Psychologie Motivatie, behoeften en waarden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Asymmentrische informatie
Advertisements

Hoe maak ik een goed online cv?
Over consumenten, gedrag en marketing
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Wat mensen beweegt 28 januari Even voorstellen 40 jaar, getrouwd, moeder, ondernemer Mavo Groen van Prinsterer CIOS Heerenveen, specialisatie voetbal.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Ho 6: Motivatie.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Agenda  Les 44 tm 46  wkn 04 en 05  hs 13 vreemd vermogen op korte termijn  bestuderen par 13.1 tm 13.5 maken wb vragen 13.1 tm
Dia 1 van 12 Mensen binden aan Balls. dia 2 van 12 Inhoud Hoe groot is het verloop? Waarom is dit een probleem? Wat zijn de oorzaken van het verloop?
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Persoonlijkheidspsychologie motivatie
Fase 1 Ken de (detail)handel
Detailhandelsmarketing
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
HS 3 Het verkoopgesprek.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Iedereen gebruikt social media.
 Mw. Stams Zesde semester 17 mei  Maximaal 10 minuten  Bezoek en beoordeling van mensen uit het bedrijfsleven  Doelgroep: investeerders o Wat is.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Consumentengedrag Beslissen
MO302B Noud, Ralf, Sanne en Lotte
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Maslow Behoeftenpiramide.
Psychologie Les 1: Introductie.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Groepsdynamica Storming
Een strategie aanbevelen
Groepsdynamica Storming
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Les 5: Het marketingplan
Consumentengedrag Les 1: Introductie
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Leerling- kenmerken Motivatie
Consumenten-gedrag Het gezin
Belasting toegevoegde waarde
Een strategie aanbevelen
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Een strategie aanbevelen
Inspelen op innovaties
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
BALANS, W&V EN LIQ. OVERZICHT
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Een strategie aanbevelen
Transcript van de presentatie:

Psychologie Motivatie, behoeften en waarden Bij het begin van de les moeten de studenten allemaal hun tassen, telefoons en andere belangrijke dingen afgeven. Zij kunnen hier dan geen gebruik van maken. Ook moeten zij het eerste gedeelte van de les blijven staan. Pas bij de dia over de piramide van Maslow mogen studenten weer gaan zitten. Dit heeft als doel dat ze inzien dat eerst de onderste trede van Malsow vervuld dient te worden voordat je door kunt gaan met de volgende treden. Binnen consumentengedrag is het dus belangrijk om te weten op welke trede jouw product zich bevindt en wat daarin je kansen zijn.

Hoe verkoop je een Ipad aan een dakloze?

Inhoud Motivaties Behoeften Waarden

Kenmerken van het motivatieproces Motivatie activeert de persoon tot gedrag Motivatie richt het handelen van het individu

Motivatieconflicten Approach-approach-conflict Consument wordt aangetrokken tot meerdere (positieve) producten Marketeer dient het product positief te onderscheiden van andere producten

Motivatieconflicten (2) 2. Approach-avoidance-conflict Consument wil iets wel, maar tegelijk ook niet. Er zitten voordelen en nadelen aan een product, maar ook aan die van de concurrent.

Motivatieconflicten (3) 2. Avoidance-avoidance-conflict De consument wil zowel het product niet als het alternatief niet hebben.

Behoeftehiërarchie van Maslow Niet heilig Volgens sommigen achterhaald

Wat is er aan het begin van de les ontnomen? Wat heeft dit als gevolg?

Intrinsieke motivatie Extrinsieke motivatie Maar ook: Soorten motivatie Intrinsieke motivatie Motivatie van binnenuit Extrinsieke motivatie Motivatie van buitenaf Maar ook: Positieve motivatie Negatieve motivatie

Positieve en negatieve motivatie De consument is erop gericht de onplezierige situatie op te heffen of in de toekomst te ontwijken. Dit kan zowel praktisch of psychologisch. Matig negatieve motivatie: Voorraad aanvullen voordat deze op is. Positieve motivatie: Huidige situatie verveelt of is spanningsloos en de consument wil iets anders. Is nieuwsgierig, geïnteresseerd in avontuur en zoekt variatie. Voor marketing is het belangrijk om te weten wat de consument beweegt. Stemming van de consument heeft hierop een hoge invloed!

Waardeketens en betrokkenheid

Dus: Hoe verkoop je een Ipad aan een dakloze? Waarschijnlijk niet! Zijn motivatie om een Ipad te hebben ontbreekt. Als je kijkt naar de piramide van Maslow is voldoet hij waarschijnlijk nog niet eens aan de eerste trede van Maslow, dus de behoefte voor duurdere producten liggen waarschijnlijk in de trede van zelfontplooiing. Als hij er al één zou kopen, zou hij deze waarschijnlijk verkopen om eerst zijn andere behoeften te vervullen. Conclusie de verkoop van het product moet dus passen in de behoefte van de consument. Dat het belangrijk is dat je goed nadenkt over de doelgroep die je aanspreekt en waar zij op dat moment behoefte aan hebben. Hoe kun jij dus de consumenten motivatie aansporen om te kopen wat jij verkoopt? Dus: Hoe verkoop je een Ipad aan een dakloze?