POWL, Domeinspecifiek Leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
Advertisements

Presentatie Procedure naar het VO
Mentorproject Haarlem
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Schoolexperimenten Wiskunde D juni 2006 Utrecht
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)
HAN Faculteit Educatie.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Willem de Zwijger Schoonhoven
Aan de slag met competenties beoordelen
Informatieavond groep 7
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Presentatie Executieve functies
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
Lezen: doe het goed voor
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum  Pilotschool vwo sinds 2011, sinds 2014 ook havo  Waar liep ik tegen aan bij de start?  Overgang ook niet groter maken.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
‘The world is your oyster’ Shakespeare Welcome ! tto at the Jan van Brabant JAN VAN BRABANT COLLEGE TWEETALIG HAVO en VWO.
Pauline de Heer Jaarcongres Public Finance 6 november 2013 Systeemdenken bij maatschappelijke transities Afbeeldingen: Zorgbelang Brabant, Uitspraken.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en.
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
PWS = de eindscriptie van de havo
Studiekeuzes van uw kind
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Hoofdconcepten en eindtermen
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Redeneren over de verzorgingsstaat
Maatschappij Wetenschappen
Hoorcollege L&I 4 Denkvaardigheden
informatieavond Voortgezet Onderwijs
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Pilot maatschappijwetenschappen
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Lespraktijk op het Ichthus Lyceum
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Transcript van de presentatie:

POWL, Domeinspecifiek Leren Toetsen van denkvaardigheden en conceptuele kennis bij maatschappijwetenschappen Netwerk van pilotdocenten maatschappijwetenschappen vo + Anne Hemker, Thomas Klijnstra, Gerard Ruijs, Carla van Boxtel - UvA

Kader en praktijk In ‘17 start nieuw programma MAW havo/ vwo concept-contextbenadering en ‘verbanden leggen’ Trainen en toetsen in o.m. complexe authentieke taken In 2017 nieuw examenprogramma MAW. Meer op soc ws-basis dan oude programma + meer nadruk op 21st c skill, HDV. Voorbeelden van aangeleverde taken docenten: 4 havo Betoog over gevolgen van inkomensongelijkheid. Debat over referenda als middel om democratie te versterken. Onderzoek naar pesten op school. Advies hoe etnisch profileren te verminderen. 5 vwo Advies aan gemeente over hoe sociale cohesie tussen vluchtelingen en autochtonen te bevorderen. Betoog over gevolgen van tweetalig onderwijs voor sociale ongelijkheid. Krant maken met toekomstscenario over gevolg van politiek systeem voor binding. Presentatie onderzoek naar oorzaken/ gevolgen van sociale ongelijkheid in gegeven casus (versch. per groepje). Netwerk van pilotdocenten MAW

Probleem en doel Praktijkprobleem: Focus: Doel: Welke gedrag verwachten we eigenlijk van leerlingen? Waarin ligt het verschil tussen havo en vwo? Focus: ‘het leggen van causale verbanden’ m.b.v. concepten in complexe maatschappelijke contexten Doel: Uitgetest cognitief model met ontwerpregels als basis voor taken en beoordelingsinstrumenten in het nieuwe schoolvak cognitief model (denkstappen en thinking concepts/ metacognitieve kennis) Netwerk van pilotdocenten MAW

Samenwerking en vragen Op 29 sept a.s. eerste van zes bijeenkomsten Onderzoekers + docenten : bespreken en aanpassen cognitief model en ontwerpregels Docenten: herontwerpen taken en beoordelingsinstrumenten Docenten: uittesten in klassen Onderzoekers: taakgebaseerde interviews met leerlingen, hardop-denken, inhoudsanalyse leerlingproducten VRAGEN Netwerk van pilotdocenten MAW