POWL, Domeinspecifiek Leren Toetsen van denkvaardigheden en conceptuele kennis bij maatschappijwetenschappen Netwerk van pilotdocenten maatschappijwetenschappen vo + Anne Hemker, Thomas Klijnstra, Gerard Ruijs, Carla van Boxtel - UvA
Kader en praktijk In ‘17 start nieuw programma MAW havo/ vwo concept-contextbenadering en ‘verbanden leggen’ Trainen en toetsen in o.m. complexe authentieke taken In 2017 nieuw examenprogramma MAW. Meer op soc ws-basis dan oude programma + meer nadruk op 21st c skill, HDV. Voorbeelden van aangeleverde taken docenten: 4 havo Betoog over gevolgen van inkomensongelijkheid. Debat over referenda als middel om democratie te versterken. Onderzoek naar pesten op school. Advies hoe etnisch profileren te verminderen. 5 vwo Advies aan gemeente over hoe sociale cohesie tussen vluchtelingen en autochtonen te bevorderen. Betoog over gevolgen van tweetalig onderwijs voor sociale ongelijkheid. Krant maken met toekomstscenario over gevolg van politiek systeem voor binding. Presentatie onderzoek naar oorzaken/ gevolgen van sociale ongelijkheid in gegeven casus (versch. per groepje). Netwerk van pilotdocenten MAW
Probleem en doel Praktijkprobleem: Focus: Doel: Welke gedrag verwachten we eigenlijk van leerlingen? Waarin ligt het verschil tussen havo en vwo? Focus: ‘het leggen van causale verbanden’ m.b.v. concepten in complexe maatschappelijke contexten Doel: Uitgetest cognitief model met ontwerpregels als basis voor taken en beoordelingsinstrumenten in het nieuwe schoolvak cognitief model (denkstappen en thinking concepts/ metacognitieve kennis) Netwerk van pilotdocenten MAW
Samenwerking en vragen Op 29 sept a.s. eerste van zes bijeenkomsten Onderzoekers + docenten : bespreken en aanpassen cognitief model en ontwerpregels Docenten: herontwerpen taken en beoordelingsinstrumenten Docenten: uittesten in klassen Onderzoekers: taakgebaseerde interviews met leerlingen, hardop-denken, inhoudsanalyse leerlingproducten VRAGEN Netwerk van pilotdocenten MAW