Inleiding Logistiek Periode 3 College 1 Lesplan week 1-1 Tijdschema: Tijdschema: Kennismaking 15 min. Introductie module 10 min. Leerdoelen college 1 5 min. Wat is logistiek? / via open vraag Socrative 15 min. Deelgebieden logistiek 10 min. Producten versus diensten 5 min. Tussenvraag 1 en 2 15 min. Socrative quiz 1 15 min. Afsluiting Meenemen: boek studiehandleiding klassenlijst Instructies wifi (Windows, Andriod en Apple) Denk aan: room number Socrative download quiz SOC-16746796 Periode 3 College 1 foto: Goor, A, Visser, H. Basisboek Logistiek, Noordhoff 2013
College 1 Introductie module en studiewijzer H1 Marktgestuurde logistiek Wat gaan we vandaag doen? In deze module volgen we het boek de hoofdstukken 1 t/m 7.
Module informatie Module Inleiding Logistiek Eerste kennismaking met de basisbeginselen van de logistiek Theorie, oefenvragen en cases Sheet en cases op OO Leg de opzet van de module uit. Laat de studenten zien waar ze de informatie op Scholar kunnen vinden. Link naar Scholar: https://online.han.nl/sites/2-BHR-MER-Acl/default.aspx
Hoofdstuk 1 - Marktgestuurde logistiek Basisboek Logistiek Hoofdstuk 1 - Marktgestuurde logistiek Bron: http://www.basisboeklogistiek.noordhoff.nl/
Leerdoelen deze les Hoe brengen we een product op de markt? Wat is logistiek? Is er een markt is voor een goed of dienst? Ontwerp van je een product of dienst of besteed je uit? Hoe ziet de verwachte levenscyclus van het product eruit? Wat zijn de logistieke deelgebieden van een proces? Zelf ontwikkelen of laten maken van een product? Iedere les worden de leerdoelen behandeld zodat de student een overzicht heeft. De leerdoelen staan ook in het boek genoemd per hoofdstuk
Wat is logistiek? Ga naar www.socrative.com, klik op student login Geef room number 918033 in Geef antwoord op de vraag Eigen room number docent vermelden Start een “Quick question / short anwer” op in Socrative. Toon de antwoorden op het “beelscherm”. Mooi beginpunt om a.d.h.v. de antwoorden een discussie te beginnen over wat logistiek is. Door deze vraag via Socrative te stellen, kun je ook bewerkstelligen dat alle studenten weten hoe in te loggen op wifi en Socrative.
De logistiek van een onderneming Logistiek omvat vier deelgebieden: Inkooplogistiek Productielogistiek Distributielogistiek Retourlogistiek Bron: http://www.basisboeklogistiek.noordhoff.nl/
De logistiek van een onderneming Bron: http://www.basisboeklogistiek.noordhoff.nl/
De logistiek van een onderneming Alle logistieke processen Wie geeft impuls tot transactie? Wie? Bron: http://www.basisboeklogistiek.noordhoff.nl/
Producten: Goederen vs Diensten Februari 2008 Producten: Goederen vs Diensten Bronnen van de gebruikte afbeeldingen: http://autovandaag.nl/Autovandaag/assets/media/xlarge/volkswagen-golf-is-auto-van-het-jaar-2013-5134c186123cf.jpg http://detibetaanseterriernieuwssite.nl/castratie_bestanden/chirurg%20annimatie.gif http://www.dagroosendaal.nl/wordpress/wp-content/uploads/2013/07/dr-burgerking.jpg Wellicht kunnen studenten zelf ook nog meerdere voorbeelden noemen van producten waar een stuk dienstverlening bij komt, of andersom. Bv de auto. Die koop je vanwege het product, maar je ziet bij leasemaatschappijen steeds meer een verschuiving naar het stuk dienstverlening dat er bij komt. Mobiliteitsgarantie die gegeven wordt is dienstverlening met een auto die daarvoor geleverd wordt. Tastbaarheden/ontastbaarheden: Niet aanraken, moeilijk te beschrijven, subjectief, geen bewijs. Er is vaak sprake van een combinatie van tastbaarheden/niet tasbaarheden. Vraag aan klas: wat tasbaar en wat ontastbaar bij de aanschaf en het gebruik van een laptop en waar zal de ratio ongeveer liggen? Hoe zit het bij een ander bedrijf? Bij ontastbaarheden is het lastig om te bepalen wat de kwaliteit is zie week 5. Steeds vaker linken productenten van producten aan immateriële elementen (coca cola-feel good) – amstel – grolsch En leveranciers van immateriële diensten linken aan materiële zaken (verzekeringsmaatschappijen)
Diensten onderscheiden zich door: Onaantastbaarheid Vergankelijkheid Heterogeniteit Gelijktijdige consumptie Bron foto’s: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dienstverlening
Tussenvraag Geef aan hoe de vier kenmerken van een dienst van toepassing zijn op het openbaar vervoer? De dienst die door het openbaar vervoer word geleverd, is de verplaatsing van reizigers. De feitelijke verplaatsing is niet tastbaar. Je kunt het verplaatsen niet voelen. Wanneer je een reis wilt maken, kan dat alleen op het moment dat je in het voertuig van het openbaar vervoer instapt. Het openbaar vervoer kan wel een uur eerder rijden, maar dan wordt jij niet verplaatst en is de dienst niet geleverd. Openbaar-vervoerdiensten zijn ook heterogeen. De resi per bus verschilt van een reis per trein of vliegtuig, en je kunt in de trein kiezen tussen reizen in de eerste en reizen in de tweede klas. De diensten zijn dus verschillend. Ten slotte is reizen per openbaar vervoer een voorbeeld van interactieve consumptie. Je bent er zelf bij aanwezig.
Behoefte? Marktonderzoek Voorspellingen
Van idee naar ontwerp Startpunt is een idee Het idee moet worden omgezet in een product of dienst Technische ontwerp Operationele processen (o.a. logistiek) Logistieke processen kunnen veel toegevoegde waarde leveren voor de klant: bijvoorbeeld…gratis bezorgd Denk bij toegevoegde waarde logistiek o.a. aan beschikbaarheid, levertijd, servicegraad. retourgemak Voorbeelden logistieke processen met veel toegevoegde waarde: BOL.com die het eigenlijk in NL voor het eerst mogelijk maakte om boeken online te bestellen Klantspecifieke producten
http://www.youtube.com/watch?v=anB1BgtwCpk&feature=related
Productlevenscyclus. (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2) (berwerkt ELK 2011)
De levenscyclus van een product De levenscyclus kenmerkt zich door vier fasen: De introductiefase: het product is in de markt nog niet bekend. De groeifase: de klant kent en vraagt naar het product. De verzadigingsfase: de markt groeit niet meer. Vervalfase: het product is niet meer in trek. Probeer met de klas de consequenties voor de logistiek te bepalen in de verschillende fasen. Met elkaar kun je dan vaststellen dat logistiek een heel belangrijk onderdeel is van een onderneming bij het succesvol zijn in de verschillende fasen.
De levenscyclus van een product Deze slide kun je natuurlijk overslaan als je dit op het bord hebt getekend, bij de vorige slide Bron: http://www.basisboeklogistiek.noordhoff.nl/
De logistieke deelgebieden Inkoopmarkt Opslag Productieproces Distributiekanaal Probeer hier linken te leggen tussen de deelgebieden van de logistiek. Vb inkoopkortingen zorgen vaak voor meer opslag (grotere hoeveelheden tegelijk in kopen) Tenzij je dit weer slim organiseert Bron: http://www.basisboeklogistiek.noordhoff.nl/
Wat heb je geleerd? Ga naar www.socrative.com, klik op student login Geef room number 918033 in Geef antwoord op de vraag Eigen room number docent vermelden Start een “Quick question / short anwer” op in Socrative. Toon de antwoorden op het “beelscherm”. Mooi beginpunt om a.d.h.v. de antwoorden een discussie te beginnen over wat logistiek is. Door deze vraag via Socrative te stellen, kun je ook bewerkstelligen dat alle studenten weten hoe in te loggen op wifi en Socrative.
Stelling 1 Logistiek is fysieke distributie
Stelling 2 De 4 deelgebieden van logistiek zijn: Inkoop Productie Retouren Material management
Stelling 3 Bij een integraal logistiek concept heb je: Grondvorm Besturingssysteem Informatiesysteem Personele organisatie Op elkaar afgestemd
Stelling 4 Een dienst kenmerkt zich door: Ontastbaar Vergankelijk Heterogeen Gelijktijdige productie en consumptie
Stelling 5 De fases van een productlevenscyclus zijn: Introductie Groei Volwassenheid Verval
Ten slotte Vragen en opmerkingen? Te doen voor de volgende bijeenkomst: □ Lezen: H 1 □ Leren: □ Maken: Laatste dia Gelegenheid tot het stellen van vragen of het maken van opmerkingen Deze sheet naar eigen believen invullen en gebruiken Bron figuur: ww.forwardcompany.nl/wp-content/uploads/2011/07/checklist21.gif