van seksueel misbruik
Seksueel grensoverschrijdend gedrag
DIGITALE COLLAGE ESTHER
preek over Deuteronomium 6:20-25

Een bestuurslid of vrijwilliger binnen uw vereniging heeft meegedaan aan de training “in veilige handen”. De training is een landelijk project op initiatief.
Een meisje komt van school en vertelt trots aan haar moeder…..
Aanpak problematisch gedrag
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Ongewenst gedrag: (H)erkennen, preventie en handelen. Door: Jan Tjeerd Groenewoud 4 juni 2011.
Presentatie: Over de grens
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Liefde en relaties.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
OGW op de Firtel.
Les voor ♀ Seksueel grensoverschrijdend gedrag. Seksueel grensoverschrijdend gedrag ♀ Doelen Aan het einde van de les weten jullie: dat er verschillende.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Preventie grensoverschrijdend gedrag Twello 22 maart 2016 Roel Petter Vertrouwenspunt Sport.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Het vlaggensysteem voor jongeren
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Internet en grenzen Plaatje.
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Leer weer jezelf te zijn
Workshop Vlaggensysteem
Xperience Liefde en relaties
Marijke Mahieu Vertrouwenspersoon/adviseur NOC*NSF.
Beeldvorming.
Een lief blondje.
Voor wat hoort wat Plaatje.
Een klein lief blondje.
Oßesitas Obesitas is een korte module die opgenomen kan worden in het Positief Coachen Programma en/of in een EVS-programma. Programma duur: circa
Blessure LEED blessureLEED is een korte module die opgenomen kan worden in het Positief Coachen Programma en/of in een EVS-programma. Programma duur: circa.
Jongeren en seks Plaatje.
MST-PSB Multi systeem therapie – Problem Sexual Behavior
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Een speurtocht door een middeleeuwse stad
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Presentatie: Over de grens
Presentatie: wat is WE CAN Young?
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Implementatie Code Goed Gedrag COC …2017
Gesprekjes….
Je mag met iemand in de auto meerijden, maar hij/zij gaat bellen tijdens het rijden! Wat vind jij daarvan? Hoe voel jij je hierbij? Heeft het gevolgen.
Intensieve begeleiding
Liefde en relaties.
OP DE WILLEM DE ZWIJGERSCHOOL
ASS en seksualiteit Dorinda Altena Behandelzaken 15 februari 2019.
Iedereen in de dramadriehoek
Ontwikkelingspsychologie
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
VWZ introduceert het vlaggensysteem
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Integriteit is een korte module die opgenomen kan worden in het Positief Coachen Programma en/of in een EVS-programma. Programma duur: circa 20-30 minuten. ALGEMEEN: De sheets geven de rode draad aan van het programma. De bedoeling is dat de informatie op de sheets gebruikt wordt om de dialoog met de deelnemers aan te gaan. Hoe doe je dit: door te vragen, te vragen en te vragen (en goed te luisteren want dat bepaalt weer je volgende vraag). Gebruik hiervoor m.n. de OPEN VRAAG, dat zijn vragen die je NIET met JA of NEE kunt beantwoorden maar die informatie geven over wat iemand vindt, denkt of voelt. Deze vragen beginnen met: WIE, WAT, WAAR, WAAROM, HOE, HOEZO, WELKE. Voorbeelden van goede vragen: WAT vinden jullie van deze sheet? WAAROM vind je dat? WIE vind dat ook? WIE vindt iets anders? Welk voorbeeld heb je daarvan? HOE zou je het ook uit kunnen leggen? WAT is het voordeel van….? Wat is het nadeel van…..? HOE zou je daarmee om kunnen gaan? Integriteit

Seksuele en lichamelijke integriteit Integriteit = onaantastbaarheid: zelf bepalen welke ingrepen van buitenaf geduld worden; Lichamelijke en seksuele integriteit: comfortzone op fysiek en seksueel vlak: veiligheid, begrenzing

Waarom van belang? Schenden van de seksuele en lichamelijke integriteit = complex trauma Verstoort o.a. de ontwikkeling van zelfbeeld, hechting, affect- en impulsregulatie, aandacht en concentratie, somatiseren, … Allerlei gedragsproblemen als gevolg

Omvang seksueel grensoverschrijdend gedrag (SGG) 1 op 3 leerlingen op school geconfronteerd met een vorm van SGG 1 op 10 binnen een sportcontext 3 op 100 binnen een vereniging vnl ongewenste aanrakingen, begluren, intimideren

Een jongen raakt de borsten van een meisje tijdens groepsknuffel Wat doe je of zeg je als trainer/coach?

Een begeleider zit voor het slapengaan op de kamer van de meisjes moppen te tappen Wat doe je of zeg je als trainer/coach?

Een jongen van 10 staat te zwieren met zijn piemel in de kleedkamer Wat doe je of zeg je als trainer/coach?

Een moeder komt bijna wekelijks kijken of haar 12-jarige zoon is aangekleed Wat doe je of zeg je als trainer/coach?

Een speler maakt een foto van een medespeelster Wat doe je of zeg je als trainer/coach?