Covey trainingsavond.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Huiswerktips.
ONTSPAN JE..., LUISTER ..., EN BEWONDER
‘Van moeten naar willen!’
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Effectief leiderschap
Het is precies 19:06.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Communicatie met ouders
Wanneer je... PPS creation “Stientje 6 september 2005”
Welkom bij Cassiopeia, Cepheus en ANdromeda.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
In een jeugdgevangenis
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Welkom.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Luisteren en begrijpen
Deel 4: Spreken en gesprekken
Executieve functies Marije Ruben.
Creatief schrijven.
Hand-Out.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
LOB zeven stappen naar succes
“Iemand denkt aan mij en wil belangeloos iets voor mij doen”
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Spreekbeurt in groep 4 en 5
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Voel je wel in je vel !.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Kamertraining Gezinshuis Terug naar de Toekomst
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Dementie Nabij zijn.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Opvoeden met Stephen Coveys 7 eigenschappen
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
blok 1 les 4: samen praten samen leren
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Procedures aan begin van het jaar
Wat leer je allemaal op school?
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Transcript van de presentatie:

Covey trainingsavond

Agenda voor de avond Welkom Voorstelrondje Doel van deze avond Uitwerking per gewoonte Afsluiting

Doel van deze avond U maakt kennis met de 7 gewoonten en kunt aan het einde van de avond iets vertellen over de 7 gewoonten. U heeft een aantal voorbeelden gekregen van de manier hoe we de 7 gewoonten verwerken in onze dagelijkse praktijk. U heeft een interessante avond gehad!

Speeddaten Doel: kennis met elkaar maken. Opdracht: rondlopen en zoveel mogelijk mensen spreken in 2 minuten! Vragen waar je antwoord op wilt hebben zijn: Wie ben je? Wat doe je? En wat verwacht je van deze avond? Tip: hou het kort en ga niet met elkaar in gesprek! Je mag inbreken als je ziet dat mensen toch met elkaar in gesprek gaan

Van bedrijfsleven

naar onderwijs! Stephen R. Covey

The Leader in Me

Leader in Me Het ‘The Leader in Me’ concept. De taal van de 7 gewoonten Deze 21e eeuwse vaardigheden zijn: •Kritisch kunnen denken •Problemen kunnen oplossen •Communiceren en samenwerken •Flexibiliteit •Creatief denken •Zelfregulering •Sociale & culturele vaardigheden

Gewoonte 1: Pro Actief op school Ik neem mijn verantwoordelijkheid. Je kunt gewoonte 1 uitleggen Je zorgt ervoor dat het gezellig blijft Je kunt je pauzeknop gebruiken Je maakt keuzes Je aanvaardt de consequenties van je keuzes Je kunt zelf beslissen hoe je je voelt en hoe je doet

Gewoonte 1: Pro Actief - thuis Je ruimt zelf je spullen op zonder dat het je gevraagd wordt Ik ga met mijn opdracht door ook als er niemand op let Ik ga zelf mijn tanden poetsen Ik help thuis mee met klusjes Ik vraag om hulp als ik iets niet kan of moeilijk vindt Ik praat over mijn gevoelens en frustraties

Opdracht bij gewoonte 1

Gewoonte 2: Begin met het eind in gedachten op school Maak een plan Je kunt gewoonte 2 uitleggen Je maakt een plan voor de dag of voor de week Je houdt je aan de weektaak en je kleurt dit af Je kunt je eigen leerdoelen behalen Je houdt je aan je eigen missie en je groepsmissie Je hebt een goed zelfbeeld, je weet wat je sterke en zwakke punten zijn Je zorgt goed voor je eigen spullen en zorgt ervoor dat je direct kunt beginnen

Gewoonte 2: Begin met het eind in gedachten op school Mission statement

Gewoonte 2: Begin met het eind in gedachten Thuis Ik stel mijzelf een haalbaar doel bijvoorbeeld bij het leren van een topo toets, dictee etc. Ik maak een plan om dat doel te bereiken

Opdracht bij gewoonte 2

Gewoonte 3: belangrijke zaken eerst, op school Eerst werken, dan spelen Je kunt gewoonte 3 uitleggen Je laat je niet afleiden door je omgeving of door jezelf Je werk is op tijd af Je houdt je aan je eigen plan Je weet wat het meest belangrijk is op dit moment

Gewoonte 3: belangrijke zaken eerst, thuis Ik doe eerst mijn huiswerk of mijn klusjes voordat ik ga spelen. Ik eet pas mijn toetje als ik de rest van de maaltijd op heb. Als ik thuis kom van sporten ruim ik eerst mijn spullen op voordat ik ga relaxen.

Gewoonte 4: denk win-win, op school Je kunt gewoonte 4 uitleggen Je kunt tegen je verlies Je kunt je eigen standpunt verwoorden Je kunt positieve dingen in een ander zien Je kunt hulp geven en hulp vragen Je cijfert jezelf niet weg Je kunt iets bedenken waar je alle twee blij mee kunt zijn

Gewoonte 4: denk win-win, thuis Zeg tegen jezelf: “ik kan dit” Laat anderen ook aan de beurt komen en gebruik ook ideeën van anderen om je probleem op te lossen Gebruik trucjes om kalm te blijven (bv. Eerst tot 10 tellen voor je wat gaat doen/zeggen..) Ik maak oprechte complimenten

Gewoonte 5: eerst begrijpen en dan begrepen worden

Gewoonte 5: eerst begrijpen en dan begrepen worden, op school: Luister voordat je praat kunt gewoonte 5 uitleggen Je kunt omgaan met de talkingstick Je luistert met je ogen, oren en je hart Je laat de ander merken dat je hem begrijpt in je gesprek Je laat de ander uitpraten

Gewoonte 5: eerst begrijpen en dan begrepen worden

Gewoonte 5: eerst begrijpen en dan begrepen worden, thuis: Luister naar de aanwijzingen of afspraken Luister eerst naar een ander voordat jezelf wat zegt Reflecteer op wat je hoort. Reflecteren is niet nazeggen maar in je eigen woorden herhalen wat de andere persoon zegt en voelt. Vraag eens aan je ouders hoe het met ze gaat.

Gewoonte 6: synergie, op school Je kunt gewoonte 6 uitleggen Je kunt actief samenwerken Je houdt je aan de afspraken van je samenwerkingsgroep Je staat open voor andere ideeën Je kunt je eigen talenten en die van anderen inzetten

Gewoonte 6: synergie, thuis Werk samen met anderen aan een gezamenlijke opdracht Help je broers en zusjes ook met hun klusjes/taken Maak eens samen met iemand het ontbijt 

Gewoonte 6: synergie Opdracht met elkaar!

Gewoonte 7: Hou de zaag scherp Balans voelt het best Je kunt gewoonte 7 uitleggen Je eet en drinkt goed en gezond Je bent uitgerust Je doet dingen waar je blij en gelukkig van wordt Je wilt graag nieuwe dingen doen en leren Je toont zelfvertrouwen

Gewoonte 7: Hou de zaag scherp Eet gezond Slaap genoeg Speel buiten Doe leuke dingen met je vrienden Geniet van de dingen die je leuk vindt

De 7 eigenschappen

Opdracht voor thuis Maak samen met uw partner en/of uw kinderen een gezin statement. U mag zelf weten hoe u het vorm geeft. Alles mag: plaatjes woorden een moodboard combinatie 

Doel van deze avond gehaald? U maakt kennis met de 7 gewoonten en kunt aan het einde van de avond iets vertellen over de 7 gewoonten. U heeft voorbeelden gehoord hoe we de 7 gewoonten verwerken in onze dagelijkse praktijk. U heeft een interessante avond gehad!