Covey trainingsavond
Agenda voor de avond Welkom Voorstelrondje Doel van deze avond Uitwerking per gewoonte Afsluiting
Doel van deze avond U maakt kennis met de 7 gewoonten en kunt aan het einde van de avond iets vertellen over de 7 gewoonten. U heeft een aantal voorbeelden gekregen van de manier hoe we de 7 gewoonten verwerken in onze dagelijkse praktijk. U heeft een interessante avond gehad!
Speeddaten Doel: kennis met elkaar maken. Opdracht: rondlopen en zoveel mogelijk mensen spreken in 2 minuten! Vragen waar je antwoord op wilt hebben zijn: Wie ben je? Wat doe je? En wat verwacht je van deze avond? Tip: hou het kort en ga niet met elkaar in gesprek! Je mag inbreken als je ziet dat mensen toch met elkaar in gesprek gaan
Van bedrijfsleven
naar onderwijs! Stephen R. Covey
The Leader in Me
Leader in Me Het ‘The Leader in Me’ concept. De taal van de 7 gewoonten Deze 21e eeuwse vaardigheden zijn: •Kritisch kunnen denken •Problemen kunnen oplossen •Communiceren en samenwerken •Flexibiliteit •Creatief denken •Zelfregulering •Sociale & culturele vaardigheden
Gewoonte 1: Pro Actief op school Ik neem mijn verantwoordelijkheid. Je kunt gewoonte 1 uitleggen Je zorgt ervoor dat het gezellig blijft Je kunt je pauzeknop gebruiken Je maakt keuzes Je aanvaardt de consequenties van je keuzes Je kunt zelf beslissen hoe je je voelt en hoe je doet
Gewoonte 1: Pro Actief - thuis Je ruimt zelf je spullen op zonder dat het je gevraagd wordt Ik ga met mijn opdracht door ook als er niemand op let Ik ga zelf mijn tanden poetsen Ik help thuis mee met klusjes Ik vraag om hulp als ik iets niet kan of moeilijk vindt Ik praat over mijn gevoelens en frustraties
Opdracht bij gewoonte 1
Gewoonte 2: Begin met het eind in gedachten op school Maak een plan Je kunt gewoonte 2 uitleggen Je maakt een plan voor de dag of voor de week Je houdt je aan de weektaak en je kleurt dit af Je kunt je eigen leerdoelen behalen Je houdt je aan je eigen missie en je groepsmissie Je hebt een goed zelfbeeld, je weet wat je sterke en zwakke punten zijn Je zorgt goed voor je eigen spullen en zorgt ervoor dat je direct kunt beginnen
Gewoonte 2: Begin met het eind in gedachten op school Mission statement
Gewoonte 2: Begin met het eind in gedachten Thuis Ik stel mijzelf een haalbaar doel bijvoorbeeld bij het leren van een topo toets, dictee etc. Ik maak een plan om dat doel te bereiken
Opdracht bij gewoonte 2
Gewoonte 3: belangrijke zaken eerst, op school Eerst werken, dan spelen Je kunt gewoonte 3 uitleggen Je laat je niet afleiden door je omgeving of door jezelf Je werk is op tijd af Je houdt je aan je eigen plan Je weet wat het meest belangrijk is op dit moment
Gewoonte 3: belangrijke zaken eerst, thuis Ik doe eerst mijn huiswerk of mijn klusjes voordat ik ga spelen. Ik eet pas mijn toetje als ik de rest van de maaltijd op heb. Als ik thuis kom van sporten ruim ik eerst mijn spullen op voordat ik ga relaxen.
Gewoonte 4: denk win-win, op school Je kunt gewoonte 4 uitleggen Je kunt tegen je verlies Je kunt je eigen standpunt verwoorden Je kunt positieve dingen in een ander zien Je kunt hulp geven en hulp vragen Je cijfert jezelf niet weg Je kunt iets bedenken waar je alle twee blij mee kunt zijn
Gewoonte 4: denk win-win, thuis Zeg tegen jezelf: “ik kan dit” Laat anderen ook aan de beurt komen en gebruik ook ideeën van anderen om je probleem op te lossen Gebruik trucjes om kalm te blijven (bv. Eerst tot 10 tellen voor je wat gaat doen/zeggen..) Ik maak oprechte complimenten
Gewoonte 5: eerst begrijpen en dan begrepen worden
Gewoonte 5: eerst begrijpen en dan begrepen worden, op school: Luister voordat je praat kunt gewoonte 5 uitleggen Je kunt omgaan met de talkingstick Je luistert met je ogen, oren en je hart Je laat de ander merken dat je hem begrijpt in je gesprek Je laat de ander uitpraten
Gewoonte 5: eerst begrijpen en dan begrepen worden
Gewoonte 5: eerst begrijpen en dan begrepen worden, thuis: Luister naar de aanwijzingen of afspraken Luister eerst naar een ander voordat jezelf wat zegt Reflecteer op wat je hoort. Reflecteren is niet nazeggen maar in je eigen woorden herhalen wat de andere persoon zegt en voelt. Vraag eens aan je ouders hoe het met ze gaat.
Gewoonte 6: synergie, op school Je kunt gewoonte 6 uitleggen Je kunt actief samenwerken Je houdt je aan de afspraken van je samenwerkingsgroep Je staat open voor andere ideeën Je kunt je eigen talenten en die van anderen inzetten
Gewoonte 6: synergie, thuis Werk samen met anderen aan een gezamenlijke opdracht Help je broers en zusjes ook met hun klusjes/taken Maak eens samen met iemand het ontbijt
Gewoonte 6: synergie Opdracht met elkaar!
Gewoonte 7: Hou de zaag scherp Balans voelt het best Je kunt gewoonte 7 uitleggen Je eet en drinkt goed en gezond Je bent uitgerust Je doet dingen waar je blij en gelukkig van wordt Je wilt graag nieuwe dingen doen en leren Je toont zelfvertrouwen
Gewoonte 7: Hou de zaag scherp Eet gezond Slaap genoeg Speel buiten Doe leuke dingen met je vrienden Geniet van de dingen die je leuk vindt
De 7 eigenschappen
Opdracht voor thuis Maak samen met uw partner en/of uw kinderen een gezin statement. U mag zelf weten hoe u het vorm geeft. Alles mag: plaatjes woorden een moodboard combinatie
Doel van deze avond gehaald? U maakt kennis met de 7 gewoonten en kunt aan het einde van de avond iets vertellen over de 7 gewoonten. U heeft voorbeelden gehoord hoe we de 7 gewoonten verwerken in onze dagelijkse praktijk. U heeft een interessante avond gehad!