Inleiding Logistiek Periode 3 College 1 Lesplan week 1-1 Tijdschema:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Asymmentrische informatie
Over consumenten, gedrag en marketing
Marketing voor verkeerskunde
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Inkoop van zakelijke dienstverlening
om deze presentatie uit te voeren
Logistiek management: begrippen en principes
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Figuur 1.1 Voorbeeld van een BIK
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Bijeenkomst 1 – 24 September 2015
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Ondernemen moet je doen
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
1. EVEN VOORSTELLEN… LEERDOELEN Je weet wat een bank is en doet. Je kent de (financiële) gevolgen van rood staan, kopen op afbetaling en een lening afsluiten.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Opmerking: Deze brochure is ontworpen om te worden afgedrukt. Maak eerst een afdruk op gewoon papier om na te gaan of het document op de juiste positie.
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Welkom havo 4..
Logistiek Hoe spullen komen waar ze moeten zijn!
3F maken van een verslag.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Welkom op dag 2 van Jong Ondernemen
Toegevoegde Waarde 1 IntroFox.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Hoofdstuk 4 - Produceren
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Beste Havo 4..
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Welkom Havo 5..
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Digi(bord)boek project <titel project>
Les 1: Introductie Marketing
Twee manieren van benadering
Sellogram J. Kamphuis AOC Oost 2018
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Project English BOL niveau 4.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Zorgen voor een succesvol resultaat
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Inleiding Logistiek Periode 3 College 1 Lesplan week 1-1 Tijdschema:   Tijdschema: Kennismaking 15 min. Introductie module 10 min. Leerdoelen college 1 5 min. Wat is logistiek? / via open vraag Socrative 15 min. Deelgebieden logistiek 10 min. Producten versus diensten 5 min. Tussenvraag 1 en 2 15 min. Socrative quiz 1 15 min. Afsluiting Meenemen: boek studiehandleiding klassenlijst Instructies wifi (Windows, Andriod en Apple) Denk aan: room number Socrative download quiz SOC-16746796 Periode 3 College 1 foto: Goor, A, Visser, H. Basisboek Logistiek, Noordhoff 2013

College 1 Introductie module en studiewijzer H1 Marktgestuurde logistiek Wat gaan we vandaag doen? In deze module volgen we het boek de hoofdstukken 1 t/m 7.

Module informatie Module Inleiding Logistiek Eerste kennismaking met de basisbeginselen van de logistiek Theorie, oefenvragen en cases Sheet en cases op OO Leg de opzet van de module uit. Laat de studenten zien waar ze de informatie op Scholar kunnen vinden. Link naar Scholar: https://online.han.nl/sites/2-BHR-MER-Acl/default.aspx

Hoofdstuk 1 - Marktgestuurde logistiek Basisboek Logistiek Hoofdstuk 1 - Marktgestuurde logistiek Bron: http://www.basisboeklogistiek.noordhoff.nl/

Leerdoelen deze les Hoe brengen we een product op de markt? Wat is logistiek? Is er een markt is voor een goed of dienst? Ontwerp van je een product of dienst of besteed je uit? Hoe ziet de verwachte levenscyclus van het product eruit? Wat zijn de logistieke deelgebieden van een proces? Zelf ontwikkelen of laten maken van een product? Iedere les worden de leerdoelen behandeld zodat de student een overzicht heeft. De leerdoelen staan ook in het boek genoemd per hoofdstuk

Wat is logistiek? Ga naar www.socrative.com, klik op student login Geef room number 918033 in Geef antwoord op de vraag Eigen room number docent vermelden Start een “Quick question / short anwer” op in Socrative. Toon de antwoorden op het “beelscherm”. Mooi beginpunt om a.d.h.v. de antwoorden een discussie te beginnen over wat logistiek is. Door deze vraag via Socrative te stellen, kun je ook bewerkstelligen dat alle studenten weten hoe in te loggen op wifi en Socrative.

De logistiek van een onderneming Logistiek omvat vier deelgebieden: Inkooplogistiek Productielogistiek Distributielogistiek Retourlogistiek Bron: http://www.basisboeklogistiek.noordhoff.nl/

De logistiek van een onderneming Bron: http://www.basisboeklogistiek.noordhoff.nl/

De logistiek van een onderneming Alle logistieke processen Wie geeft impuls tot transactie? Wie? Bron: http://www.basisboeklogistiek.noordhoff.nl/

Producten: Goederen vs Diensten Februari 2008 Producten: Goederen vs Diensten Bronnen van de gebruikte afbeeldingen: http://autovandaag.nl/Autovandaag/assets/media/xlarge/volkswagen-golf-is-auto-van-het-jaar-2013-5134c186123cf.jpg http://detibetaanseterriernieuwssite.nl/castratie_bestanden/chirurg%20annimatie.gif http://www.dagroosendaal.nl/wordpress/wp-content/uploads/2013/07/dr-burgerking.jpg Wellicht kunnen studenten zelf ook nog meerdere voorbeelden noemen van producten waar een stuk dienstverlening bij komt, of andersom. Bv de auto. Die koop je vanwege het product, maar je ziet bij leasemaatschappijen steeds meer een verschuiving naar het stuk dienstverlening dat er bij komt. Mobiliteitsgarantie die gegeven wordt is dienstverlening met een auto die daarvoor geleverd wordt. Tastbaarheden/ontastbaarheden: Niet aanraken, moeilijk te beschrijven, subjectief, geen bewijs. Er is vaak sprake van een combinatie van tastbaarheden/niet tasbaarheden. Vraag aan klas: wat tasbaar en wat ontastbaar bij de aanschaf en het gebruik van een laptop en waar zal de ratio ongeveer liggen? Hoe zit het bij een ander bedrijf? Bij ontastbaarheden is het lastig om te bepalen wat de kwaliteit is  zie week 5. Steeds vaker linken productenten van producten aan immateriële elementen (coca cola-feel good) – amstel – grolsch En leveranciers van immateriële diensten linken aan materiële zaken (verzekeringsmaatschappijen)

Diensten onderscheiden zich door: Onaantastbaarheid Vergankelijkheid Heterogeniteit Gelijktijdige consumptie Bron foto’s: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dienstverlening

Tussenvraag Geef aan hoe de vier kenmerken van een dienst van toepassing zijn op het openbaar vervoer? De dienst die door het openbaar vervoer word geleverd, is de verplaatsing van reizigers. De feitelijke verplaatsing is niet tastbaar. Je kunt het verplaatsen niet voelen. Wanneer je een reis wilt maken, kan dat alleen op het moment dat je in het voertuig van het openbaar vervoer instapt. Het openbaar vervoer kan wel een uur eerder rijden, maar dan wordt jij niet verplaatst en is de dienst niet geleverd. Openbaar-vervoerdiensten zijn ook heterogeen. De resi per bus verschilt van een reis per trein of vliegtuig, en je kunt in de trein kiezen tussen reizen in de eerste en reizen in de tweede klas. De diensten zijn dus verschillend. Ten slotte is reizen per openbaar vervoer een voorbeeld van interactieve consumptie. Je bent er zelf bij aanwezig.

Behoefte? Marktonderzoek Voorspellingen

Van idee naar ontwerp Startpunt is een idee Het idee moet worden omgezet in een product of dienst Technische ontwerp Operationele processen (o.a. logistiek) Logistieke processen kunnen veel toegevoegde waarde leveren voor de klant: bijvoorbeeld…gratis bezorgd Denk bij toegevoegde waarde logistiek o.a. aan beschikbaarheid, levertijd, servicegraad. retourgemak Voorbeelden logistieke processen met veel toegevoegde waarde: BOL.com die het eigenlijk in NL voor het eerst mogelijk maakte om boeken online te bestellen Klantspecifieke producten

http://www.youtube.com/watch?v=anB1BgtwCpk&feature=related

Productlevenscyclus. (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2) (berwerkt ELK 2011)

De levenscyclus van een product De levenscyclus kenmerkt zich door vier fasen: De introductiefase: het product is in de markt nog niet bekend. De groeifase: de klant kent en vraagt naar het product. De verzadigingsfase: de markt groeit niet meer. Vervalfase: het product is niet meer in trek. Probeer met de klas de consequenties voor de logistiek te bepalen in de verschillende fasen. Met elkaar kun je dan vaststellen dat logistiek een heel belangrijk onderdeel is van een onderneming bij het succesvol zijn in de verschillende fasen.

De levenscyclus van een product Deze slide kun je natuurlijk overslaan als je dit op het bord hebt getekend, bij de vorige slide Bron: http://www.basisboeklogistiek.noordhoff.nl/

De logistieke deelgebieden Inkoopmarkt Opslag Productieproces Distributiekanaal Probeer hier linken te leggen tussen de deelgebieden van de logistiek. Vb inkoopkortingen zorgen vaak voor meer opslag (grotere hoeveelheden tegelijk in kopen) Tenzij je dit weer slim organiseert Bron: http://www.basisboeklogistiek.noordhoff.nl/

Wat heb je geleerd? Ga naar www.socrative.com, klik op student login Geef room number 918033 in Geef antwoord op de vraag Eigen room number docent vermelden Start een “Quick question / short anwer” op in Socrative. Toon de antwoorden op het “beelscherm”. Mooi beginpunt om a.d.h.v. de antwoorden een discussie te beginnen over wat logistiek is. Door deze vraag via Socrative te stellen, kun je ook bewerkstelligen dat alle studenten weten hoe in te loggen op wifi en Socrative.

Stelling 1 Logistiek is fysieke distributie

Stelling 2 De 4 deelgebieden van logistiek zijn: Inkoop Productie Retouren Material management

Stelling 3 Bij een integraal logistiek concept heb je: Grondvorm Besturingssysteem Informatiesysteem Personele organisatie Op elkaar afgestemd

Stelling 4 Een dienst kenmerkt zich door: Ontastbaar Vergankelijk Heterogeen Gelijktijdige productie en consumptie

Stelling 5 De fases van een productlevenscyclus zijn: Introductie Groei Volwassenheid Verval

Ten slotte Vragen en opmerkingen? Te doen voor de volgende bijeenkomst: □ Lezen: H 1 □ Leren: □ Maken: Laatste dia Gelegenheid tot het stellen van vragen of het maken van opmerkingen Deze sheet naar eigen believen invullen en gebruiken Bron figuur: ww.forwardcompany.nl/wp-content/uploads/2011/07/checklist21.gif